Red Bull -pomo raivostui: tiimin oma testi ei onnistu, mutta vanha kiistakumppani sai luvan ajaa yhtiön omistamalla radalla – "Sanotaan, että se oli erittäin avokätinen ele"

Tiedonkulku Itävallan F1-radan omistavan Red Bullin ja rataa hallinnoivan yhtiön välillä ei toiminut omistajan toivomalla tavalla, kun tiimin vanha kiistakumppani Renault päästettiin testaamaan Spielbergin maisemiin.

Red Bullin neuvonantaja Helmut Marko suivaantui rataa hallinnoivan Projekt Spielbergin päätökseen antaa Renault’lle luvan saapua ajamaan vuoden 2018 autollaan testit ennen 5. heinäkuuta samalla Red Bull Ringin radalla tapahtuvaa F1-kauden avausta.

Marko sai tietää asiasta vasta jälkikäteen. Ratayhtiö ei kysynyt asiassa lupaa Red Bullilta.

– Oli mahtava saavutus Projekt Spielbergiltä, että he avasivat radan kilpailijallemme, Marko tokaisi sarkastisesti Speedweek-lehdelle.

– Sanotaan vaikka näin, että se oli erittäin avokätinen ele, Marko jatkoi.

Red Bull ja Renault ajautuivat menestyksekkään mestaruusputkensa jälkeen ilmiriitoihin, kun vauhti ei enää V6-turbomoottorien aikakaudella riittänyt voittotaisteluihin kuin satunnaisesti. Lopulta Red Bull vaihtoi Hondan moottoreihin kaudella 2019.

Vielä hullummaksi tilanteen tekee se, että Red Bull ei pysty itse lainkaan ajamaan Spielbergissä ennen F1-viikonloppua. Virallisten testien ulkopuolella tallit eivät saa käyttää vuoden 2018 autoja tuoreempia ajopelejä, eikä Red Bullilla ole juuri edellä mainitusta syystä enää käytössään tuohon autoonsa kuuluvia Renault-moottoreita.

Myöskään kakkostiimi AlphaTauri ei aja kierrostakaan Itävallassa, vaikka sillä oli jo vuonna 2018 Hondan moottorit käytössään. Tiimi käyttää Imolan radalla yhden niin sanotuista kuvauspäivistään, joiden aikana tallit saavat kiertää rataa 100 kilometrin verran myös vuoden 2020 autoillaan.

Lue myös:

    Uusimmat