Alkoholilain uudistus johtaa alkoholihaittojen kasvuun, ja vaarantaa myös nuorten laskevan alkoholin käytön trendin, uskoo Raittiuden ystävät ry.
Tiedotteessaan järjestö muistuttaa erilaisten juomasekoitusten eli niin sanottujen limuviinojen kauppaan tulon tuovan houkuttelevammat alkoholituotteet paremmin nuorten saataville.
Sen lisäksi että valikoiman kasvu ja hintojen lasku houkuttelee nuoria, voi lakiuudistus heidän mukaansa tuoda tarjolle aivan uudenlaisia tuotteita, kuten alkoholijäätelön.
Poimintoja yhdistyksen tiedotteesta
"Uudistus ei myöskään tukisi paljon puhuttujen eurooppalaisten juomatapojen ja sivistyneen olutkulttuurin kehitystä, vaan lisäisi suurten panimojättien ”bulkkituotteiden” myyntiä ja alkoholin ongelmakäyttöä."
"Vaikka esitys olisi hyvä yhdelle elinkeinolle, on se karhunpalvelus kaikille muille ja kokonaisuutena tulee pikemminkin huonontamaan kuin parantamaan yhteiskunnan kilpailukykyä."
Raittiuden Ystävien puheenjohtaja dosentti Martti Vastamäki: "Tällaisen kehityksen ei voi nähdä olevan eduksi kenellekään muulle kuin rahapussiaan hierovalle kaupanalalle ja alkoholiteollisuudelle”
– Ruotsissa on alkoholijäätelöä, jossa alkoholia on viisi prosenttia tilavuudesta. Se on yksi tuote, mutta vastaavien tulo Suomeen on mahdollista, toteaa järjestön toiminnanjohtaja Marko Kailasmaa.
Tällaiset tuotteet olisivat hänen mukaansa selkeä signaali uusien asiakasryhmien tavoittelusta. Kailasmaa pitää kehityssuuntaa huolestuttavana, sillä energiajuomien tai limonadeihin sekoitetut alkoholijuomat kiinnostavat nuoria.

