Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Rattijuoppo voi päästä ajokiellosta alkolukkoajokortin avulla – näin paljon alkolukko kustantaa kuljettajalle vuodessa

1:19Yli 800 rattijuoppoa ajaa valvotun ajo-oikeuden alla – edellyttää alkolukon käyttöäYli 800 rattijuoppoa ajaa valvotun ajo-oikeuden alla.
Julkaistu 31.07.2019 08:18
Toimittajan kuva

Tommi Kolehmainen

tommi.kolehmainen@mtv.fi

Rattijuopumuksesta alkoholin takia kärähtänyt autoilija määrätään tyypillisesti ajokieltoon. Kuljettajan on kuitenkin mahdollista anoa valvottua ajo-oikeutta, joka kestää vuodesta kolmeen vuoteen.

Valvontaan kuuluu ajoneuvoon kytketyn alkolukon käyttö. Ilman hyväksyttyä puhallustulosta alkolukollinen ajoneuvo ei käynnisty.

– Kuljettajahan vastaa niistä (alkolukon) kustannuksista. Se maksaa noin viisi euroa päivässä eli ehkä noin 2000 euroa vuodessa riippuen siitä, vuokraako vai ostaako sen, kertoo Traficomin lakimies Max Fogdell.

Alkolukon voi säilyttää koeajan jälkeen autossa vielä vapaaehtoisesti.

Alkolukkoajokortteja yli 800

Fogdellin mukaan tällä hetkellä voimassa olevia alkolukkoajokortteja on noin 850 kappaletta.

Voimassa olevien alkolukkoajokorttien määrissä on viime vuosina näkynyt hienoista nousua, Traficomin arvion mukaan osin muutama vuosi sitten muuttuneen lainsäädännön vuoksi.

Alkolukon keräämät lokitiedot, eli käytännössä tiedot kaikista siihen tehdyistä puhalluksista, piti aiemmin käydä purkamassa viranomaiselle joka toinen kuukausi. Sittemmin velvoite poistui. 

– Se on helpompaa nykyään, ja myös vaikuttanut hintaan niin, että se on käyttäjälle vähän halvempaa. Alkolukon pääasiallinen tarkoitus on ennaltaehkäistä rattijuopumuksia. Käyttäjätietojen purkaminen on toissijaista. Käytännössä se oli haastavaa eikä resursseja löytynyt aina niin, että se olisi ollut tarkoituksenmukaista, lakimies avaa.

VALMIS-ALKOLUKKO,xcode mix,49_frame_870
Traficomin lakimies Max Fogdell opasti toimittajaa alkolukon käytössä.

Alkolukko pakollinen koulukyydeissä

Alkolukkoja voidaan määrätä myös terveysperusteisesti esimerkiksi alkoholisteille.

Alkolukon käyttö on pakollista vain kuntien tilaamissa koululais- ja päiväkotikuljetuksissa, joissa niitä on Fogdellin mukaan käytössä 8 000 – 9 000.

Vapaaehtoisesti lukkoja käytetään monissa yrityksissä auto- ja kuljetusalan lisäksi esimerkiksi lentokentillä ja laivoilla.

– Tottakai on positiivista jos yritykset tai yksityiset tahtovat käyttää alkolukkoa, kannustamme siihen, sanoo Fogdell.

"Tietoa ei saada eteenpäin"

Alkolukkoja myyvän Digiman-yrityksen perustajan Jussi Parjasen mukaan alkolukkoja menee kaupaksi niin yritys- kuin yksityiskäyttöönkin useita kappaleita viikossa.

Askeleen edistyneemmissä järjestelmissä alkolukkoon on lisäksi kytketty muun muassa kuljettajan kuvaava kamera sekä GPS. Tieto rajan ylittävästä puhallusnäytteestä kulkee palvelimen kautta vaikkapa työnantajalle.

Yrittäjällä on myös kritiikin siemen uudistunutta lainsäädäntöä kohtaan.

– Tämän nykylainsäädännön mukaan se laite pitää kerran vuodessa kalibroida. Se on kumminkin aika pitkä aika, jos siinä on käyttäjä tötöillyt jotain: puhallellut sinne lukemia, eikä siitä saada tietoa eteenpäin, Parjanen sanoo.

Junan puikoissa ei päihtymystä suvaita

VR:ssä luotetaan yhä muun muassa perinteisiin pistokokeisiin, jotka koskevat junankuljettajien ohella jokaista työntekijää. 

– Junakalustossa ei ole alkolukkoja eli valvonta hoidetaan satunnaisten että suunniteltujen puhallutusten kautta. Tarkastuksia tehdään noin 2000 puhallutusta per vuosi, kertoo VR:n turvallisuuspäällikkö Jari Hankala.

Hankalan mukaan koko henkilöstö on sitoutunut työpaikalla yhteiseen päihdelinjaan – eli nollatoleranssiin. Seuraamuksiin johtavia tilanteita on tapahtunut hänen mukaansa erittäin harvakseltaan.

– Valvonta toimii ja veturinkuljettajien moraali on korkea, hän vakuuttaa.

Lisää aiheesta:

Skuuttijuoppous yllätti Turun poliisin – näin monta uutta skuuttissakkoa koko Suomessa on annettuTaksiuudistuksen viat syynissä – lausunnot paljastavat ongelmatMTV selvitti: Sähköpotkulautafirmat kertovat sotkusta kulisseissa – toiminta meinasi jo loppua SuomestaPsykologi satsaisi ajokoulutuksessa tunnetaitoihin ja riskinhallintaan – kesäöinen viikonloppu on riskialtteinPoliisin toimet eivät yksin riitä rattijuoppojen kaitsemiseen – "Keinovalikoimaa löytyy, jos tahtoa on"Rattijuopot halutaan pois liikenteestä – alkolukosta tulevaisuudessa ajonestolaite
AlkoholiLiikenneRattijuopumusAutotVRJunatKotimaa

Tuoreimmat aiheesta

Alkoholi
  • 13:58
    Halloween

    Ruotsin poliisi: Halloween-varoitus

  • 08:34
    Liikenne

    Ministeri: Uusien kuskien promilleraja alas

  • 15.10.05:00
    Terveys ja hyvinvointi

    USU: Alkoholikuolemien määrä kääntynyt nousuun – syy mysteeri

  • 8.10.17:44
    Politiikka

    "Haitat Suomeen, voitot ulkomaille" – näin eduskunta kuohui alkoholin kotikuljetuksesta

  • 8.10.14:01
    Orpon hallitus

    Alkoholin kotiinkuljetuksen salliminen eduskunnassa, KD muuta hallitusta vastaan