Raivostuneet suomalaiset perustavat viinaryhmiä nettiin - onko se laillista?

Alkoholin mainontaa rajoittava laki on sytyttänyt kapinan kuluttajissa. Uusi nettisivusto rohkaisee käyttäjiä jakamaan kaikkea mahdollista alkoholiaiheista materiaalia – mitä enemmän uudistuneen alkoholimainontalain vastaista – sen parempi.

Huikkavinkki-sivustolle kaivataan käyttäjien aktiivisesti itse luomaa sisältöä, kuten vinkkejä, arvosteluja ja muuta tietoa alkoholista, jota käyttäjät tahtovat jakaa. Erityisesti kannustetaan kuvien lisäämiseen.

– Tämän sivun tarkoituksena on edistää kansalaisten omaa alkoholiviestintää. Päivitämme sivulle tietoa uutuuksista, tarjouksista ja luonnollisesti myös parhaista klassikoista.

Päämaja ulkomailla

Huikkavinkin määritelmä hyvästä alkoholimainoksesta

  • korostaa alkoholipitoisuutta myönteisenä ominaisuutena
  • kuvaa runsasta alkoholin käyttöä myönteisenä
  • luo kuvan suorituskyvyn lisääntymisestä
  • luo kuvan sosiaalisesta tai seksuaalisesta menestymisestä
  • luo kuvan lääketieteellisistä tai terapeuttisista vaikutuksista
  • luo kuvan, että alkoholi piristää, rauhoittaa tai on keino ristiriitojen ratkaisemiseksi
  • on hyvän tavan vastaista

Pidätämme oikeuden sensuroida älyttömyyksiin menevän sisällön.

Sivustoa ylläpidetään varmuuden vuoksi Virosta käsin, mutta kuluttajien viestintäsivustoa ei Valviran mukaan mikään estäisi ylläpitämästä myös Suomesta käsin.

– Kuluttajien keskinäinen viestintä ei ole mainontaa, joten alkoholilain mainontasäännökset eivät koske sitä, lakimies Kristiina Meriläinen Valvirasta kertoo.

Edes linkit ulkomaisiin alkoholimainoksiin eivät ole yksityishenkilöiden jakamina lainvastaisia.

– Edelleen kuluttajat saavat käyttää sananvapauttaan alkoholilain rajoittamatta sitä millään tavalla, Meriläinen jatkaa.

Mikä Valviraa kiinnostaa?

Valvira on ohjeistuksissaan tietoinen, että Internetissä on useita yksityishenkilöiden tai tiedotusvälineiden julkaisemia sivuja, joilla annetaan tietoja alkoholijuomista.

Jos sivuja on valmisteltu yhteistyössä alkoholijuomien valmistajan, maahantuojan tai myyjän kanssa, on alkoholijuomien esittely mainontatarkoituksessa kielletty ja toimintaan voidaan puuttua.

– Mikäli syntyy epäilys siitä, että sivuston ylläpitäjä mainostaa alkoholijuomia korvausta vastaan, Valvira selvittää asiaa, Valviran lakimies Kristiina Meriläinen kertoo,

Jos taustalla ei vaikuta alkoholialan toimija, ei viranomaisella ole intressiä puuttua toimintaan.

Fakta: Alkoholimainontaa ei saa kohdentaa Suomeen

Vaikka mainostaja toimisi ulkomailta käsin, ei mainontaa saa kohdistaa Suomeen. Valviran alkoholijuomien internetmainontaa koskevan ohjeen mukaan mainonnan toteuttamispaikkana voidaan pitää sitä maata, jossa mainonta tavoittaa kohderyhmänsä.

”Mainonnan kohdemaata arvioitaessa on otettava huomioon paitsi lähettäjän käyttämän palvelimen sijaintimaa myös mainoksesta saatava kokonaisvaikutelma, esim. suomen kielen käyttäminen tai Suomen olojen huomioon ottaminen. Merkitystä on myös sillä, viitataanko sivujen osoitteeseen Suomessa toteutetussa muussa mediamainonnassa.”

– Epäilys syntyy yleensä Valviralle tulleesta ilmoituksesta. Ilmoituksia tekevät yksittäiset kuluttajat, kilpailijat ja muut viranomaiset.

Todellinen mainonta ulkomailta käsin

Mikäli varsinaiset mainostajat pyrkisivät kiertämään lakia mainostamalla ulkomailta käsin, olisi Valviralla asiaan sanottavaa.

– Mikäli mainostaja on sijoittautunut Suomeen, voidaan mainontaan puuttua vaikka se toteutettaisiin ulkomailta. Mikäli mainostaja on sijoittautunut toiseen ETA-maahan, mutta kohdistaa mainontansa selkeästi suomalaisille kuluttajille, antaa sähkökauppalaki ainakin teoriassa mahdollisuuden puuttua tähän, Meriläinen kertoo.

Se, onko markkinoinnin kohdemaa Suomi, on monimutkaisempi selvitettävä. Mainonnan toteuttamispaikkana voidaan pitää sitä maata, jossa mainonta tavoittaa kohderyhmänsä.

– Arvioinnissa otetaan huomioon useita seikkoja, pelkän kielen perusteella ei arviota kohdistumisesta suomalaisiin voi mielestäni tehdä, Meriläinen Valviralta kertoo.

Markkinointi ei saa olla jaettavaksi tehtyä

Uusitun alkoholimarkkinointilain perustelujen mukaan mainostaja ei saa tarjota sisältöä kuluttajien jaettavaksi.

Jos mainostaja on estänyt tuottamansa mainosaineiston jakamisen niillä keinoilla, jotka ovat sen käytettävissä, se ei ole vastuussa, jos kuluttajat lähettävät linkin tai aineistoa toisille kuluttajille.

Lue myös:

    Uusimmat