Pyöräilijät, skarpatkaa! Lähes joka toinen polkija rikkoi uutta velvollisuutta

Kumpi väistää, auto vai pyörä? Tässä selkeät vastaukset! 1:31
Katso Liikenneturvan helppotajuiset animaatiot autoilijoiden ja pyöräilijöiden väistämissäännöistä. Videolla on yhteensä seitsemän erilaista liikennetilannetta, joissa on vaarallisen onnettomuuden riski.

Uusi tieliikennelaki astui voimaan kesällä 2020. Vaikka sen isoimmat muutokset koskevatkin autoilijoita, tuli sen mukana useita uudistuksia myös polkupyöriä koskien. Liikenneturva selvitti viime syksynä, miten hyvin pyöräilijät ovat omaksuneet uusia oppeja. Nyt syyskelit ovat jälleen käsillä, joten on aika muistuttaa tärkeästä asiasta.

Uusi tieliikennelaki velvoittaa pyöräilijät käyttämään punaista takavaloa pimeän ja hämärän aikaan pyöräillessä. Aiemmin vain vaalea etuvalo on ollut pakollinen.

Liikenneturva seurasi viime syksynä, miten hyvin pyöräilijät ottivat uudet säännöt haltuun. Kun syksyllä 2019 punainen takavalo paloi pimeässä ja hämärällä noin joka viidennessä polkupyörässä, löytyi se syksyllä 2020 hieman useammasta kuin joka toisesta (56 %) fillarista. 

Myös etuvalon käyttöaste nousi uuden lain myötä 57 prosentista 68 prosenttiin.

Liikenneturvan yhteyspäällikkö Leena Piippa arvioi tiedotteessa, että lakimuutos ja siitä tiedottaminen ovat auttaneet lisäämään valojen oikeaoppista käyttöä.

– Valojen puuttumisesta poliisi voi määrätä 40 euron liikennevirhemaksun, mikä on voinut myös vaikuttaa valojen yleistymiseen. Liikennevirhemaksun hinnalla saa jo kunnolliset valot, Piippa huomauttaa tiedotteessa.

Tekemistä riittää vielä

Liikenneturva toteutti joulukuussa 2020 kyselyn, jonka vastauksista käy ilmi, että vaikka askeleita onkin otettu oikeaan suuntaan, on pyöräilijöiden näkymisessä vielä paljon parannettavaa.

– Edelleen koetaan, etteivät pyöräilijät näy tarpeeksi hyvin. Näkyvyydellä ja valojen käytöllä on suuri merkitys liikenteen vuorovaikutustilanteisiin ja turvallisuuteen, Piippa sanoo.

Peräti kahdeksan kymmenestä vastaajasta oli sitä mieltä, että hämärällä ja pimeällä tulee vastaan liian paljon pyöräilijöitä joko valoitta tai huonotehoisilla valoilla.

Millainen valo fillarissa on oltava?

Uudessa tieliikennelaissa on asetettu polkupyörän valoille joitakin vaatimuksia, mutta ne koskevat ainoastaan tuikkujen väriä ja suuntaa.

Pimeällä ja hämärässä ajettaessa polkupyörässä on muiden ajoneuvojen tapaan oltava vaalea valo eteenpäin ja punainen taaksepäin. Valaisimet voi kiinnittää myös pyöräilijään.

Liikenteessä näkee jonkin verran vilkkuvia valoja, mutta moni kokee ne häiritseviksi. Liikenneturva suosittelee yhtäjaksoisesti palavaa valoa.

– Valojen vilkkuminen liikenteessä on hyvä huomion herättäjä hälytys- tai huomiovaloissa tai ajoneuvon vilkuissa. Vilkkutoiminnan sijaan pyöräilijän kannattaa satsata kunnollisiin valoihin, Piippa summaa.

Mikä muu muuttui?

Uusi tieliikennelaki mahdollistaa myös vastavirtaan pyöräilemisen tietyillä yksisuuntaisilla katuosuuksilla. Tämä vaatii kuitenkin kiellettyä ajosuuntaa ilmaisevan liikennemerkin alle asiasta kertovan lisäkilven. Yksisuuntaista tietä väärään suuntaan ajavan pyöräilijän on käytettävä tien oikeaa reunaa.

Nykyisin matkustajan tai matkustajien kuljettaminen polkupyörällä on sallittu, jos valmistaja on tarkoittanut polkupyörän tähän. Matkustajia saa kuljettaa niin montaa matkustajaa kuin pyörässä on siihen soveltuvia istuimia. Matkustajan kuljettamisen salliminen ei enää riipu kuljetettavan eikä kuljettajan iästä. Pyörässä tulee kuitenkin olla matkustajalle sopiva istuin ja kaksi erillistä jarrulaitetta.

Lähde: Liikenneturva

Lue myös:

    Uusimmat