Mainos

Outo reaktio lääkkeeseen: 55-vuotiaan naisen kieli alkoi kasvaa "mustaa karvaa"

8:21

55-vuotiaan naisen kieli kasvoi "mustaa karvaa" lääkityksen seurauksena.

Video: Kaylalla on poikkeuksellinen sairaus: hänen kehonsa "palaa" sisältä ulos päin.

55-vuotias nainen päätyi lääketieteellisen raportin keskiöön, kun hän sai erikoisen reaktion syömästään lääkkeestä.

Kieli kasvoi "mustaa karvaa"

Amerikkalaisnainen joutui sairaalaan auto-onnettomuuden seurauksena. Hän oli jaloistaan pahasti vahingoittunut ja saikin antibiootteja vaivoihinsa.

Pian nainen kuitenkin alkoi valittaa pahoinvointia ja pahaa makua suussaan. Tutkiessaan naista lääkärit havaitsivat, että 55-vuotiasta vaivasi niin sanottu karvakieli. Hänen kielensä vaikutti kasvavan "mustaa karvaa".

Naisesta kirjoitettiin tapausraportti New England Journal of Medicine -julkaisuun.

Kyseessä eivät ole oikeat karvat

Reaktio johtui antibiootista, jota naiselle annettiin. Tilan vuoksi vuoksi kieltä peittävät nystyt kasvavat pidemmiksi, jopa 18 millin mittaisiksi. Karvakieltä on havaittu myös muiden lääkkeiden sivuvaikutuksena. "Karvaista kieltä" voi aiheuttaa myös tupakointi, huono suun hygienia ja esimerkiksi sädehoito.

Tila on harmiton, vaikka näyttääkin hurjalta. "Karva" ei myöskään ole pysyvää.

55-vuotiaan lääkkeet vaihdettiin ja häntä opastettiin hyvään suuhygieniaan. Neljän viikon kuluttua lääkkeen vaihtamisesta kieliongelma oli kadonnut.

Lisää aiheesta
    Mainos

    Suosituimmat videot

    Mainos

    Uusimmat

    Mainos
    Mainos

    Käytämme evästeitä parantaaksemme käyttökokemusta. Jatkamalla hyväksyt niiden käytön. Tutustu tietosuojakäytäntöömme.

    Sivusto ei tue käyttämääsi selainta. Suosittelemme vaihtamaan tuettuun selaimeen. Lisätietoja