Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Panaman kanava kärsii vakavasta vesipulasta – El Ninolla näppinsä pelissä

Syväysrajoitukset ja tarve lastin purkamiseen ja uudelleenlastaamiseen heikentää Panaman kanavan kilpailukykyä kuljetusreittinä.
Syväysrajoitukset ja tarve lastin purkamiseen ja uudelleenlastaamiseen heikentää Panaman kanavan kilpailukykyä kuljetusreittinä.
Julkaistu 05.08.2023 18:59

MTV UUTISET – STT – AFP

Keskiamerikkalainen Panaman kanava kärsii vakavasta vesipulasta, minkä vuoksi laivaliikennettä kanavassa on jouduttu rajoittamaan.

Vesipula johtuu sateiden vähenemisestä alueella. Meteorologien mukaan sateiden väheneminen johtuu osaltaan El Nino -ilmiöstä eli Tyynen valtameren lämpenemisestä.

Päinvastoin kuin esimerkiksi Välimeren ja Punaisen meren yhdistävä Suezin kanava, Panaman kanava on riippuvainen sadevedestä. Panaman kanavassa laivat pitää sulkujen avulla nostaa kanavan keskellä olevalle Gatunin tekojärvelle ja tämän jälkeen laskea taas meren pinnan tasolle. Suezin kanavassa ei tällaista sulkujärjestelmää tai sadevettä tarvita.

Jokaista Panaman kanavan läpikulkevaa laivaa kohden tarvitaan noin 200 miljoonaa litraa sadevettä, jotta se saadaan kuljetettua sulkujärjestelmän lävitse.

Kun viime vuonna Panaman kanavan läpi kulki keskimäärin 40 alusta joka päivä, jää määrä liikennerajoitusten vuoksi tänä vuonna 32:een.

Kuivuus on pakottanut kanavaviranomaiset myös rajoittamaan kanavan läpikulkevien alusten syväyksen 13,1 metriin. Syväysrajoitusten vuoksi jotkut alukset ovat joutuneet purkamaan lastiaan ennen kanavaa ja lähettämään sen Panaman lävitse rautateitse.

–  Tämä kriisi on poikkeuksellisen vakava, kanavahallinnon johtaja Ricaurte Vasquez sanoo.

Sateiden vähäisyys on tuottanut Panamalle ongelmia myös sikäli, että Gatunin tekojärven veden suolapitoisuus on noussut, kun kanavan sulkujen lävitse järveen tulee merivettä. Tämä on ongelmallista, sillä monet Panaman kaupungeista, mukaan luettuna pääkaupunki Panama City, saavat juomavetensä Gatunin tekojärvestä.

Laivat kiertämään taas Etelä-Amerikkaa?

Syväysrajoitukset ja tarve lastin purkamiseen ja uudelleenlastaamiseen heikentää Panaman kanavan kilpailukykyä kuljetusreittinä.

– Jos kuivuus ja rajoitukset jatkuvat pitkään, laivanvarustamot alkavat käyttää toisia reittejä, Vasquez arvioi.

Panaman kanavan rajoitukset saattavat johtaa siihen, että varustamoille tulee Panaman kanavan käyttämisen sijaan edullisemmaksi kiertää koko Etelä-Amerikka, kuten tehtiin ennen vuotta 1914, jolloin Panaman kanava valmistui.

Panaman kanavan rajoitukset ovat näillä näkymin voimassa ensi vuoden syyskuuhun asti. Rajoitusten on laskettu aiheuttavan kanavayhtiölle satojen miljoonien dollarien tappiot vuodessa.

Noin 80 kilometrin mittaisen Panaman kanavan lävitse kulkee noin kuusi prosenttia kaikesta merellä kulkevasta kansainvälisestä kaupasta. Kanavan tämän vuoden liikevaihdoksi on ennustettu 4,9 miljardia dollaria eli noin 4,5 miljardia euroa.

Panaman kanavan muuttaminen Suezin kanavan kaltaiseksi meriveden täyttämäksi kanavaksi vaatisi jättiläismäisiä kaivaustöitä. Vasquez muistuttaa, että Suezin maaperä on kanavan kaivamiselle huomattavasti Panamaa otollisempi.

– Suezin alue on tasaisempaa ja maaperä on hiekkaa. Meidän tapauksessamme maaperä on kiveä ja alue on vuoristoista, Vasquez summaa.

Lisää aiheesta:

Näin vaarallinen on Kiina-tilauksesi matka Shanghaista Helsinkiin – laivan lisäksi koko maailmantalous voi keikahtaaSuomessa vieraileva merenkulkupomo käärmeissään laivaiskuista: "Olemme sivullisia uhreja"Suezin sumasta voi seurata jopa kuukausien kaaos rahtiliikenteeseen – kiertoreitillä vaanivat merirosvotSuezin kanavan tukos uhkaa ajaa rahtialuksia merirosvojen kynsiin – Yhdysvaltojen merivoimia pyydetty apuunJättimäisen konttialuksen irrottaminen Suezin kanavasta ei onnistunut vieläkään, jumissa olevissa laivoissa seisoo miljardien arvosta rahtiaKatso, miltä Suezin kanavan tukkinut laiva näyttää nyt: Irrottaminen voi kestää viikkoja –  "Äärimmäisen vaikeaa"
PanamaVeneet ja laivatSääUlkomaat

Tuoreimmat aiheesta

Panama
  • 11.7.19:39
    Hyönteiset

    USA aikoo kasvattaa miljoonia kärpäsiä ja pudottaa niitä lentokoneista – tässä syy

  • 3.6.05:21
    Ulkomaat

    Banaaniyhtiö Chiquita irtisanoo kaikki lakkoilevat työntekijänsä

  • 27.4.07:19
    Trumpin Yhdysvallat

    Trump esitti vaatimuksen Panaman ja Suezin kanavista: "Näitä ei olisi ilman Yhdysvaltoja"

  • 21.4.15:10
    Trumpin Yhdysvallat

    Tutkija: Trumpin haaveissa on kaikuja 1930-luvun amerikkalaisaatteesta – yksi asia ihmetyttää

  • 11.4.09:48
    Trumpin Yhdysvallat

    Trumpin tahto meni läpi: USA saamassa oikeuden sijoittaa joukkoja Panamaan