Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Pienydinvoimaa ja veronkevennyksiä – Kokoomus esitteli konstinsa kalliin sähkön ja bensan korvaamiseksi

All Over Press / Ismo Pekkarinen
Julkaistu 16.02.2022 16:21
Toimittajan kuva

Vesa Kallionpää

vesa.kallionpaa@mtv.fi

@VesaKallionpaa

Oppositiopuolue kokoomus esitteli tänään seitsemän keinon listan, jolla kohonneita polttoaineiden ja sähkön hintoja voitaisiin kompensoida. Kokoomuksen konstit ulottuvat työn verotuksen keventämisestä ja työmatkavähennyksen kasvattamisesta pienydinvoimaloiden käyttöönoton edistämiseen.

Kokoomuksen keinot kansalaisten ostovoiman tukemiseen alkavat ansiotuloverotuksen 800 miljoonan euron kevennyksellä. Puolue laskee, että yrittäjille ja palkansaajille jäisi kevennyksen jälkeen käteen 300 euroa enemmän vuodessa. Eläkeläiset hyötyisivät 200 euroa vuodessa.

Lisäksi kokoomus nostaisi kotitalousvähennyksen ylärajan pysyvästi 5 000 euroon ja lisäisi vähennykseen oikeuttavaa osa menosta.

Työmatkavähennys suuremmaksi ja ammattidiesel käyttöön

Kokoomus kompensoisi polttoaineiden nousseita hintoja nostamalla työmatkavähennyksen ylärajaa nykyisestä 7 000 eurosta. Lisäksi puolue vaatii selvittämään, miten oman auton käytön mahdollisuuksia voisi laajentaa verotuksessa.

Lisäksi kokoomus haluaisi käyttöön ammattidieselin eli alennetun polttoaineveron kuorma- ja linja-autoille. Alennus parantaisi teollisuuden kilpailukykyä ja vähentäisi myös päivittäistavaroiden hintojen korotuspaineita.

Kokoomus laskee, että jokaisen sentin alennus ammattidieselin litrahintaan maksaisi noin 13 miljoonaa euroa.

Jakeluvelvoitteen kasvu myöhemmäksi

Kokoomus siirtäisi myös tavoitetta biokomponenttien sekoitussuhteesta eli jakeluvelvoitteesta myöhemmäksi.

Nyt tavoitteena on 30 prosentin jakeluvelvoite vuonna 2030, mutta kokoomus siirtäisi maalin vuoteen 2035. Kokoomus ei myöskään kannata jakeluvelvoitteen nostamista 34 prosenttiin, mitä varsinkin vihreät hallituksessa ajavat.

Jakeluvelvoite on tällä hetkellä 19,5 prosenttia ja se kasvaa 1,5 prosenttiyksikköä joka vuosi, jollei hallitus tee uusia päätöksiä. Jakeluvelvoitteen kasvu nostaa osaltaan polttoaineiden hintoja.

Sähkövero alas talvikuukausiksi

Sähkön hinnan nousua kokoomus kompensoisi laskemalla kotitalouksien sähköveron minimiin kahdeksi talvikuukaudeksi. Nykyisin kotitalouksia sähköä verotetaan huomattavasti EU:n minimiverotasoa enemmän. Pari alennuskuukautta voisi alentaa sähkölämmittäjän laskua lähes 200 eurolla.

Lisäksi kokoomus alentaisi edelleen sähkön siirtohintoja nykyistä tiukemmilla hintaleikkureilla ja lievennyksillä haja-asutusalueiden sähkölinjojen rakennuskäytäntöihin.

Kokoomus korostaa myös ydinvoiman toimintaedellytysten turvaamista ja pienydinvoiman käyttöönoton edesauttamista. Myös säätövoiman saatavuudesta on puolueen mielestä pidettävä huolta.

Hallitus tuskailee keinojen kalleuden kanssa

Kokoomus laskee keinovalikoimansa heikentävän julkista taloutta noin 300 miljoonalla eurolla, kun laskentapohjana käytetään kokoomuksen omaa vaihtoehtobudjettia.

Hallitus laatii parhaillaan omaa kompensaatiopakettiin, jonka kärkenä on tiettävästi lähinnä työmatkavähennyksen kasvattaminen. Jakeluvelvoitteen viivästyttäminenkin on ollut esillä, mutta vihreät vastustavat sitä ja myös öljy-yhtiöille muutos voisi olla ainakin nopeasti hankala toteuttaa.

Nopeimmat keinot kuten polttoaineveron alentaminen olisi liian kallista. Jo 20 sentin alennus veroon maksaisi valtiolle 800 miljoonaa euroa.

Hallituksen ja eri puolueiden energia-esityksiä puidaan eduskunnassa ensi tiistaina käytävässä välikysymyskeskustelussa. Välikysymyksen takana ovat perussuomalaiset, kristillisdemokraatit ja Liike nyt.

Lisää aiheesta:

Matti Vanhanen pelätystä jakeluvelvoitteesta: "Tavoitteena ei ole nostaa polttoaineiden hintaa"Autoalalta ehdotus tikittävän hintapommin purkamiseksi – "Ainoa nopea keino polttoaineiden hintojen välittömäksi laskemiseksi"MTV Uutisten tieto: Hallitus haluaa kompensoida korkeita sähkölaskuja uudella tukimuodolla – myös ylimääräinen lapsilisä myötätuulessaNäillä keinoilla hallitus kompensoi energian hintojen nousua suomalaisillePolttoaineiden nousseita hintoja vaikea kompensoida – hallituksen käsiin on jäämässä vain muutama keinoTyöryhmä ehdottaa bensaveron nostamista – polttoaineen hinta nousisi yli 10 sentillä – "Tehokkain ohjauskeino päästöjen vähentämiseksi"
KokoomusSähköPolttoaineVerotKotimaa

Tuoreimmat aiheesta

Kokoomus
  • Eilen13:15
    Politiikka

    Vauva keskeytti Orpon puheen syyskokouksessa: "Uusia kokoomuslaisia tulossa"

  • to12:48
    Politiikka

    MTV:n tiedot: Datakeskusten sähköverotuki poistuu, mutta tilalle kaavaillaan uutta tukea, jotta Google ei hylkäisi Suomea

  • 18.10.06:15
    Pöllöraati

    Miksi kansanedustajat kapinoivat sairaalaäänestyksessä? "Politiikon kannattaa mieluummin myöntää käyttävänsä heroiinia"

  • 17.10.15:41
    Politiikka

    Paperittomien terveydenhuollosta repesi riita – Fatim Diarra: "Vaarallista kiusantekoa"

  • 17.10.14:28
    Taksit

    Ministeri Ranne MTV:lle: Perussuomalaisten ajama taksamittaripakko ei täysin välttämätön