Onko sinun etätöissäsi huolehdittu näistä asioista? Asiantuntijalta viisi huomiota

Suositus etätöiden tekemisestä jäi voimaan – näin isot pörssiyhtiöt noudattavat suositusta 5:26
Suositus etätöiden tekemisestä jäi voimaan – näin isot pörssiyhtiöt noudattavat suositusta.

Ennen koronakriisiä kaikilla ei vielä ollut kokemusta etätöistä, mutta nyt niiden tekeminen on yleistynyt vauhdilla.

Pitkään kestäviin etätyöjaksoihin liittyy myös huolia. Työturvallisuuskeskuksen asiantuntija Päivi Rauramon mukaan etätyöt eivät sovi kaikille täydellisesti. 

Listasimme asiat, joita esimiehen ja työntekijän tulisi huomioida etätöiden aikana. 

1. Ohjausta etätöiden tekoon

– Etätöissä vaikeudet voivat korostua niillä työntekijöillä, joilla ei ole ollut kokemusta etätyöstä tai itsenäisestä työskentelystä. Ohjausta ei ole etätöissä yhtä helppo saada, Rauramo kertoo.

2. Pelkojen vaikutus 

Myös poikkeusoloilla voi olla vaikutusta siihen, kuinka hyvin työt sujuvat. Monilla on myös pelkoja näinä aikoina työpaikan säilymisestä ja taloustilanteesta. Rauramon mukaan pelot voivat haitata työntekoa. 

3. Huolehdi työterveydestä 

Rauramo muistuttaa myös siitä, että työterveydestä on huolehdittava myös etäolosuhteissa.

– Kun kodista tulee pidempikestoinen työpaikka on työolojen oltava kunnossa. Lyhyiden etätyöjaksojen aikana ergonomia ei korostu niin paljon. Sitten kun etätöissä ollaan pidempään, tarvitaan hyviä ratkaisuja työasentoihin, hän toteaa.

4. Pidä yhteyttä 

Etäkäytännöt ovat haasteellisia myös johtajille, kun alaisten tavoittaminen ei onnistu yhtä helposti kuin työpaikalla.

– Johtamisen käytäntöihin tarvitaan aktiivista otetta etätöissä. Se auttaa, jos on nykyajan viestintävälineet hallussa. Puhelinkin riittää yhteyden pitämiseen. Johtajan on osattava tunnistaa tuen tarpeessa olevat ihmiset, Rauramo sanoo.

5. Toimiva tekniikka 

Työnantajalle tulee vaikeammaksi myös huolehtia kotona olevien työntekijöiden tietotekniikan toimivuudesta.

– Myös tietoturvasta ja verkkoyhteyksistä on osattava huolehtia etätöissä. Teknisen tuen on toimittava heille, joille tekniikan asiat eivät ole selviä. Kynnys pyytää apua voi olla joillakin korkea, Rauramo muistuttaa.

Lue myös:

    Uusimmat