Kaksi vuotta vanha Chevrolet Volt keräsi yllättävänkin yksityiskohtaisia tietoja kuljettajasta.
Washington Post otti taannoin asiakseen selvittää, mitä kaikkea nykyaikainen henkilöauto – ja sen valmistaja – tietävät auton omistajasta.
Avuksi pestattiin Kalifornian teknillisessä yliopistossa oppinsa hankkinut insinööri Jim Mason, joka ymmärtää koodia kuin äidinkieltään. Hän on lisäksi erikoistunut autojen järjestelmiin murtautumiseen ja ansaitsee sillä elantonsa.
Lue myös: Varkaan on mahdollista hakkeroida Mitsubishi – ongelma ja ratkaisu auton langattomassa verkossa
Mason hyödynsi operaatiossaan kannettavaa tietokonetta, erityisestä tarkoitukseen suunniteltua ohjelmistoa, erilaisia piirilevyjä ja lukuisia ruuvimeisseleitä päästäkseen käsiksi auton sisuksiin.
Purettuaan auton tietoviihdejärjestelmän ja kaivettuaan sitä pyörittävälle tietokoneelle tallennettuja tietoja, kävi ilmi, että valmistaja tietää auton omistajasta huomattavasti enemmän kuin monelle ehkä on selvää.
Masonin mukaan auto voi tallentaa erinäistä dataa jopa 25 gigatavun edestä tunnissa. Edes Masonin ei onnistunut päästä käsiksi kaikkeen tietoon, jota auto oli kerännyt.