Osa koululaisista aloitti työnsä tänään – ekaluokkalaisten lähtötaidoissa on hurjia eroja: "Meillä on todellakin sellaisia, jotka eivät tiedä mistään mitään"

Koululaiset eri taidoin opintielle 8:12
Jari Metsämuuronen Karvista vieraili Huomenta Suomessa keskiviikkoaamuna.

Ensimmäiselle luokalle menevien lasten osaamisessa on valtavia eroja. Asiaa selvitti Kansallinen koulutuksen arviointikeskus (Karvi). Mittauksessa arvioitiin äidinkielen ja matematiikan osaamistasoa. Koulut alkavat isossa osassa maata tänään ja huomenna.

Erikoisasiantuntija Jari Metsämuuronen Karvista sanoi aamun Huomenta Suomessa, että nyt on ensimmäistä kertaa saatu aitoja havaintoja olemassa olevista eroista.

– Meillä on todellakin sellaisia, jotka eivät tiedä mistään mitään. Sitten meillä on toisaalta oppilaita, jotka ovat vähintään kolmannen luokan tasolla niissä asioissa, joita olemme mitanneet. 

Alueellisia osaamiseroja mittauksessa ei juuri havaittu. Tyttöjen ja poikien välillä pieniä eroja oli, mutta ne eivät olleet erityisen merkitseviä.

– Suuri ero syntyi yksilöiden välille.

Opettajien pitää huomioida yksilöt

Yksilöllisten erojen syistä Metsämuurosella ei ole varmaa tietoa. Hän kuitenkin arvelee, ettei oppilaiden osaamistaso ole vuosien saatossa juuri muuttunut. 

– Luulen, että kyllä opettajat ovat tienneet kymmeniä vuosia, että kouluun tulee oppilaita erilaisella osaamisella.

Metsämuurosen mukaan ekaluokkalaisella ei tarvitse olla akateemisia pohjataitoja. 

– He, jotka eivät osaa mitään ovat aivan loistavassa tilanteessa, koska ensimmäisen kahden vuoden aikana tapahtuu valtavia oppimiskokemuksia.

Huippuosaajilla ajoittain tylsää

Sen sijaan opiskelu voi käydä ajoittain tylsäksi niille, jotka ovat heti koulun alkaessa huippuosaajia.

Metsämuurosen mukaan opettajat ovat kuitenkin taitavia tarjoamaan oppilaille yksilölistä opetusta. Heikoimmat saavat enemmän tukea kuin muut ja edistyneimmille oppilaille taas tarjotaan hieman vaativampia tehtäviä.

Metsämuurosen mukaan Suomi on Islannin ohella erityinen maa, sillä täällä tasoerot onnistutaan peruskoulussa hälventämään.

– Heikoin oppilasmateriaali saadaan keskitasoon. Meillä ei koulujen välillä ole sitten enää juuri eroja neljännen luokan jälkeen.

Lue myös:

    Uusimmat