Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Olisitko uskonut? Pelit voivat edistää mielenterveyttä – parannuskeino jopa masennukseen

Lehtikuva
Julkaistu 06.10.2017 10:14
Toimittajan kuva

Carlos Sunila

carlos.sunila@mtv.fi

Pelaaminen saattaa olla tehokas hoitomenetelmä esimerkiksi masennuksen hoidossa.

Tämän selittää Jyväskylän ammattikorkeakoulun Pelaten osalliseks-hankkeen mukaan se, että digipelit voivat lisätä sitoutumista hoitoprosessiin sekä itse- ja lääkehoitoon.

Pelit voivat tarjota esimerkiksi tietoa sairaudesta, tukea terveyttä edistäviä valintoja, rentouttaa ja lievittää ahdistusoireita.

– Vaikka tieto pelien mahdollisista hyödyistä lisääntyy, niin sosiaali- ja terveysalan ammattilaisilla saattaa silti olla ennakkoluuloja uusia digimenetelmiä kohtaan. Samanaikaisesti heitä haastetaan kuitenkin ottamaan uusia työmenetelmiä yhä aktiivisemmin käyttöön, kertoo hankkeen projektipäällikkö Katja Raitio.

Elektroninen urheilu
Pelaajabarometrin mukaan yli 60 % Suomen väestöstä pelaa aktiivisesti digitaalisia pelejä ja mobiilisovellusten suosio oman hyvinvoinnin seurannan ja tiedon välineinä kasvaa jatkuvasti.Lehtikuva

Projektin tavoitteena oli ottaa digipelaaminen ja jo olemassa olevat hyötypelit aktiivisesti käyttöön mielenterveystyössä. Pelien avulla kuntoutujat harjoittelivat esimerkiksi arjen- ja terveydenhallintaa.

***

Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.

Lisää aiheesta:

Hyviä uutisia nettipelaamisen vaikutuksesta sosiaalisuuteen – tutkija kertoo, missä vaiheessa peleihin "liittyy ehdottomasti riskejä"Ikäihmisten rahapelaaminen kasvussa – näistä syistä vanhuus voi laukaista peliriippuvuudenUutuuspeli Clans of Oulu yrittää innostaa nuoria miehiä liikkumaan – erityisen myönteinen vaikutus syrjäytymisvaarassa oleviinNettiterapia voi helpottaa hoitoon hakeutumista – apua masennukseen ja paniikkikohtauksiin?Suomalainen peli koukuttaa liikkumaan: ”Huomaamattaan tulee lähdettyä kävelylle, jotta saisi pelissä lisää energiaa”Suomalaisissa hyötypeleissä valtava potentiaali
DigiLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Digi
  • 11:00
    Droonit

    Mikko Hyppönen näyttää: Näin suomalaiskeksintö pudottaa drooneja taivaalta

  • 05:00
    Droonit

    Mikko Hyppönen sai Venäjän vakoilulta haiskahtavan viestin – varoittaa uudesta uhasta, jota "kukaan ei halua"

  • Eilen19:28
    Kulttuuri

    Stefan Bremerin ikonisia kuvia Helsingin yöstä nyt esillä

  • Eilen17:43
    Danske Bank

    Danske Bankin verkkopalveluiden häiriöt korjattu

  • Eilen09:51
    Pakotteet

    Miksi Teboilkin sai rasvata Venäjän sotakonetta vuosia? "Vihdoin järeät pakotteet"