Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota
Urheilu
F1
F1
Etusivu
Kuljettajien pisteet
Valmistajien pisteet

Pakottaako halo F1-kuskeja dieetille, Ossi Oikarinen?

Turvakaari Ferrari-autossa viime lokakuussa.
Turvakaari Ferrari-autossa viime lokakuussa.imago/Crash Media Group/ All Over Press
Julkaistu 24.02.2018 07:01

MTV SPORT

F1-kuljettajien päänsuojuksena toimiva ohjaamon halo-turvakaari puhuttaa ennen uuden F1-kauden alkua.

MAINOS

F1-testit päivittäin
C Morella!

C More näyttää kaikkien kahdeksan testipäivän huippuhetket (26.2.-1.3. sekä 6.3.-9.3.) klo 22.45.

Tilaa C More tästä ja varmista paikkasi F1-eturivissä!

C Moren asiantuntija Ossi Oikarinen sanoo lähtökohtaisesti olevansa kaikkien niiden asioiden kannalla, jotka lisäävät kuljettajien turvallisuutta.

– Olen työskennellyt (talleissa) sillä puolella, jossa ollaan vastuussa kuljettajan turvallisuudesta monessakin eri mielessä, ja minusta kaikki turvallisuutta tässä lajissa lisäävät asiat ovat hyviä. Se on sitten jokaisen oma mielipide, miten vaarallista formula ykkösen pitäisi olla, miten paljon pitäisi tapahtua loukkaantumisia ja niin edelleen. Omasta mielestäni vakavat henkilövahingot eivät lajiin kuulu, Oikarinen linjaa.

Yllättävä vaikutus halolla on auton painoon. Kuljettaja ja menopeli saavat painaa yhteensä enintään 734 kiloa, mikä on kuusi kiloa enemmän kuin viime vuonna.

– Halo painaa kuitenkin rakenteidensa kanssa noin 12-14 kiloa, joten suunnittelijat ovat joutuneet etsimään painonsäästöä muualta. Joissain tapauksissa voi käydä myös niin, että isokokoisempien kuljettajien pitää vähän tehdä töitä, jotta kokonaispaino ei ylity, Oikarinen huomauttaa.

F1-auton ajettavuuteen halolla ei Oikarisen mukaan ole vaikutusta, mutta aerodynamiikkaan kyllä. Halon pitää kestää hajoamatta yli 11 000 kilon paino.

Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.

Lisää aiheesta:

F1-pomon arvio: kirottu ja kiitelty järjestelmä näkyy ja tuntuu vielä 2022, vaikka säännöt muuttuvatMuuttaako uusi F1-sääntö kisojen voimasuhteet? Taustalla myös halu syynätä tiimejä: "Ollut lähes mahdoton valvoa"Johtaako formulatragedia uusiin vääntöihin turvaratkaisuista? – "Kaikki keinot käytettävä"F1-autoihin muutoksia – nähdäänkö ensi vuonna enemmän ohituksia?F1-sarjan isoin uudistus C Moren studion käsittelyssä – "Rumahan tuo on, mutta aika nopeasti noihin tottuu"Häkkiseltä tunteikas puheenvuoro F1-uudistuksesta: "Ainakin kuski voi palata perheensä luo"
F1Urheilu

Tuoreimmat aiheesta

F1
  • Eilen09:11
    Ferrari

    Lewis Hamilton sivuun – sydäntäsärkevä päivitys

  • to19:21
    Lewis Hamilton

    Lewis Hamilton kertoo pelottavasta tilanteesta – pyytää rukoilemaan

  • to16:08
    Romain Grosjean

    Karmeasta onnettomuudesta selvinnyt konkari palaa F1-autoon

  • ke21:14
    Fernando Alonso

    Todella nimekkään F1-kuskin ura päättyy ensi vuoteen? – "Hyvä hetki lopettaa"

  • ma15:42
    Red Bull

    Jättimäinen tilipäivä: F1-potkut kävivät Red Bullille kalliiksi