Peruuntuneita hammaslääkäriaikoja kännykkäviestillä Lahdessa

Lahdessa kokeillaan tekstiviestejä hammashoitojonojen lyhentämiseen. Kokeilu toimii niin, että saman päivän peruutettuja hammashoitoaikoja tarjotaan tekstiviestillä viidelle jonottajalle, joista nopein saa hoitoajan.


Peruutetulle hammashoitoajalle voi saada samana päivänä uuden potilaan matkapuhelinviestillä. Tätä jonojen lyhentämisideaa kokeillaan Lahdessa ensi kevääseen asti, tiettävästi ensimmäisenä Suomessa.

Hammasaikapilotin ensimmäiset kaksi viikkoa sujuivat niin hyvin, ettei kaupungin hoitoloissa jäänyt käyttämättä yhtään peruutettua aikaa.

Kaupungin 18 hammashoitolaan tulee viime tingassa keskimäärin viisi peruutusta päivässä. Näistä aiheutuu kaupungille 62500 euron palkka- ja muut menot vuodessa.

Vanhemmatkin innostuneita

Vastaava hammashoitaja Merja Jokela kertoo, että peruuntuneiden aikojen täyttäminen on ollut käsipelillä työlästä. Hammasaikapilotissa hoitaja kirjaa vapautuneen ajan tietokoneelle. Sen jälkeen systeemi viestittää tiedon viidelle jonottajalle eri operaattorien verkoissa. Nopeimmalle vastaajalle varmistetaan aika tekstiviestillä ja muita kiitetään yhteydenotosta. Asiakkaalle palvelu on ilmaista.

Merja Jokelan mukaan kiinnostus uutta järjestelmää kohtaan on yllättänyt.

-Moni vanhempi ihminen on ilmoittanut opettelevansa tekstiviestin lähettämisen, jotta osaisi vastata kutsuun.

Tasa-arvoinen palvelu


Aluekeskusjohtaja Riitta Vesala torjuu väitteet siitä, ettei matkapuhelinpalvelu olisi tasa-arvoista.

-Jonon lyhentymisestä hyötyvät nekin, joilla ei ole kännykkää. Sitä paitsi monet kunnat eivät ole saaneet hammashoitopuolelle aikaiseksi minkäänlaista jonoa, vaan aikoja jaetaan tietyillä kellonlyömillä.

Peruutuksen unohdus hankalin ongelma


Johtava hammaslääkäri Markku Mikkonen laskee, että peruutettujen aikojen tehokäytöllä on myytävissä puolen hammaslääkärin työpanos. Vielä suurempi säästö saataisiin, jos asiakkaat todella ilmoittaisivat esteestään. Esimerkiksi viime vuonna peruuttamattomia poisjääntejä kertyi Lahdessa 4850. Luku on suurempi kuin hammashoitoon jonottavien määrä.

-Ongelmaa auttaisi kännykällä annettu muistutus hammaslääkäriajasta. Sellaista on kokeiltu ainakin Tampereella ja harkitaan myös Lahdessa, toteaa Mikkonen.

Jatkoa ja lisää sovelluksia?


Tutkimuspäällikkö Ari Serkkola teknillisen korkeakoulun Lahden keskuksesta arvelee, että sosiaali- ja terveydenhoidossa voitaisiin monia ei-kiireellisiäkin jonoja hallita matkapuhelimen avulla. Kehittely päässee kunnolla vauhtiin, kunhan on valtakunnallisesti sovittu pelisäännöistä. Hammasaikapilotista tehdään seurantatutkimus, jossa kysytään myös asiakkaitten kokemuksia.

Quickclic Finland Oy:n idean tekniseen kehittelyyn osallistuivat Lahden IT-keskus ja teknologiahautomo.
Johtaja Kalevi Mäkelä pitää tärkeänä, että mukana on yksityinen yritys. Näin jononhallinnalle on luvassa jatkoa ja laajempia sovelluksia kokeiluvaiheen jälkeen.

Lahdessa on ollut puhetta esimerkiksi peruuntuneiden neuvola-aikojen välittämisestä nopeasti kännykällä. Terveyskeskuksen päivytysjonostakin voisi tiedottaa matkapuhelimella, ettei potilaiden tarvitsisi istua odottamassa tuntitolkulla.

(MTV3-STT)

Lue myös:

    Uusimmat