Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Pätevistä islaminopettajista kova pula – Yhdyskunnan imaami: "Me vaaditaan, että opettaja olisi muslimi itse"

2:21Kriittistä Koraani-tutkimusta
Julkaistu 30.07.2018 15:26

MTV UUTISET-STT

Islaminopettajille olisi nyt töitä. Suomessa on noin 10 000 islaminuskoista oppilasta perusopetuksen piirissä, mutta heille löytyy vain noin 20 kelpoista uskonnonopettajaa, kertoo Opetusalan ammattijärjestö OAJ:n erityisasiantuntija Tuomo Laakso.

Video: Helsingin yliopisto aloittaa islamilaisen teologian koulutuksen

Kaikkiaan islaminopettajia tarvitaan noin 100. Moni opettaa ainetta ilman asiaankuuluvaa koulutusta.

– Opettajien tarve on merkittävä, Laakso toteaa.

Islaminopettajalta edellytetään Suomessa aineenopettajan pätevyyttä. Käytännössä opettajien taustat ovat Laakson mukaan tällä hetkellä monenkirjavia. Osalla on perehtyneisyyttä juuri uskonasioihin, osalla puolestaan on takanaan yliopisto-opintoja ja ehkä opettajan pätevyyskin joltakin toiselta alalta.

– Jos pätevää opettajaa ei ole saatavilla, niin opetuksen antaa parhaiten soveltuva henkilö, Laakso selittää.

Koska vaje on suuri, Laakso toivoisi uusia reittejä kelpoisuuden hankkimiseen.

– Olisi tarvetta erilliskoulutukselle. Että jos on jo korkeakouluopintoja takana, niin olisi mahdollista hakeutua tällaiseen erilliskoulutukseen, joka olisi määräaikainen ja valtion rahoituksella tuettu.

Tyytymätön saa valita yhdyskunnan opetuksen

Jos koulu ei tarjoa oman uskonnon opetusta, opetukselle etsitään vaihtoehtoista järjestäjää esimerkiksi uskonnollisen yhdyskunnan piiristä. Tällöin oppilas saa opetuksesta suoritusmerkinnän, mutta ei arvosanaa.

Vastaavaan ratkaisuun voidaan päätyä myös silloin, kun opetusta olisi saatavilla koulussakin. Laakson mukaan oppilaalla on mahdollisuus kieltäytyä koulun tarjoamasta uskonnonopetuksesta, ja tällöin kouluopetus käytännössä korvautuu oman yhteisön opetuksella. Opetussisältöjä on silloin käytännössä mahdoton valvoa.

– Opetus voi hyvinkin olla hyvin lähellä tai jopa opetussuunnitelman mukaista, mutta näin ei välttämättä ole, Laakso toteaa.

Laakso ei osaa sanoa, kuinka yleistä kouluopetuksesta kieltäytyminen käytännössä on.

Tunnustuksettomuus voi aiheuttaa vastustusta

Kiinnostusta vaihtoehtoiseen islaminopetukseen olisi ainakin pääkaupunkiseudulla: Helsingin Muslimit -yhdyskunta kannustaa verkkosivuillaan vanhempia viemään lapsensa oman uskonnollisen yhdyskunnan opetukseen, jos kouluopetus ei miellytä.

Erityisesti yhdyskuntaa huolettaa muiden kuin muslimien antama uskonnonopetus. Tämä on Suomessa mahdollista, sillä kouluopetus on tunnustuksetonta.

– Tietenkin me toivotaan ja vaaditaankin, että jos lapsilla on islamin tunti, niin se opettaja olisi muslimi itse, yhdyskunnan imaami Juho Heinonen sanoo.

Heinonen kertoo yhdyskunnan saaneen kielteistä palautetta joidenkin opettajien opetuksesta.

– On saattanut olla ateistiopettajia, jotka sanovat, että he eivät usko jumalaan. Siinä vaiheessa ollaan pyritty siihen, että on korvaavaa opiskelua. Oli se sitten moskeijassa tai missä tahansa muualla.

Heinonen kuitenkin toteaa, että tilanteen muuttamiseksi tarvittaisiin lisää päteviä muslimiopettajia.

Oman yhdyskuntansa piiristä Heinonen sanoo tietävänsä kymmenkunta tapausta, joissa muslimilapset ovat siirtyneet kouluopetuksesta yhdyskunnan opetukseen. Tällä hetkellä yhdyskunta etsii tiloja korvaavan opetuksen järjestämiseen.

Heinonen on itse valmistunut hiljattain islamilaisen oikeuden ja politiikan maisteriksi, ja aikoo aloittaa alakouluikäisten lasten opettamisen kotikouluperiaatteella.

Lisää aiheesta:

Opettajat tyrmistyivät suunnitelmasta tuoda kielitaidottomat vanhemmat lastensa luokkiin – näin se on toiminut VantaallaEntistä useampi suomalaislapsi käy kotikouluaMullistuuko uskonnonopetus Suomessa? Uusi työryhmä selvittää katsomusaineiden uudistamistaYli 3 500 ukrainalaista aloittaa koulunkäynnin Suomessa tänä syksynä: Joissa kouluissa raivattu opetuskäyttöön jopa varastojaOppilaat etänä, mutta opettajat koululle töihin koronarajoituksista huolimatta – OAJ erittäin huolissaan: "Koetaan epäluottamuksen osoituksena"Opettajat halutaan rekisteriin – "Vanhemmatkin voisivat tarkistaa opettajan taustan"
Kotimaa

Tuoreimmat aiheesta

Kotimaa
  • 10:05
    Aktia Pankki

    Aktia Pankille uusi toimitusjohtaja

  • 09:44
    Junat

    Junaliikenne Oulun ja Rovaniemen välillä poikki

  • 06:52
    Kunnat

    Hyvinvointialueiden talous tasapainottumassa, mutta usealla vain nipin napin

  • 06:14
    Avaruus

    Suomen taivaalla voi nyt nähdä pyrstötähden paljain silmin

  • 05:49
    Talous

    Akava haluaa myllätä yritystuet: Maatalous keskitettävä Etelä-Suomeen