Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Ravikommentti: Ahdistaa!

Lähtökiihdytyksissä nähdään usein tiukkoja paikanhakuja.
Lähtökiihdytyksissä nähdään usein tiukkoja paikanhakuja.Risto Silvola
Julkaistu 04.09.2017 11:55
Toimittajan kuva

Antti Pylkkänen

anttipylkkanen

Kuolemanpaikka on vakiintunut nimitys suomalaisessa ravislangissa juoksuasemalle johtavan rinnalla. Kalmainen nimi saa lajiin vihkiytymättömän aistit valpastumaan ja mielen kenties järkkymään. Jopa moni alan aktiivi pitää sanaa kammottavana.

Mutta kun kuskien ajolinjoja kiihdytyksessä katsoo, tuntuu termi täsmälliseltä. Juoksupaikkaa keulan kupeella kartetaan usein kuin kuolemaa.

Ikiaikainen temppu välttää toisella radalla ilman vetoapua taivaltaminen on vetää siihen jäädessään liinat kiinni ja odottaa, että joku taustalla hermostuu ja tarjoaa selän eteen. Mälsä taktiikka, jolla saatetaan torpedoida koko toisen radan letkan mahdollisuudet. Tätä tyyliä näkee onneksi nykyään enää harvemmin.

Sen sijaan sisäradalle survominen eli ahdistaminen yleistyy. Kun vaarana on jäädä toiselle radalle vaille vetoapua, ajatetaan johtovaljakkoa ja koetetaan täten raivata riittävä tila keulan kantaan. Oikeaoppisesti tehtynä toimenpide on kohtalaisen urheilullinen, mutta nykyään sisälle runnotaan koko ajan niukemmin ja niukemmin marginaalein. Samalla uhataan samaa paikkaa janoavan tai jo siellä olevan kilpakumppanin suoritusta tai jopa terveyttä. 

*    *    *

Ahdistamisista on puhuttu jo pitkään, mutta silti niitä näkee koko ajan enemmän, kun asiaan ei ole reagoitu riittävän riuskasti. Kyseenalaisiin keinoihin oli aluksi erikoistunut pari kokenutta kehäkettua, sitten perässä tuli monen muun ammattikseen ajavan joukko. Nykyään ilmiö on levinnyt jo amatööriohjastajienkin pariin.

Osasyynä ahdistamisen yleistymiseen on heittelevä ja paikoitellen lepsu tuomarilinja. Tuomarit vetävät rajan ja kuskit ajavat sen mukaan.  

Ongelma ei koske vain pieniä kisoja, oikeastaan päinvastoin. Tuntuu, että mitä suurempi palkinto, sen lähempänä äärirajoja ajetaan, ja joskus mennään jopa niiden yli. Esimerkiksi Teivon 12. elokuuta ravatuissa Toto76-kisoissa tapahtui pari törkeää ahdistamista. Kummassakin tapauksessa rikkoja selvisi vailla sanktioita, vaikka tulkinnanvaraa ei vaikuttanut olevan. 

Ajotapa on aiheuttanut vastareaktion. Paikkaansa sisäradalla puolustava ohjastaja ärtyy toisinaan pitämään eduistaan kiinni tarpeettoman hanakasti ja yrittää ujuttaa hevosensa etujalat ahtaaseen rakoon. Siinä käy harvoin hyvin, varsinkaan hevoselle.  

Ahdistaminen tapahtuu yleensä kiihdytysvaiheessa, jolloin vauhti on äärimmillään ja riskit suurimmillaan. Laukkoja näissä tilanteissa nähdään usein, mutta on ihme, etteivät ahdistamiset ole aiheuttaneet vielä suurempia rytäköitä. Niitä ei kuitenkaan kannata jäädä odottelemaan. Useinhan asioihin puututaan vasta sitten, kun kunnolla räsähtää.

Osattomaksi surkeudesta ei jää totoava harrastajakuntakaan. Juoksunkulut tuppaavat menemään vaikeasti ennustettaviksi, jos asetelmia aletaan rikkoa väkipakolla. Povatut piikki-selkä -skenaariot heittävät kärrynpyörää, kun kamikaze-kuski syöksyy ulkoa vastustajaa kunnioittamatta ja tilanahtautta tunnustamatta sisäradalle. Samalla lähtevät palkinto- ja totorahat uusjakoon. Paikka johtavan takana kun on oleellisesti parempi kuin kolmas sisällä – saati sitten se kuolemanpaikka. 

*    *    *

Säännöt ja ylipäätään lait ovat siitä erikoisia instrumentteja, että rikkojan rangaistus on usein kiinni rikotun positiivista ominaisuuksista. Esimerkiksi ahdistamistapauksissa rikkojan rangaistusskaala määräytyy sen mukaan, kuinka ravivarma rikkeen kokenut hevonen on.

Jos ahdistamisen uhri laukkaa, ravikilpailusääntöjen mukaan kyseessä ei enää ole ahdistaminen vaan karkea ahdistaminen tai jopa eteenajo tai karkea eteenajo. Näissä tapauksissa kuskille langetetaan yleensä ajokielto.

Eli kannattaa ahdistaa kokenutta ja ravivarmaa hevosta. Silloin konnuus voi jäädä kokonaan rankaisematta.

Kyse on kilpakumppanin ja hevosten kunnioittamisesta. Kilvanajo saa olla värikästä ja se on jopa suotavaa, mutta ei sentään keinoja kaihtamatta, kaistoja surutta vaihtamalla ja terveyttä uhmaten tapahtuvaa.

Lisää aiheesta:

Ravikommentti: Kiviä kengissäRavikommentti: Black Friday & Magic MondayKommentti: Ikuinen itkuvirsiKommentti: Sääntö, jota ei käytettykäänKommentti: Tunnetta peliin!Kolumni: RIP ja respect
UrheiluRavit

Tuoreimmat aiheesta

Urheilu
  • 13:48
    Liiga

    Kärpät kyntää! Nyt tulee suoraa tekstiä seuran sisältä

  • 13:37
    Milano-Cortina 2026

    Täyskäännös! Venäläiset mukaan talviolympialaisiin, linjaa CAS

  • 11:23
    Maastohiihto

    Iivo Niskasesta merkittävä tieto

  • 10:39
    Kalle Rovanperä

    Kalle Rovanperältä jättiuutinen – "Uusi luku alkaa tästä!"

  • 08:51
    Veikkausliiga

    Lehti: Ilvekselle toinen jättimenetys