Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Onko neliveto oikeasti fiksuin valinta Suomen talvikeleihin? "Saa ajettua kiinni pahempaan paikkaan kuin kaksivetoisen"

1:06Audi kiipeää jämsäläisen hyppyrimäen huipulleMuistatko tämän Suomessa kuvatun Audi-mainoksen?
Julkaistu 29.11.2019 17:53
Toimittajan kuva

Teppo Vesalainen

teppo.vesalainen(at)autoliitto.fi

Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen vastaa lukijoidemme liikenneturvallisuusaiheisiin kysymyksiin joka perjantai. Lähetä oma kysymyksesi osoitteeseen autot(a)mtv.fi.

Kysymys: Onko neliveto turvallisin valinta Suomen talvikeleihin?

Vastaus: Neliveto erottuu kaksivetoisista edukseen liikkeelle lähdettäessä ja kiihdytettäessä liukkaalla ajoalustalla.

Vastaavasti sen etenemiskyky on omaa luokkaansa hangessa tai muuten pehmeällä ajoalustalla, kuten pellolla, niityllä tai vaikkapa leirintäalueen nurmikolla asuntovaunua vedettäessä.

Myös muita raskaita perävaunuja vedettäessä nelivedosta on varmasti hyötyä – muutenkin kuin suuremman sallitun perävaunumassan muodossa.

Tunnista henkilökohtaiset tarpeet

Se, onko neliveto oikea valinta, riippuu täysin jokaisen henkilökohtaisista autonkäyttötarpeista: Jos tietää, että tulee liikuttua usein huonosti auratuilla pienillä teillä tai joutuu tämän tästä etsimään pysäköintipaikkaa katujen varsilta, lumikinosten keskeltä, tai vetää usein raskasta perävaunua, on neliveto varsin perusteltu.

Vastaavasti, jos oma asuinpaikka on jyrkän mäen päässä, saattaa neliveto olla ehdoton kotipihaan tai sieltä pois pääsyn takaamiseksi, erityisesti talvikelillä. Myös osa autotalleista saattaa olla jyrkän luiskan päässä, jolloin tallista ylös nouseminen saattaa liukkaammilla keleillä jäädä haaveeksi ilman nelivetoa.

Illuusio romuttuu nopeasti

Kaksivetoauton kuljettaja ymmärtää tien olevan liukas viimeistään siinä vaiheessa, kun vetävät pyörät alkavat liikkeelle lähdettäessä sutia ja vetoluistonestojärjestelmän valo vilkkuu mittaristossa.

Nelivetoautolla sen sijaan liikkeelle päästään usein ilman, että luistonestojärjestelmän on puututtava peliin. Näin ollen nelivetoauton kuljettajalta jää herkemmin huomaamatta tien liukkaus, mikä saattaa kostautua myöhemmin jarrutuksessa tai kaarteessa.

Vaikka vauhdin kerääminen liukkaalla alustalla onnistuu nelivetoautolla ongelmitta, ei sen jarrutusmatkalla ole juuri eroa vastaavalla alustalla ja rengastuksella varustettuun kaksivetoautoon. Rengastuksessa ei siis ole syytä säästellä nelivetoautonkaan kohdalla.

Kaarteessa nelivetoauto karkaa kuljettajan lapasesta aivan yhtä helposti kuin vastaava kaksivetoinen auto, jos kaarteeseen ajetaan liian kovaa.

Usein nelivetoauto on myös kaksivetoista korkeampi. Kun painopiste on korkeammalla, lähtee auto vyörymään ulkokaarteen suuntaan usein jopa matalampaa malliversiota herkemmin.

Ennen kaarretta on siis nopeutta hiljennettävä keliolosuhteita vastaavaksi – myös nelivedolla. Lisäksi on olennaista pitää mielessä, että hyödyistään huolimatta nelivetoauton saa ajettua kiinni huomattavasti pahempaan paikkaan kuin kaksivetoisen.

teppoboksi teppo vesalainenMTV Uutiset

Lue myös: Tiedätkö, milloin kuljettajan on vaihdettava kaukovaloilta lähivaloille? Tässä takuuvarma nyrkkisääntö

Lisää aiheesta:

Mihin kaupungissa tarvitsee nelivetoa? Asiantuntija kertoo, mikä on "hyvä peruste" nelivetoisen auton hankinnalleMikä on paras vetotapa Suomen talvessa? – ”Nelivedon saa kiinni pahempaan paikkaan kuin kaksivetoisen”Onko nelivedosta mitään todellista apua liukkaalla kelillä? – "Saattaa kostautua myöhemmin"Tämä on se hetki, jolloin nelivetokuskin illuusio turvallisuudesta yleensä romuttuu – tiedätkö, miten auton vetotavan tulisi vaikuttaa ajamiseesi? Pohditko nelivetoisen auton hankkimista? Kysy itseltäsi ensin nämä kolme kysymystäOnko neliveto oikeasti fiksuin valinta Suomen keleihin?
AutotAuton toimintaAuton hallintaLiikenneturvallisuusTeppo VesalainenLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Autot
  • Eilen11:44
    Renkaanvaihto

    "Suuri turvallisuusriski" – autoilija, ethän säästä tässä asiassa?

  • Eilen06:44
    Sää

    Malttia liikenteeseen: Ajokeli huonoa isossa osassa maata – erityisesti näillä alueilla kuuran riski

  • 18.10.12:02
    Renkaanvaihto

    Voiko jo vaihtaa talvirenkaat alle?

  • 16.10.11:57
    Liikenne

    Kamuxin automyynti sakkaa – toimitusjohtaja vaihtoon

  • 16.10.11:33
    Liikennesäännöt

    Ajatko 7 km/h ylinopeutta? Et enää, sanoo poliisi