Kuluttajavirasto: Lähituotteiden mainoslauseiden oltava totuudenmukaisia

Kilpailu- ja kuluttajaviraston mukaan Suomessa on paljon lähituotemerkkejä, mutta niiden kanssa ei saa unohtaa totuutta.

– Merkit ovat sinänsä hyvä asia, sillä niiden pitäisi helpottaa oleellisen sisällön löytämistä. Merkeillä ei pitäisi olla tarkoitus johtaa kuluttajaa harhaan, sanoo johtaja Anja Peltonen Kilpailu- ja kuluttajavirastosta.

Peltosen mukaan kuluttajan ei pitäisi joutua tutkimaan ruokapakkausta sen kaikilta eri puolilta, vaan todellisten raaka-aineiden alkuperän pitäisi olla helposti nähtävissä.

– Kuluttajat haluavat yhä enemmän lähiruokaa, joten niiden mainostamisessa pitäisi olla todella tarkkana. Muuten muidenkin merkkien luottamus menee helposti, Peltonen sanoo.

Peltonen ei halua ottaa suoraa kantaa kohua herättäneeseen Makuja Pohjois-Karjalasta -merkkiin, sillä merkin harhaanjohtavuutta käsitellään parhaillaan Elinkeinoturvallisuusvirastossa.

– En voi kommentoida yksittäistapausta, mutta pääsääntö on se, ettei mainonta saa johtaa harhaan, Peltonen painottaa.

MTV3 Uutiset kertoi eilen, että Suomessa on myyty paikallisuutta korostavan lähituotemerkin alla ulkomaisia raaka-aineita sisältäviä tuotteita.

Lue myös:

    Uusimmat