Poliisin päivitykset sosiaalisessa mediassa saavat usein osakseen niin suuren huomion, että siitä olisi moni julkkiskin kateellinen. Sisä-Suomen poliisille Facebook on tärkein viestintäkanava, mutta Twitteriä on jo kokeiltu nopeaan viestintään operatiivisissa tilanteissa.
– Esimerkiksi maahanmuuttoon liittyvissä mielenosoituksissa Twitteriä käytettiin testausmielessä. Se todettiin toimivaksi menetelmäksi, kun tietoja pitää jakaa esimerkiksi liikennejärjestelyistä nopeaan tahtiin, kertoo viestintäpäällikkö, ylikonstaapeli Nina Juurakko-Vesikko.
Kattavampi viestintäkanava on silti Facebook, jossa Sisä-Suomen poliisilla on liki 19 000 seuraajaa. Profiilia ylläpitää erityinen sosiaalisen median ryhmä, johon kuuluu kymmenkunta henkilöä.
– Jokainen kirjoittaa oman työnkuvansa kautta päivityksiä. Liikennepartiot kertovat liikenteen tapahtumista, sivulla kerrotaan lupa-asioista ja haetaan yleisövinkkejä rikoksista, kadonneista tai varastetusta omaisuudesta. Toki mukana on rennompaakin lukemista. Esimerkiksi poliisikoiria on varmaan joka poliisilaitoksella, ja niiden kuulumisia kerrotaan ihmisille.
Uusia päänavauksia
Poliisi on lisännyt näkyvyyttään somessa myös valtakunnallisesti. Uusimpiin päänavauksiin kuuluvat läsnäolo Instagramissa, pikaviestipalvelu Snapchatin kokeilukäyttö sekä videopalvelu Youtubeen tulevat vinkkivideot.
– Kaikki vuorovaikutus sosiaalisessa mediassa on lisääntymässä, summaa viestintäpäällikkö Marko Luotonen Poliisihallituksesta. Poliisin viestintästrategian mukaan läsnäolo ja näkyvyys virtuaalimaailmassa on tärkeää.
Kansalaisille halutaan Luotosen mukaan luoda mahdollisuus keskusteluun, kysymyksiin ja ehkä haastamiseenkin. Netti on apuna myös rikosten ennalta estämisessä ja selvittämisessä. Rikoksista epäiltyjä on saatu kiinni viikoittain.
