Peltipoliisien vastustajat tuskin pitävät tuoreen suomalaistutkimuksen tuloksesta

Helsingin kaupungin teettämän tutkimuksen mukaan automaattinen liikennevalvonta vähentää kovia ylinopeuksia sekä ennen kameraa että sen jälkeen.

Teknologian Tutkimuskeskus VTT:n tuoreessa tutkimuksessa havaittiin, että Helsingissä automaattivalvonta on vähentänyt tehokkaasti suuria ylinopeuksia sekä valvontapisteen välittömässä läheisyydessä että valvontapisteen jälkeen.

Tutkimuksessa mitattiin ajonopeuksia ennen uusien automaattivalvontapisteiden asentamista vuonna 2019 ja asentamisen jälkeen vuonna 2022. Ajonopeuksia mitattiin neljässä kohteessa, joissa on otettu käyttöön automaattivalvontapiste vuonna 2021.

Vertailun vuoksi nopeuksia mitattiin katuverkolla myös sellaisilla tieosuuksilla, jossa automaattivalvontaa ei ole.

Kovien ylinopeuksien määrä romahti, lievempienkin laski

Ennen peltipoliisien käyttöönottoa yli 10 km/h:n ylinopeuksia ajoi vapaassa liikennevirrassa valvontapisteiden läheisyydessä noin 12 prosenttia autoilijoista, mutta automaattivalvonnan myötä enää 5 prosenttia. Muutos on VTT:n mukaan merkittävä.

– Valvonnan vaikutus ajonopeuksiin ulottui myös pidemmälle kuin automaattivalvontapisteen välittömään läheisyyteen. Yli kymmenen kilometriä tunnissa ylinopeutta ajaneiden osuus vapaassa liikennevirrassa väheni 37 prosenttia automaattivalvontapisteen jälkeisellä katuosuudella tehdyissä nopeusmittauksissa, liikenneinsinööri Roni Utriainen Helsingin kaupungin kaupunkiympäristön toimialalta kertoo tiedotteessa.

Automaattinen liikennevalvonta vähensi VTT:n tutkimuksen mukaan myös lievempiä ylinopeuksia ajaneiden osuutta, mutta vaikutukset olivat suurien ylinopeuksien vähentymistä pienempiä.

VTT:n tutkimustiimin vetäjä Fanny Malin sanoo tiedotteessa, että tulokset vahvistavat automaattisen nopeusvalvonnan parantavan nopeusrajoitusten noudattamista

– Automaattinen liikennevalvonta vähensi erityisesti suurta, yli kymmenen kilometriä tunnissa ylinopeutta ajaneiden osuutta valvontapisteen välittömässä läheisyydessä mutta myös valvontapisteen jälkeisellä katuosuudella, Malin sanoo tiedotteessa.

VTT arvioi, että kameravalvonnalla voitaisiin vähentää henkilövahinkoon johtavia onnettomuuksia tutkittujen kohteiden kaltaisilla alueilla noin 10 prosentilla.

Lue myös:

    Uusimmat