Rajavartiolaitos: Itärajan liikennemääristä turha huolestua

Rajavartiolaitoksen mielestä itärajan henkilöliikenteen supistumisesta on tehty liian hätäisiä johtopäätöksiä.

Miljoonainvestoinnit liikennejärjestelyihin ovat rajan mukaan edelleen tarpeellisia vaikka henkilöliikenne on vähentynyt alkuvuonna noin seitsemän prosenttia viime vuodesta.

Esimerkiksi kaakkoisrajalla kasvua on tilastoitu vain Imatralla, jossa uudet tilat ja kaistatarkastusjärjestelyt on saatu käyttöön.

- Liikenne on kokonaisuutena vähentynyt samalle tasolle kuin kaksi vuotta sitten ja silloin kauhisteltiin liikenteen määrää, muistuttaa Kaakkois-Suomen rajavartioston komentaja, eversti Tero Kaakinen.

Nuijamaalla suurin pudotus

Rajavartiolaitos sai viime vuonna 13 miljoonan euron lisärahoituksen itärajan liikennejärjestelyjen parantamiseen kaikilla keskeisillä raja-asemilla.

- Nyt lisäkapasiteettia tulee ja Imatran valmis tarkastuskenttä on hyvä osoitus siitä, että uusi kapasiteetti toimii, Kaakinen korostaa.

Työt ovat kesken sekä Nuijamaalla että Vaalimaalla. Molemmissa henkilöliikenne väheni huhtikuun loppuun mennessä selvästi, Vaalimaalla seitsemän ja Nuijamaalla peräti 14 prosenttia.

- Nuijamaalla vähenemistä selittävät rakentamisen aikaiset tilapäisjärjestelyt ja Imatra on toisaalta houkutellut sujuvuudellaan sinne rajanylittäjiä.

Imatran rajanylityspaikalla pääosa liikenteestä voidaan tarkastaa katon alla ja autossa istuen. Vain bussimatkustajat ja ne joilla on tullattavaa joutuvat siirtymään raja-asemarakennukseen.

Hyvä aika rakentaa

Rajavartiolaitos uskoo vahvasti, että liikennemäärien notkahdus on väliaikainen ja johtuu ruplan heikosta hapesta. Kaupat ja elinkeinoelämä ovat arvioineet, että ostovoima olisi vähentynyt kaakkoisrajalla 20-30 prosenttia, mutta rajaliikenne alle 10 prosenttia.

- Suomeen tullaan, mutta rahaa käytetään vähemmän. Taantuman jälkeen tulee uusi entistä kovempi nousu. Niin on käynyt ennenkin.

Kaakisen mielestä raja-asemien investoinnit eivät osuneet väärään aikaan.

- Ei, tämä investointi tuli juuri oikeaan aikaan ja tällä on pystytty purkamaan niitä jonoja joita rajanylityspaikoilla on ollut parin viimeisen vuoden aikana.

Viisumivapaus aikalisälle

Rajaliikenteen uusia investointeja on osittain perusteltu myös valmistautumisella viisumivapauteen, mutta Ukrainan kriisin myötä edessä voi olla aikalisä.

  - Näin varmaankin on, että viisumivapausdialogi nyt on hidastunut mutta ei se hidasta venäläisten matkustamista Suomeen, Suomen viisuminmyöntö on niin hyvää luokkaa.

Suomen rajaviranomaiset olivat viime viikolla Pietarissa esittelemässä raja-asemien rakennusinvestointeja venäläiselle medialle ja matkanjärjestäjille. Kaakisen mukaan kiinnostus Suomea kohtaan ei ole muuttunut mitenkään.

- Ensimmäinen toive on, että Suomeen pääsyä ei tarvitsisi rajalla jonottaa ja siksi nämä investoinnit ovat heillekin tärkeitä. Kun tieto uusien tarkastuskaistojen sujuvuudesta lisääntyy, se alkaa näkyä myös liikenteen määrässä, Kaakinen luottaa.

Myös Venäjä tekee tieverkkoon investointeja, jotka helpottavat Suomeen suuntautuvaa matkailua. Yksi tärkeimmistä hankkeista on Moskovan ja Pietarin välisen tieyhteyden kunnostaminen.

Huhu poikineen liikkeellä

Itärajan liikennettä lienee osaltaan vähentänyt myös tiedon puute.

Venäläisten keskuudessa on kiertänyt Suomen konsulaatin mukaan esimerkiksi väitteitä, että EU:n matkustusrajoitukset koskisivat myös tavallisia kansalaisia.

- Muutenkin tuntuu, että huhuja on nyt paljon liikkeellä. Esimerkiksi meidän tekemiä tavallisia pistokokeita on epäilty tahalliseksi matkustamisen vaikeuttamiseksi.

 

Lue myös:

    Uusimmat