Auton valojen luotettavuus ja oikeanlainen käyttö vaikuttavat oleellisesti matkan turvallisuuteen. Hyvä valaistus rasittaa vähemmän silmiä, estää väsymistä ja määränpäähän päästään turvallisesti. Liikenneturva kannustaa autoilijoita tarkistamaan aika ajoin valojen kunnon ja oikean kohdistuksen.
Syksyn hämärällä ja mustan maan aikana ajovalo tuntuu imeytyvän asfalttiin kuin mustaan aukkoon. Pitkiä ajovaloja, kaukovaloja, käytetään kuitenkin ainoastaan pimeällä ajettaessa, ei valaistulla tieosuudella, vaikka valaistus olisikin heikonpuoleista.
Pimeällä ajettaessa pitkät valot on vaihdettava lyhyisiin toisen auton takana ajettaessa ja kohtaamistilanteessa viimeistään vastaantulevan ajoneuvon valokiilojen kohdatessa omat.
– Pääsääntöisesti Suomessa pitkät valot vaihdetaan lyhyisiin maantieajossa jopa liian aikaisin, jolloin kahden kohtaavan ajoneuvon valojen väliin jää pitkä pimeä katve, Liikenneturvan yhteyspäällikkö Tapio Heiskanen huomauttaa suomalaisten yleisestä virheestä.
Päivänajovalot vai huomiovalot?
Uusissa ajoneuvoissa näkyy yhä enemmän niin sanottuja päivänajovaloja (DRL), jossa riittävän valoisuuden vallitessa auton anturi sytyttää vain huomiovalot. Päivänajovaloissa ongelmalliseksi muodostuvat tietyt keliolosuhteet, kuten sumu-, vesi- tai lumisade, jolloin valoisuus voi olla auton automaattiselle anturille riittävä, mutta näkyvyys on muutoin heikko. Auton kuljettajan tulisi aina tällaisissa olosuhteissa kytkeä ajovalot päälle.
