Mainos

Oletko kynäniekka? Kirjoittamisella on yllättäviä terveyshyötyjä

Milloin viimeksi kirjoitit jotain muutakin kuin sähköpostin? Luettuasi tämän jutun haluat ehkä tarttua kynään ja paperiin.

Sillä ei ole väliä, kirjoitatko päiväkirjaa vai listaatko ylös onnenaiheita, kunhan kirjoitat säännöllisesti. Lue alta, mitä hyötyjä kynäilijät kokevat.

Kirjoittaminen voi auttaa sinua oppimaan

Astu kauemmas tietokoneesta. Käsinkirjoituksen mekaaninen liike voi helpottaa asioiden painamista muistiin. Se johtuu signaaleista, jotka kulkevat käsien kautta aivoihin ja parantavan motorista muistia.

Sanojen käyttö voi parantaa

Uudessa-Seelannissa tehdyn tutkimuksen mukaan kirjoittaminen voi nopeuttaa jopa fyysisten haavojen paranemista. Tutkimuksessa osallistujia pyydettiin kirjoittamaan päiväkirjaan joko syvimmistä tunnoistaan tai kaikesta muusta, muttei tunteista. Kahden viikon jälkeen heidän ihostaan otettiin koepala, joka jätti haavan heidän ihoonsa. Niiden henkilöiden haava parani nopeammin, jotka kirjoittivat vain syvimmistä tunnoistaan.

Kirjoittaminen voi helpottaa syöpäpotilasta

Oncologist-lehdessä julkaistun tutkimuksen mukaan taudista kirjoittaminen voi muuttaa tapaa, jolla syöpäpotilaat suhtautuvat sairauteensa ja jopa parantaa heidän elämänlaatuaan. Jo 20 minuutin kirjoittaminen muutti joidenkin potilaiden ajattelutapaa ja suhtautumista.

Kirjoittaminen muistuttaa onnenaiheista

Kalifornian yliopiston teettämän tutkimuksen mukaan kirjoittaminen voi saada sinut tuntemaan itsesi onnellisemmaksi. Tutkimuksen osallistujat kirjoittivat kiitollisuuspäiväkirjaa kerran viikossa kahden kuukauden ajan. Tutkimuksessa kävi ilmi, että kirjoittajat suhtautuivat elämään myönteisemmin verrattuna ihmisiin, jotka eivät kirjoittaneet kiitollisuuspäiväkirjaa.

Kirjoittaminen parantaa unta

Kiitollisuus voi tehdä ihmeitä unelle. Applied Psychology -lehdessä julkaistu tutkimus paljasti, että ihmiset, jotka kirjoittivat kiitollisuuspäiväkirjaa, nukkuivat pidempään ja paremmin kuin ihmiset, jotka eivät kirjoittaneet sellaista.

Kirjoittaminen parantaa terveyttä myös pitkällä aikavälillä

Kirjoittamisen hyödyt eivät näy vain lyhyellä aikavälillä. Ilmaisevalla kirjoittamisella katsotaan olevan yhteys parempaan mielialaan, hyvinvointiin, alempiin stressi- ja masennustasoihin, parempaan maksan ja keuhkojen toimintaan, alempaan verenpaineeseen sekä sairaalassa vietettyyn aikaan. On olemassa myös osin ristiriitaisia tuloksia siitä, että ilmaiseva kirjoittaminen auttaisi post-traumaattisesta stressireaktiosta kärsivää.

(MTV LIFESTYLE)

Mainos

Lisää aiheesta
    Mainos

    Suosituimmat videot

    Mainos

    Uusimmat

    Mainos
    Mainos
    Mainos
     

    Käytämme evästeitä parantaaksemme käyttökokemusta. Jatkamalla hyväksyt niiden käytön. Tutustu tietosuojakäytäntöömme.