Ostitko sattumoisin jotain turhaa? Näitä houkutuskeinoja kaupat käyttävät

Alun perin tarkoituksena oli käydä ostamassa vain yksi paita tai maitopurkki, mutta kotiin lähteekin mukaan runsaasti muita tuotteita.

Nykyään kaupassa käydessä tuntuu, että aina löytyy uutta ostettavaa. Ostohimoa kiusoitellaan useilla erilaisilla houkutuskeinoilla.

Maistiaiset

Ruokakaupoissa on normaalisti mahdollisuus maistella uusia leipiä tai jogurttia. Kauppiaat eivät välttämättä tee tätä hyvää hyvyyttään. Näitä maistiaisia syödessään ihmisen keho uskoo, että nyt on ruoka-aika. Tutkimuksen mukaan 40 prosenttia maistiaisia maiskutelleista henkilöistä ostivat kaupasta enemmän ruokaa, vaikka raaka-aineiden ostaminen ei alun perin ollut suunnitelmissa.

Maistiaisia kannattaa siis välttää. On myös erittäin tärkeää mennä kauppaa täydellä vatsalla. Näin vältät ylimääräisten tuotteiden eksymisen kärryysi.

Suuri ostoskärry

Kaupoissa on erikokoisia ostamista helpottavia välineitä. Kauppaan astuessa voi valita muun muassa ostoskärryn, ostokorin sekä lapsille suunnitellun ostoskärryn välillä. Kantovälineen koko sekä myös seura vaikuttivat ostopäätöksiin paljon. Keskimäärin vanhemmat ostavat noin 30 prosenttia enemmän tuotteita ollessaan ostoksilla lasten kanssa. Myös kumppanin kanssa ostoksilla käyminen vaikuttaa ostosten määrään, sillä tällöin kaupassa vietettiin enemmän aikaa.

Kannattaakin siis valita mahdollisimman pieni kantoväline ja käydä kaupassa yksin.

Nostalginen musiikki

Nostalgisen musiikin soidessa ihmiset ostavat keskimäärin 17 prosenttia enemmän kuin muutoin. Joulumusiikin pauhatessa taustalla muistelevat kuluttajat lapsuuttaan ja aikaa, jolloin kaikki oli hiukan helpommin. Joissain kaupoissa saattaa myös olla erilaisia taustaääniä, kuten ruoan paistuminen pannulla tai limonadin kaataminen jäiden päälle.

Kaupoissa kannattaakin laittaa kuulokkeet korville ja luottaa omaan musiikkimakuun.

Vaihtoraha

Kaupoissa saattaa joskus olla tapana antaa vaihtoraha mahdollisimman pienenä takaisin. Muutama vuosi sitten tehdyssä tutkimuksessa huomattiin, että turhia ostoksia tehtiin vähemmän, jos kukkarossa oli suuri seteli. Purkan ostaminen tuntuu fiksummalta, jos kukkarosta löytyi 5 euron seteli 50 euron setelin sijaan.

Peilit

Varsinkin naisten vaateliikkeissä sovituskopeista löytyvät peilit tuntuvat hoikentavan. Kauppojen valaistus myös vaihtelee runsaasti siitä johtuen, missä päin taivaltaa. Normaalisti kauppaan astuessa tila on hyvin valaistu, mutta sovituskopeissa on jo paljon hämärämpää. Näillä keinoilla asiakas saadaan helpommin ostamaan tuotteita, jotka kotona saattavatkin jo näyttää hyvin erilaisilta.

Hintalappuja ei kannata repiä tuotteista ennen kuin on aivan varma vaatekappaleen sopivuudesta.

Vaatekoot

Jossain liikkeissä on nykyään tapana valmistaa vaatteista suurempia kuin aikaisemmin. Näin ollen koko 36 saattaa todella vastata suurempaa kokoa. On aina ihana tunne kuin huomaa, että sopii pienempään kokoon. Tällaisen tunteen jälkeen vaatekappale lähtee hyvinkin varmasti kassan kautta kotiin. Harmillista on, että ajoittain syy saattaa johtua jostain muusta kuin varsinaisesta painonpudotuksesta.

Lue lisää:

Lähde: Real Simple

MTV LIFESTYLE

Lue myös:

    Uusimmat