Tuoreessa kirjassa lapset pääsevät ääneen köyhyystutkimuksessa.
Lapset arvostavat yhdessäoloa, eivätkä heidän odotuksensa ole valtavan ihmeellisiä. Jos opetettaisiin siihen, että se yhdessäolo ja sosiaaliset suhteet ovat tärkeimmät. Näin toteavat Turun yliopiston tutkijat Leena Haanpää ja Enna Toikka kysymykseen siitä, miten köyhät lapset saadaan paremmin mukaan ympärillä olevaan yhteiskuntaan.
Tärkeää on päästä osallistumaan samaan toimintaan, mihin ikätoveritkin.
Harrastusten kautta osallistumista
Nuorten ja lasten harrastustoimintaa helpottava rahoitus on ensi vuodesta eteenpäin vuositasolla 14,5 miljoonaa. Sen tarkoitus on tukea peruskouluikäisten lasten maksuttomia harrastusmahdollisuuksia koulupäivän yhteydessä. Malli esitellään kunnille marraskuussa.
– Näin pystytään tarjoamaan kaikille lapsille mahdollisuus kuulua joukkoon ja harrastaa, Toikka sanoo.
– Silloin myös perheelle jää enemmän aikaa olla yhdessä illalla, Haanpää lisää.
Hän muistuttaa, että kun koronavirus keväällä sulki harrastusmahdollisuudet, monissa perheissä oltiin tyytyväisiä lisääntyneeseen yhteiseen aikaan.
Toikka ja Haanpää olivat mukana kirjoittamassa tänään julkaistua ja toimittamaa kirjaa Lapsiperheiden köyhyys ja huono-osaisuus. Toikan ja Haanpään osuus keskittyi vanhempien huono-osaisuuden yhteyteen 4.–6.-luokkalaisten lasten subjektiiviseen hyvinvointiin.