Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Parviäly auttaa Audi Q5 -kuskia entistä älykkäämpään liikkumiseen

Julkaistu 30.09.2016 17:33
Toimittajan kuva

Vesa Eskola

toimitus@teknavi.fi

Audi esitteli Pariisissa odotusten mukaisesti uuden Q5:n, joka asettuu mittojensa puolesta luontevasti Q3:n ja Q7:n väliin. Pituutta Q5:llä on 4,66 metriä, leveyttä 1,89 metriä ja korkeutta 1,66 metriä. Akseliväli asettuu lukemaan 2,82 metriä. Vakiorengaskoko on 17 tuumaa, ja isoimmillaan auton alle saa 21-tuumaiset kiekot. Q5:n mitat eivät ole siis muuttuneet mitenkään rajusti, mutta kaikki komponentit on pakattu autoon paremmin, joten auton sisällä on enemmän tilaa kuin ennen.

Olemukseltaan Q5 on – yllätys, yllätys – kuin kutistettu versio Q7:stä. Tyyliltään Q5 asettuu myös jollain tapaa pyöreämmän Mercedes GLC:n ja kantikkaamman BMW X3:n väliin. Audin keulailme on tutun kulmikas, mutta perässä on silti pyöreyttä. Tiivistettynä voitaisiin sanoa, että Audi ja BMW näyttävät konservatiivisilta, kun Mercedeksessä on linjoja ja pullistuksia vaikka muille jakaa. Luokan tyylikaunottaren titteli menee kuitenkin Jaguarille.

Q5 on Audin myydyin malli maailmanlaajuisesti, joten varovaisuuden uudistuksessa ymmärtää. Siinä on tietty viisaus olla mieluummin hieman varovainen ja konservatiivinen kuin olla rohkea ja mennä sen myötä metsään.

Ohjaamon tyyli on sekin luontevaa jatkumoa niin Q7:stä kuin A4:stäkin. Laatuvaikutelma on korkea. Tarjolla olevista herkuista voi mainita ilmajousituksen, lämmitettävän ratin ja hierovat etuistuimet. Matkaa on siis mahdollista taivaltaa melko mukavasti.

Ohjaamossa on avaraa, eikä takapenkilläkään ahdista. Tavaratila imaisee perusasennossaan 550 litraa ja on laajennettavissa aina 1 550 litraan. Takaistuinten selkänojat kaatuvat vakiona kolmessa osassa.

Hifistelijät valitsevat autoonsa digitaalisen mittariston isolla 12,3 tuumaa leveällä näytöllä. Kojelaudan keskinäytöllä on kokoa puolestaan 8,3 tuumaa. Q5 on on myös mahdollista personalisoida aika kattavasti omien makutottumusten mukaan. Tarjolla on erilaisia ratteja, istuimia – ja luonnollisesti myös lukuisia sisustavaihtoehtoja.

Pitkältä varustelistalta löytyvät kaikki Audin nykyherkut; näistä paljon on vakiona – ja vielä enemmän on tarjolla lisähintaan. Tarjolla on yhteensä hengästyttävät 30 erilaista kuljettajaa avustavaa järjestelmää. Näistä uusimmat järjestelmät auttavat kuljettajaa navigoimaan älykkäästi arkielämän arvaamattomissa sokkeloissa. Audi ottaa Q5:ssä käyttöön uuden parviälyn, jossa autot keräävät tietoa ja jakavat niitä keskenään – mutta tietysti jos omistaja tämän vain sallii.

Q5 tulee myyntiin sekä etu- että nelivetoisena, ja neliveto on toteutettu A4:n tapaan pelkän sähkön avulla. Tämä alentaa auton painoa ja vähentää siten polttoaineen kulutusta. Neliveto on myös käytössä vain silloin kuin sitä tarvitaan. Toki auton painossa on säästetty muutenkin, enimmillään kiloja on 90 vähemmän kuin vastaavassa edellismallissa.

Suomeen ensimmäiset QuuViitoset saapuvat ensi vuoden puolella, mutta ajokokemuksia on luvassa jo marraskuussa.

Myynti alkaa viidellä moottoriversiolla: kolmella nelosdieselillä (150, 163 tai 190 hv), kaksilitraisella bensaturbolla (252 hv) ja 3-litraisella dieselillä (286 hv). Ladattava hybridi on luonnollisesti jo kehitysputkessa – kuten ovat myös tehokkaammat sporttiversiot. Hybridissä yhdistetään kaksilitrainen bensaturbo (252 hv) ja kaksi sähkömoottoria (54 ja 115 hv). Toinen sähkömoottorista majailee etu- ja toinen taka-akselilla. Plugari on siis aina nelivetoinen.

HTML Fragment

Lisää aiheesta:

Ensituntuma: Audi A6 Avant – uusinta farkkumuotia Audin tapaanKoeajossa ensimmäinen BMW X2 – yliyrittäjä?Koeajo: Audin näyttävä coupé on varsin upeeKoeajo: Kutistamalla kasvanut pikku-QSeatin näyttävä katumaasturiuutuus vetoaa tunteisiin – muttei riittävästiMercedeksen S-luokka joutui teknisen kehityksen uhriksi
AutotLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Autot
  • 1.11.16:30
    TV-ohjelmat

    Moni muistaa Pimp My Ride -hittisarjan – karu totuus tuunatuista autoista voi yllättää

  • 1.11.11:45
    Sähköautot

    Talvi lähestyy: Mitä aloittelevan sähköautoilijan pitää ottaa huomioon?

  • 31.10.14:15
    Renkaanvaihto

    Yksi päivä herätti renkaanvaihtajat: "Hyvinkin kovaa tahtia on sen jälkeen vaihdettu"

  • 31.10.13:13
    Autoteollisuus

    Patriasta Valmet Automotiven pelastus? Aiesopimus panssariajoneuvojen tekemisestä

  • 31.10.08:34
    Liikenne

    Ministeri: Uusien kuskien promilleraja alas