Tulevaisuudessa lääkärin ja potilaan väliset kohtaamiset hoidetaan yhä useammin virtuaalisesti, arvioivat Lääkäripäivillä Oulussa puhuneet asiantuntijat.
Käytännössä se voi tarkoittaa esimerkiksi videopuhelua tai chat-yhteyttä potilaan ja lääkärin välillä, Lääkäriliiton Oysin erityisvastuualueen piiriylilääkäri Annu Tertsunen sanoo.
Virtuaalisuus parantaa lääkäripalvelujen saatavuutta ja tehostaa lääkärien ajankäyttöä. Kun lääkäri voi ottaa samalta työpisteeltä vastaan potilaita joustavasti eri puolilta maata, kallisarvoista aikaa säästyy.
Terveystalon työterveyslääkärin Jaakko Pitkäjärven työtehtävissä lääkärin ajankäytön tehokkuus on viety huippuunsa. Pitkäjärvi vastailee potilailleen ympäri Suomea chatin kautta. Tähän mennessä hän on hoitanut yli viittätuhatta potilasta chatin välityksellä.
– Potilas saattaa lähettää esimerkiksi digitaalisesti kuvan haavasta kysyäkseen, tarvitseeko sitä ommella. Tai toisaalta esimerkiksi ihottumasta saa kännykällä usein riittävän hyvän kuvan, jotta sen perusteella voi tehdä diagnoosin, Pitkäjärvi sanoo.
Sopii kiireisille potilaille
Pitkäjärven mukaan palvelua käyttää moni, joka ei ehkä muuten työkiireiltään saisi aikaiseksi hakeutua lääkärin vastaanotolle.
– Tämä ei missään nimessä korvaa lääkärin ja potilaan välistä perinteistä kohtaamista, mutta tuo lisän kiireisille ihmisille, jotka saavat nopeasti reaktion kysymykseensä lääkäriltä. Hyvin usein chat-palvelu riittää hoitomuodoksi. Tai jos ei riitä, ihmiset ovat tyytyväisiä, että saavat nopean reaktion sen avulla, Pitkäjärvi sanoo.
