Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Opettajien puutteelliset taidot uhkaavat koodausopetusta: "Vaikka olisi kiinnostusta, ei ole resursseja"

8:38Kiinnostaako opettajia koodaamisen opettaminen?
Julkaistu 31.08.2017 08:58

MTV UUTISET

Koodaaminen on kuulunut opetussuunnitelmaan Suomessa jo vuoden verran. Tästä huolimatta sitä ei olla opettajien puutteellisista taidoista johtuen päästy opettamaan.

Suuri osa suomalaisista opettajista suhtautuu myönteisesti tulevaisuustaitojen kuten koodauksen opettamiseen. Kenkä puristaakin nyt siitä, ettei taitoa niiden opettamiseen ole.

– Iso huoli on se, että opettajilla on isoja puutteita osaamisessa. Noin puolet perusopetuksen opettajista kertoi, että heillä ei ole tarpeeksi tietoa, erityisasiantuntija Jaakko Salo Opetusalan ammattijärjestöstä selventää.

Koulutusta tarjottava työajalla

Puutteellinen osaaminen johtuu asiantuntijan mukaan siitä, että kurssitarjonnasta huolimatta opettajilla ei välttämättä ole mahdollisuuksia osallistua opetukseen. 

– Vaikka opettajilla on kiinnostusta, heillä ei välttämättä ole resursseja ja sitä koulutusta tarjolla johon lähteä mukaan. Tämmöisen uuden ison asian haltuunotto on hyvin vaikeaa varsinkin, kun se pitäisi suorittaa työajan puitteissa, tutkijatohtori Pauliina Tuomi Tampereen teknillisesta yliopistosta selventää.

Jotta koodausta päästäisiin opettamaan, opettajille tulisi turvata mahdollisuus lisäkouluttautumiseen työaikanaan.

– Järjestelmän tasolla siihen on osoitettava työaika. Täydennyskoulutus on työtehtävä muissakin ammateissa niin kyllä sen pitää olla opettajan ammatissakin, Salo korostaa.

Lisää aiheesta:

Luokalle jääneiden lasten määrä ei enää vähene – osa kolmannelle siirtyvistä ei välttämättä osaa lukea edes sanojaOAJ-pomo MTV:lle: Nämä asiat uusien kuntapäättäjien on korjattava kouluissaKohtuuttomia työpäiviä, ylikuormitusta, tavoittamattomia oppilaita – 5500 opettajan koronakysely paljastaa: "Työmäärä kasvoi kestämättömäksi"Ammattiopintoja siirrettiin kouluista työpaikoille – OAJ:n kyselyn mukaan se oli virhe: "Oppilas on ihan oman onnensa nojassa"Seksuaalista häirintää käsitellään opettajankoulutuksessa vain vähänSome kuuluu nykykouluun, mutta opettajien osaamisessa on suuria eroja
Kotimaa

Tuoreimmat aiheesta

Kotimaa
  • 05:45
    Sijoittaminen

    Nvidia on luonut ainutlaatuisen bisnesmallin ja 5 biljoonaa arvoa – nyt se hyötyy myös Nokiasta

  • 05:20
    Janakkala

    Janakkalassa pamahduksia ja räjähdysvaara: Asukkaita evakuoitu

  • 05:15
    Varkaudet

    Röyhkeät varkaat iskivät työmaalle Helsingissä – katso, kuinka kontissa odottikin kohtalokas yllätys

  • Eilen21:12
    Pekka Pouta

    Pekka Poudan säälähetys keskeytyi erikoisella tavalla – "Paljon uusia meteorologeja"

  • Eilen19:27
    Ilmastonmuutos

    EU:n ilmastotavoitteeseen useita heikennyksiä: "Torjuntavoitto"