Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Persoonallista mukavuutta – Citroenin uusi resepti kompaktiluokkaan

Julkaistu 08.11.2017 08:57
Toimittajan kuva

Mikko Autio

mikko.autio@teknavi.fi

mikkoau

Citroen elää uudistumisen aikaa, ja seuraavaksi putkessa on C4 Cactus. Kyseessä on myös ensimmäinen valmistajansa uutta alustateknologiaa hyödyntävä malli.

Citroenin mallisto käy parhaillaan läpi rajua uudistumista. Tämä näkyy myös myyntiluvuissa, jotka ovat Suomessakin sukeltaneet rajusti muutaman viime vuoden aikana. Uudistuva mallisto tulee painottamaan suuresti mukavuutta, joka on aina ollut yksi Citroenin parhaimpia ominaisuuksia.

C4 Cactus näki päivänvalon useampien konseptiautojen jälkeen vuonna 2014. Malli herätti kiinnostusta persoonallisuudellaan ja erityisesti kaupunkiympäristöön sopivilla kylkien ilmasuojilla. Sittemmin nämä ovat tulleet varusteeksi myös pienempään C3-mallistoon.

Periaatteessa nyt nähtävä uudistunut C4 Cactus on edeltäjänsä facelift, mutta nykypäivänä poikkeuksellisen laaja sellainen. Samalla Citroen tiputtaa mallistosta pois perinteisen ilman liitettä olevan C4:n, joten Cactuksen vastuu mallistossa kasvaa melko suureksi. Sinänsä päätös on mielenkiintoinen, sillä Cactus on ulkomitoiltaan huomattavasti C4:ää pienempi, eikä Citroenillä ole enää perinteistä vaihtoehtoa hatchback-mallien joukossa.

Uudistunut C4 Cactus on saanut ulkomuotoonsa särmikkyyttä ja esimerkiksi ilmasuojia on hieman pienennetty. Isoimmat muutokset ovat takaosassa, joka on nyt perinteisemmän näköinen. Keulan persoonallisessa ilmeessä on paljon samaa pienemmän C3:n kanssa. Sisätiloissa tyyli on säilynyt pitkälti samana, mutta erityisesti istuinmukavuuteen on kiinnitetty huomiota.

Suurin uutuus autossa on kuitenkin uusi hydraulisia pohjauselementtejä, Progressive Hydraulic Cushions (PHC), hyödyntävä jousitusjärjestelmä. Iskunvaimentimen perinteinen mekaaninen elementti (bump stop) on Citroenin uudessä järjestelmässä korvattu kahdella hydraulisella elementillä, jotka tehostavat sekä sisäänjouston että ulosjouston vaimennusta. Normaalissa ajossa ilman suuria epätasaisuuksia hydrauliset elementit eivät varsinaisesti osallistu vaimennukseen, mutta niiden olemassaolo mahdollistaa alustan mukavuuspainotteisen toteutuksen. Isommissa epätasaisuuksissa PHC-järjestelmä osallistuu vaimennukseen sitoen iskunvaimentimeen tulevaa energiaa. Periaatteessa hyvin yksinkertainen järjestelmä ei vie normaalia enempää tilaa, joten se on myös helposti hyödynnettävissä.

Uuden C4 Cactuksen moottorivalikoima koostuu tutuista PureTech 81, 110 ja 130 -moottoreista, joista keksimmäinen on saatavilla manuaalin lisäksi myös automaattina. Dieseleitä on tarjolla kaksi, BlueHDi 100 ja 120, joista jälkimmäinen on tarjolla myös automaattina.

Suomessa uudistunut C4 Cactus nähdään ensi keväänä.

Kuvat: Valmistaja

Lisää aiheesta:

Esittelyssä Aston Martin DBS Superleggera – tuplaturbo-V12 ja 725 hevosvoimaaKoeajossa Citroen C4 Cactus – pehmeyden uusi aikakausiAlppikoeajossa Citroen C3 Aircross – ranskalainen symppis suosikkiluokkaanEnsituntumat uudesta Porsche Cayennesta – kokonaisuus vetää sanattomaksiCitroënin uutuusmaasturi esillä Shanghaissa – lippulaivana 300-hevosvoimainen pistokehybridiEnsituntuma: Isuzu D-Max on rouhea työjuhta
CitroenAutotLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Citroen
  • 9.9.18:59
    Italia

    Ferrari-pomolle 180 miljoonan lasku ja vuosi yhdyskuntapalvelua

  • 1.9.10:35
    Koeajot

    Edulliset sähköautot testissä: Näin pärjäsi Citroën ë-C3

  • 19.3.10:55
    MM-ralli

    Rallin MM-sarjasta kajahti jättitieto – Toyotan päätös "isompi onnenpotku kuin tajuttiinkaan"

  • 18.10.202316:01
    Sähköautot

    "Ensimmäinen edullinen sähköauto Euroopasta" julki – hinta jopa alle 20 000 euron haamurajan

  • 28.09.202214:57
    Autot

    Citroen esitteli uuden "alikersanttilogon" – isoin muutos sitten 1980-luvun