Osittain vain millien viilaamista: Helsingin kaikki 100 000 liikennemerkkiä vaihdetaan uusiin – työt jo käynnissä

5:28
Traficomin johtava asiantuntija Jussi Pohjonen vieraili helmikuussa MTV3:n Viiden jälkeen -ohjelmassa kertomassa muun muassa uusista liikennemerkeistä.

Helsingissä on aloitettu jättimäinen liikennemerkkien vaihtorumba. Kaupungin kaikki liikennemerkit vaihdetaan uusiin.

Uusi tieliikennelaki toi tullessaan ison nipun uusia liikennemerkkejä. Täysin uusien merkkien lisäksi muutoksia on tehty myös tuttuihin merkkeihin. Ilta-Sanomien mukaan muutoksia on uudessa laissa tehty joka ainoaan liikennemerkkiin.

Siirtymäaika liikennemerkkien vaihtamiseen on 10 vuotta, mutta Helsingissä liikelaitos Stara aikoo suoriutua urakasta huomattavasti nopeammin. Hihat on nimittäin jo kääritty ja työ aloitettu.

Staran tuotantopäällikkö Mika Honkasalo kertoo kaupungin tiedotteessa, että liikennemerkkien vaihtoprojekti on laajuudeltaan suuri, aikaa vievä sekä työllistävä.

– Helsinki ei halua olla liikennemerkkien museo, Honkasalo sanoo.

100 000 liikennemerkkiä

Uusiin vaihdettavia liikennemerkkejä on Helsingissä kaikkiaan satatuhatta kappaletta.

Honkasalo huomauttaa, ettei vaihtorumballa ole vaikutusta liikenneturvallisuuteen, sillä kadut eivät missään vaiheessa ole ilman merkkejä.

Kaupungin tiedotteen mukaan näkyvimmät merkit, kuten suojatiet ja jakajat, uusitaan ensimmäisinä. Keskeisiä muutoksia on myös pyöräteiden merkitseminen kaksisuuntaisiksi, mistä johtuen tämäkin työ tehdään pikaisesti.

Liikennemerkit uusitaan alueittain kokonaisuuksina niin, että samalla käynnillä uusitaan koko risteysalueen merkit.

Yhden tavanomaisen merkin vaihto vie muutamia minuutteja.

Ison portaaliopasteen kokoaminen ja asennus vie kuitenkin useamman tunnin, ja opasteiden käsittely vaatii ainakin yhden nosturiauton.

Mikä muuttuu?

Osa merkeistä vaihdetaan normaalina kunnossapidollisena työnä. Tällä kertaa kaikki merkit menevät vaihtoon, koska käytännössä niihin kaikkiin tuli muutoksia.

– Hyvissä olosuhteissa liikennemerkki voi kestää käyttöä jopa yli kolmekymmentä vuotta, Honkasalo kertoo.

Aiemmin liikennemerkit ovat olleet asetuksissa, mutta nyt ne on kirjattu lakiin, minkä seurauksena niitä on myöhemmin hankalampi muuttaa. Tästä syystä uusien sekä päivitettyjen liikennemerkkien suunnittelu on tehty tavanomaistakin harkitummin. 

Mullistavia muutoksia ei nykyisiin merkkeihin ole kuitenkaan tehty. Ihmishahmoja on muutettu sukupuolettomiksi ja esimerkiksi reunanauhojen leveyksiä on viilattu joillain millimetreillä.

Uuden tieliikennelain myötä täysin uusia teiden varsille tulevia liikennemerkkejä ovat muun muassa nastarenkailla varustetulla moottorikäyttöisellä ajoneuvolla ajo kielletty, ajokaistojen yhdistyminen, väistämisvelvollisuus pyöräilijän tienylityspaikassa, vähimmäisnopeus, pyöräkatu ja keskusta.

Lähde: Helsingin kaupunki

Artikkelia muokattu 25.9.2020 klo 14.20: Kaikkiin vanhoihin liikennemerkkeihin on tehty muutoksia. Lisätty linkki aiheesta kertovaan IS:n uutiseen.

Lue myös

    Uusimmat

    Sivusto ei tue käyttämääsi selainta. Suosittelemme vaihtamaan tuettuun selaimeen. Lisätietoja