Rajuja tietoja venäläisyhtiöistä: Hätälaskuja, sähkövikoja ja väärennettyjä papereita

Airsafety-sivuston mukaan maailman vaarallisimmat kaupalliset lentoyhtiöt ovat Venäjällä, Kiinassa ja Afrikassa.

Venäläisyhtiöillä on viimeisen viiden vuoden aikana ollut yhdeksän lentoturmaa.

Hätälaskuja ja sähkövikoja

Syyskuussa 2010 Udachnysta Moskovaan matkalla olleella kotimaanlennolla koneen sähköt katkesivat kesken matkan. Navigaatiojärjestelmä ei toiminut, eivät myöskään polttoainepumput.

Läheltä piti tilanne päätyi onnekkaaseen hätälaskuun hylätylle lentokentälle Ishmaan.

Saman vuoden joulukuussa Dagestan Airlinesin kotimaanlento ei ollut yhtä onnekas. Kone oli matkalla Moskovasta Makhachkalaan. Kahdeksan minuuttia lähdön jälkeen kone oli noussut 6500 metriin. Silloin alkoivat polttoainesyöttöön liittyneet ongelmat.

Kaksi kolmesta moottorista leimahti lopulta liekkeihin 9000 metrin korkeudessa ja henkilökunta päätti suunnata Domodedovon lentokentälle. Kone laskeutui lopulta kiitoradan viereen ja törmäsi lopulta penkkaan.

Tilanteen vakavuudesta huolimatta vain kaksi ihmistä sai surmansa.

Vuonna 2011 kolme onnettomuutta

Nykyään MetroJet-nimellä tunnettu entinen Kolavia lentoyhtiö oli tammikuussa kotimaanlennolla Surgutista Moskovaan. Pian nousun jälkeen koneeseen tuli sähkövika, jonka seurauksena syttyi tulipalo. Reilusta sadasta matkustaja kolme kuoli.

Saman vuoden kesäkuussa Moskovasta lähtenyt  RusAirin kone rysähti maahan kilometriä ennen määränpäätään Petrozavodskia. Koneessa olleesta 52 matkustajasta 44 sai surmansa.

Suurturma vei koko kiekkojoukkueen

Vuonna 2011 kansainvälistä huomiota kiinnitti eniten onnettomuus, jossa koko Lokomotiv Jaroslavl- jääkiekkojoukkue sai sumansa.  

Joukkue oli matkalla Valko-Venäjän pääkaupunkiin Minskiin.

Lentokone syöksyi maahan ja syttyi palamaan. Onnettomuuden syyksi ilmeni lopulta se, että toinen ohjaajista oli painanut nousukiidon aikana pyöräjarruja käyttäviä polkimia.

Lisäksi kävi ilmi, että koneen kapteenille oli annettu lupa lentää kyseistä konetta väärennettyjen paperien perusteella ja perämiehen koulutus oli vielä kesken.

Kotimaanlento loppui lyhyeen

Huhtikuussa 2012 UTairin lento Tyumenista Surgutiin päätyi palavana pellolle 2,5 kilometriä nousukiidon jälkeen.  12 matkustajaa jäi henkiin vajaasta 39. Samaisen lentoyhtiön kone joutui onnettomuuteen myös nelisen vuotta aiemmin.

Saman vuoden joulukuussa Tshekeistä Venäjälle matkalla olleen ulkomaanlennon laskeutuminen meni pitkäksi ja se törmäsi moottoritien valliin. Koneen osia lensi moottoritielle, mutta kolareilta vältyttiin. Sää oli tapahtumahetkellä luminen ja tuulinen. Koneen henkilökunnasta viisi sai surmansa.

Vuoden 2013 marraskuussa Moskovasta Kazaniin matkalla ollut Tartarstan-yhtiön kone yritti ensin laskeutua ainakin kahdesti. Yli 50 ihmistä sai surmansa onnettomuudessa ja sen jälkeisessä tulipalossa.

Egyptin lentoturma on jo toinen saman lentoyhtiön onnettomuus muutaman vuoden sisällä. Kolaviana muuttui MetroJetiksi vuonna 2012.

Vakavat onnettomuudet harvinaisia

Suhteessa lentojen määrään vakavia onnettomuuksia tapahtuu harvoin. Esimerkiksi EU pitää ns. "mustaa listaa" niistä lentoyhtiöistä, joiden ei haluta operoivan EU:n alueella turvallisuusongelmien vuoksi. 


Kriittisimmät hetket ovat koneiden nousujen ja laskujen aikana.

Lentokoneita myös katoaa. Erilaiset sota- ja rahtikoneet mukaan lukien vuosikymmenten saatossa on kadonnut jäljettömiin liki 90 konetta.


         

              

Lue myös:

    Uusimmat