Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Kuvat lentoturmapaikalta: 224 ihmistä syöksyi kuolemaan – tämä onnettomuudesta tiedetään

Julkaistu 31.10.2015 22:33

MTV UUTISET - AFP - Reuters

Egyptin Sharm el-Sheikin lomakohteesta Pietariin matkalla ollut venäläiskone oli ehtinyt taittaa matkaa vain parikymmentä minuuttia, kun Kyproksen lennonjohto menetti koneen yhteyden.

Kogalymavia-yhtiön Airbus 321 -kone lähti Egyptistä varhain lauantaiaamuna paikallista aikaa. Koneessa oli 217 matkustajaa ja seitsenhenkinen miehistö. Suurin osa matkustajista oli venäläisturisteja. Koneessa oli lisäksi 17 lasta - ikävuosiltaan 2–17-vuotiaita.

Venäläiskone oli lähes matkalentokorkeudessa 9400 metrissä, kun se syöksyi maahan. Kone putosi vuoristoiselle alueelle Siinain niemimaan keskiosissa. Ruotsalaisen FlightRadar24 -lennonjäljityspalvelun mukaan kone putosi 2000 metriä minuutissa ennen kuin koneen paikannussignaali katosi. Tällä nopeudella laskettuna maahansyöksy olisi ollut nopea ja kestänyt vajaat kymmenen minuuttia.

Turmakone 18 vuotta vanha

Venäläiskone oli 18 vuotta vanha ja se oli ollut lentoyhtiöllä käytössä kolme vuotta. Koneessa oli käytössä niin sanottu fly-by-wire -järjestelmä eli koneen ohjaus ja kontrolli ovat täysin sähköisiä. Siinä on useita varmistusjärjestelmiä, joiden tarkoitus on taata toiminta ongelmatilanteissa. Mallia on käytössä yli 1 100 eri lentoyhtiöllä ympäri maailman.

Lentoyhtiön mukaan turmakoneen ohjaajalla oli 12 000 tuntia lentokokemusta ja kone oli täysin huollettu.

Venäläiselle lentoyhtiölle on sattunut onnettomuuksia ennen Egyptin turmaa vain yksi, kun Tupolev-koneen moottori syttyi tuleen ennen lähtöä Surgutin kaupungista kohti Moskovaa. Koneen evakuointi onnistui tuolloin osittain – koneessa oli 124 ihmistä joista kolme kuoli ja 43 loukkaantui.

Onnettomuuden syy mysteeri

Lentoturman syy on yhä arvoitus. Onnettomuusalueella oli turmahetkellä meteorologien mukaan selkeä ja vähätuulinen sää eikä sen olisi pitänyt vaikuttaa lentoon. 

Tekniseen vikaan voi viitata se, että ennen maahansyöksyä turmakoneen ohjaaja oli ottanut yhteyttä Kyproksen lennonjohtoon ja pyytänyt laskeutumislupaa lähimmälle kentälle. Egyptin viranomaisten mukaan turmakone ei kuitenkaan lähettänyt virallista hätäviestiä.

Turmakoneen molemmat mustat laatikot on löydetty ja onnettomuustutkijat Egyptistä, Venäjältä sekä Saksasta ja Ranskasta ovat aloittamassa työtäänsä.

Isis väittää pudottaneensa koneen

Äärijärjestö Isis ilmoittautui iltapäivällä olevansa venäläiskoneen maahansyöksyn takana. Syyksi iskulle äärijärjestö ilmoitti Venäjän Syyrian pommitukset. Isis levitti sosiaalisessa mediassa videota, jossa matkustajakoneen näköinen laite saa osuman ja alkaa pudota nopeasti. Koneen tyyppiä ei videolta voi tunnistaa.


Asiantuntijat pitävät kuitenkin turman Isis-kytkentää epätodennäköisenä. Myös Venäjä suhtautuu skeptisesti väitteeseen, että Isis-järjestö olisi lentoturman takana.  

Venäläistutkijat ovat tarkastaneet, että koneen polttoainetta ei ole peukaloitu, sillä kone tankattiin Sharm-el-Sheikin sijasta Kazakhstanissa, Astanassa. Mahdollisuus siihen, että Isis olisi ampunut koneen matkakorkeudesta on niinikään epätodennäköinen, sillä järjestöllä ei tiedetä olevan niin korkealle kantavia aseita.

Sotilasasiantuntijat kertoivat kuitenkin uutistoimisto AFP:lle, että pommin mahdollisuutta koneessa ei voida sulkea pois.

Lisää aiheesta:

Tämä Intian lentoturmasta tiedetään – suomalaisasiantuntija: "Aivan kuin moottoritehot olisivat menneet"Neljä asiaa Etelä-Korean tappavassa lentoturmassa herättivät asiantuntijoiden huomion: "Miksi?"Hyväkuntoinen kone muuttui tulipalloksi, mihin katosi hätäviesti? Useat Iranin lentoturman yksityiskohdat ja erikoiset yhtäaikaisuudet kummastuttavatHyytävät viestit ja mystinen savu: 10 outoa yksityiskohtaa EgyptAirin lennolta 804Egyptin koneturma yhä suuri mysteeri – Neljä teoriaa putoamisestaEgyptiläiskoneen etsinnät: Merestä löydetty koneen osia
Venäläiskoneen turma EgyptissäUlkomaat

Tuoreimmat aiheesta

Venäläiskoneen turma Egyptissä
  • 24.02.201618:03
    Ulkomaat

    Egyptin presidentti myöntää ensi kertaa: Terroristit pudottivat venäläiskoneen

  • 29.01.201615:51
    Ulkomaat

    Mekaanikko vei pommin Egyptin turmakoneeseen? – Serkku Isisin jäsen

  • 27.12.201522:24
    Ulkomaat

    Ex-agentin hurja väite: Kreml räjäytti Egyptin turmakoneen oikeuttaakseen iskut Syyriassa

  • 14.12.201510:31
    Ulkomaat

    Egypti kumoaa terroristi-iskun mahdollisuuden Siinain lentoturmassa

  • 20.11.201509:38
    Pariisin hyökkäykset

    Venäjä tahtoo terroristeille entistä kovemmat rangaistukset, turvatoimet kiristyvät