Postin lakolla jäätävät vaikutukset: Yksin HUSilla jää 155 000 kirjettä jakamatta – tee näin, jos odotat laskua tai ajanvarausta sairaalalta!

Postin lakko vaikeuttaa massiivisesti sairaaloiden arkea – sadattuhannet sairaalakirjeet jäävät jakamatta 3:05

Postin lakolla on suuret vaikutukset Suomen sairaaloiden toimintaan. Sadat tuhannet potilaiden kirjeet jäävät jakamatta, kun kirjepostin jakaminen seisoo kahden viikon ajan.

Postin lakko alkaa maanantaina 11. marraskuuta ja se kestää kaksi viikkoa. Lakko koskee 9 000:ta Postin työntekijää ja se koskee postinjakelua, käsittelyä ja kuljetusta.

Suomen sairaalat ovat varautuneet lakkoon, joka väistämättä vaikuttaa potilaille lähetettävään kirjepostiin. Lakolla on isoja vaikutuksia sairaaloiden toimintaan.

Kymmeniä tuhansia potilaskirjeitä jää jakamatta

Taysin viestintäjohtaja Elina Kinnunen kertoo MTV Uutisille, että sairaalalta jää noin 22 000 kirjettä jakamatta Postin lakon aikana. HUSin osalta määrä on vielä suurempi.

– Jos potilaslaskut otetaan mukaan, kahden viikon aikana postia lähtisi noin 155 000 kirjettä, jotka ovat vaarassa viivästyä, kommentoi HUSin ylilääkäri Piia Aarnisalo.

Varsinais-Suomen sairaanhoitopiiri lähettää potilailleen arviolta 2000–2500 kirjettä päivässä, joten parissa viikossa kirjepostia jää jakamatta 20 000–25 000 kappaletta.

– Lakko käytännössä estää potilaille lähetettävien kutsukirjeiden ja muun kirjepostin perillemenon lakon aikana. Sairaalasta lähetettävät pakettimuotoiset postit Posti kuitenkin lupaa toimittaa lakon aikanakin. Näin esimerkiksi laboratorioiden näytteenottopaikoista saadaan näytteet toimitettua analysoitavaksi ajoissa, Sairaanhoitopiirin johtajaylilääkäri Mikko Pietilä kommentoi sairaalan tiedotteessa.

Lakon vuoksi jakamatta jää esimerkiksi potilaskutsuja, epikriisejä (eli hoitoselostuksia) ja laskuja. Osa Suomen sairaaloista on päätynyt pidentämään laskujen maksuaikaa.

– Lakon vuoksi olemme pidentäneet laskujen maksuaikaa kahdella viikolla. Normaalisti maksuaikaa on 14 päivää, nyt sitä on 30, Taysin viestintäjohtaja Elina Kinnunen kertoo.

Sairaala soittaa potilaille

Kinnunen sanoo, että lakko työllistää sairaalassa työskenteleviä henkilöitä, kun viestintä potilaiden kanssa on hoidettava toisin keinoin.

– Olemme toivoneet, että asiakkaat kävisivät katsomassa OmaTays-verkkopalvelussa, että omat yhteystiedot ovat kunnossa ja lupa sähköiseen asiointiin on annettu.

Tays hoitaa potilaskutsut lakon aikana sähköisen asiointipalvelun kautta sekä tarvittaessa soittamalla potilaille. Samanlaiseen ratkaisuun on pyritty myös muissa Suomen sairaaloissa.

HUS on ennakoinut lakkoa purkamalla varausjonoa jo marraskuun alusta lähtien. Sairaala aikoo soittaa kiireellisten lisäksi myös vähemmän kiireellisissä ajanvarauksissa potilaille, jos on vaarana, ettei tieto ajasta ehdi perille ennen lakon alkua.

Miten toimia?

Iso osa Suomen sairaaloista on päättänyt hoitaa viestinnän potilaille sähköisen asiointipalvelun kautta tai soittamalla.

Jos odotat ajanvarausta sairaalaan, tarkista, että yhteystietosi ovat kunnossa, jotta sairaala voi ottaa sinuun yhteyttä. 

OmaPosti-palveluun laskut tulevat normaalisti lakon aikana. Myös omat hoitopalautteet eli epikriisit voi käydä tarkistamassa normaalisti OmaKanta-verkkopalvelusta.

Lue myös:

    Uusimmat