Ensimmäiselle luokalle menevien lasten osaamisessa on valtavia eroja. Asiaa selvitti Kansallinen koulutuksen arviointikeskus (Karvi). Mittauksessa arvioitiin äidinkielen ja matematiikan osaamistasoa. Koulut alkavat isossa osassa maata tänään ja huomenna.
Erikoisasiantuntija Jari Metsämuuronen Karvista sanoi aamun Huomenta Suomessa, että nyt on ensimmäistä kertaa saatu aitoja havaintoja olemassa olevista eroista.
– Meillä on todellakin sellaisia, jotka eivät tiedä mistään mitään. Sitten meillä on toisaalta oppilaita, jotka ovat vähintään kolmannen luokan tasolla niissä asioissa, joita olemme mitanneet.
Alueellisia osaamiseroja mittauksessa ei juuri havaittu. Tyttöjen ja poikien välillä pieniä eroja oli, mutta ne eivät olleet erityisen merkitseviä.
– Suuri ero syntyi yksilöiden välille.
Lue myös: Yläkouluun siirtyminen osuu ihmiselämän kiivaimpaan muutosvaiheeseen – osalle lapsista muutokset ovat liian raskaita: "Vaikeilta tunteilta ei voi välttyä"
Opettajien pitää huomioida yksilöt
Yksilöllisten erojen syistä Metsämuurosella ei ole varmaa tietoa. Hän kuitenkin arvelee, ettei oppilaiden osaamistaso ole vuosien saatossa juuri muuttunut.
– Luulen, että kyllä opettajat ovat tienneet kymmeniä vuosia, että kouluun tulee oppilaita erilaisella osaamisella.