ProAgria valmis tiukentamaan lähituotemerkkinsä kriteerejä

ProAgrian mukaan Makuja Pohjois-Karjalasta -lähituotemerkin ehtojen tiukentaminen olisi sen puolesta mahdollista.
Julkaistu 02.07.2013 21:45(Päivitetty 02.07.2013 23:05)

Makuja Pohjois-Karjasta -lähituotemerkin kehittäjä ProAgria on valmis tiukentamaan lähituotemerkkinsä ehtoja.

MTV3 Uutiset kertoi toissa päivänä paikallisuutta korostavasta lähituotemerkistä, jonka alla on myyty muun muassa ulkomaista lihaa. ProAgrian mukaan ainakin kotieläintuotannolta voisi vaatia kotimaisuutta, jos muu elintarvikeketju suostuu tiukennuksiin.

Tähän mennessä maakuntamerkki ei ole vaatinut paikallisia eikä kotimaisia raaka-aineita.

– ProAgrialla ei ole mitään sitä vastaan, että merkin kriteerit muutettaisiin niin, että esimerkiksi liha ja maito edellytettäisiin, että ne olisivat maakunnasta. Tässä ovat kuitenkin elintarvikeketjun kaikki osatekijät mukana, ProAgria Pohjois-Karjalan johtaja Eero Parviainen sanoo.

Kaupan puoli näkeekin maakuntamerkin kotieläintuotteiden kotimaisuusvaatimukset hankalana.

– Elintarvikekauppa menee koko ajan globaalimmaksi ja globaalimmaksi, että sellaisten asioiden varmistaminen menee aika vaikeaksi, sanoo Pohjois-Karjalan Osuuskaupan toimitusjohtaja Juha Kivelä.

– Näkisin mieluummin oikeana ratkaisuna ehkä alettaisiin puhua suomalaisesta työstä, Kivelä lisää.

(MTV3)

Kuluttajavirasto: Lähituotteiden mainoslauseiden oltava totuudenmukaisia (1.7.)

MTK vaatii lähituotemerkin kriteerit uusiksi (1.7.)

Suomessa myydään lähituotteina elintarvikkeita, joiden raaka-aineet voivat tulla ulkomailta asti (30.6.)

Tuoreimmat aiheesta

Kotimaa