Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Julkaisupäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta ja kehitys
  • Jaakko Hietanen
    Head of Digital Development
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • Makuja
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
MTV Uutiset on sitoutunut noudattamaan Journalistin ohjeita
  • Julkisen sanan neuvosto (JSN)
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Kolmivaloinen liikennevalo keksittiin sata vuotta sitten syystä, joka piinaa liikenteessä edelleen

1:08Porissa otettiin käyttöön Suomen ensimmäiset"zombi-liikennevalot"KATSO MYÖS: Nyt tämä on uusinta uutta! Porissa otettiin 2021 käyttöön Suomen ensimmäiset "zombi-liikennevalot"
Julkaistu 27.11.2023 07:20

Maria Aarnio

lifestyle@mtv.fi

Sata vuotta sitten haettiin patenttia "kolmivaloiselle liikennevalolle", koska ihmisten hermot eivät tuolloinkaan kestäneet valoissa odottamista.

Kolmivaloiset liikennevalot saatiin käyttöön noin sata vuotta sitten. Vuonna 1923 Garrett Morgan patentoi Yhdysvalloissa uudenlaisen valon, jonka uskoi edistävän turvallisuutta.

Ajan liikennevaloissa oli tavallisesti vain kaksi ominaisuutta: "stop" ja "go". Morganin patentissa uutta oli kolmas, nykyisin keltaisena valona tunnettu vaihtoehto. Patenttitoimiston hakemuksessa Morgan kertoo syyn keksinnölleen – ja se kuulostaa hyvin tutulta myös nykyihmisen korvaan, kirjoittaa WTOP.

Lue myös: Poliisi todisti taksikuskin törkeän mokan Helsingissä: "Video kertoo enemmän kuin 1 000 sanaa"

Kehotti pysymään poissa risteyksestä

WTOP-sivuston haastatteleman Rebekah Oakesin mukaan 1920-luvun liikenne oli nykypäivään verrattuna kaoottista, sillä samoilla kaduilla liikkui autojen lisäksi hevosvaunuja ja jalankulkijoita. Morgan halusi tehdä liikkumisesta turvallisempaa uudenlaisella valollaan.

Valo oli T-kirjaimen mallinen ja mekaaninen. Se ei tarvinnut sähköä toimiakseen. Valon ulokkeet osoittivat suunnan, josta tulevan täytyy pysähtyä. Uutta Morganin kehitelmässä oli pysähtymään ja ajamaan kehottavien viittojen lisäksi kolmas asento, joka kehotti autoja pysymään poissa risteyksen keskeltä.

– Tänä päivänä tunnemme tuon ominaisuuden keltaisena valona, Oakes kuvailee.

Garrett Morganin liikennevaloGarrett Morganin liikennevalo.Creative Commons CC0 1.0 Universal Public Domain Dedication

Lue myös: Kortti hyllylle! U-käännös sulkuviivan yli ja kahdesti päin punaisia – kuskin törttöily tallentui poliisin kameraan Helsingissä

Kuskit "ahdistuvat odottaessaan" valon vaihtumista 

Patenttikuvauksessaan Morgan ilmoitti, että uudenlaista liikennevaloa tarvitaan onnettomuuksien välttämiseen. 

– Yksi keksintöni tavoite on tarjota näkyvä merkki, joka on hyödyksi liikenteen pysäyttämisessä kaikkiin suuntiin ennen kuin signaali edetä annetaan mihinkään suuntaan, hakemuksessa todetaan. 

Morgan kuvasi, miten ihmiset "ahdistuvat odottaessaan" valon vaihtumista ja saattavat edetä liian nopeasti, mikä johtaa vaaratilanteisiin. Torviakin soitettiin.

– Tämä asia on meille tuttu [Washington] D.C:n alueella. Jos et lähde ajamaan heti, kun valo muuttuu vihreäksi, sinulle töötätään, Oakes myönsi.

General Electric osti Morganin patentin itselleen. Vaikka T-kirjaimen mallista valoa ei massatuotettu, keskimmäinen valo kuitenkin jäi elämään.

Kolmiväristä, neljään suuntaan näkyvää liikennevaloa kehitti myös William Potts. Miehen kehittelemät valot asennettiin Detroitiin jo 1920. 

Lue myös: "Onneksi jalankulkija oli valppaana" – rattijuoppo tuomittiin tästä läheltä piti -tilanteesta käräjäoikeudessa

Lue myös: Raportin karu havainto viiden vuoden ajalta: Yksi asia olisi pelastanut yli sadan ihmisen hengen liikenteessä

Katso myös: Nopeuskamera nappasi hyvin oudon kuvan Slovakiassa

0:39Koirakuski jäi kiinni nopeuskameraan SlovakiassaKoirakuski jäi kiinni nopeuskameraan Slovakiassa.

Lue kaikki uusimmat autoiluun liittyvät uutiset!

Lähteet: WTOP, G. A. Morgan: Traffic signal 20.11.1923, The Henry Ford

Lisää aiheesta:

Eikö stop-merkki tarkoitakaan pakollista pysähtymistä? Teslat aiheuttavat taas sydämentykytyksiä viranomaisilleMikael Jungner kaatui pahasti sähköpotkulaudalla – toinen osapuoli ei selvästikään tiennyt kikasta, joka opetetaan Hollannissa jo lapsilleKuoleva mies toteutti haaveensa ja näytti takapuoltaan nopeuskameralle – puolen tunnin päästä kuusi poliisia soitti ovikelloa, ja tilanne kärjistyiPalavan Teslan sammuttamiseen kului neljä tuntia ja yli 100 000 litraa vettä – kaksi tappaneessa törmäyksessä outoja yksityiskohtiaHämmentävä suora lähetys tenhonnut jo tuhansia: Miksi kukaan ei pysähdy tämän stop-merkin kohdalla?Äiti kyllästyi kaahaamiseen – askarteli raivoisan kyltin: "Vannon, että se todella toimi"
LiikenneHistoriaAutotLiikenneturvallisuusLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Liikenne
  • Eilen16:52
    Rattiraivo

    Liverpoolin mestaruusparaatissa väkijoukkoon ajanut mies sai yli 21 vuoden vankeustuomion

  • Eilen13:48
    Poliisi

    Tällainen on tyypillinen "peukkukuski" – poliisilta karu havainto liikenteestä

  • ma21:00
    Orpon hallitus

    Länsiradan toteutuminen käytännössä varmistui: Lohja ja Salo mukaan

  • ma16:15
    Rattiraivo

    Syyttäjä: Mies ajoi väkijoukkoon Liverpoolin mestaruusparaatissa, koska halusi päästä kohteeseensa – 134 loukkaantui, joukossa vauva

  • ma11:17
    Metro

    Helsingin metrossa häiriö