"Olen jumissa omassa vankilassani" – ajatuksesi ja tunteesi ovat vain piintyneitä tapoja

Tekomme ja ajatuksemme ovat tapoja – ainakin mystikko G. I. Gurdjieffin mukaan. Miten siis pääsemme paikkaan, jossa paitsi ymmärrämme olevamme vankejä, myös näemme muut vaihtoehdot?

Mitä teit eilen? Entä viime viikon lauantaina? Maanantaina?

Mitä ylipäätään teit viime kuussa?

– Elämässäni on paljon hetkiä, päiviä, viikkoja, kuukausia, joita en muista. Ne voivat olla merkityksellisiä, ja ovatkin. Suuri ongelma on, etten ole paikalla suurta osaa elämässäni. Kyse ei ole vain muistoista mielessäni. Olen ollut hukassa jossakin, josta en tiedä, mitä se tarkalleen on. En siis muista, Charles Ketcham pohtii.

Ketcham on yhdysvaltalainen kapellimestari. Hän kiertää maailmaa kollegansa Bob Reinsteinin kanssa opettaen mystikko George Ivanovitš Gurdjieffin näkemyksiä. Reinstein on työskennellyt lukuisissa ammateissa, opiskellut matematiikkaa ja toiminut esimerkiksi runoilijana, kirjailijana, diplomaattina ja konsulttina.

– Yksi avainasia Gurdjieffin opetuksissa on tämä: tekomme ovat tapoja. Ajatuksemme, tunteelliset vastineemme ovat tapoja. Gurdjieffin mukaan emme ole vapaita, Ketcham kuvaa.

– Tähän (väitteeseen) ihminen vastaa ehei, voin tehdä elämässäni mitä haluan, kukaan ei komentele minua. Oikeasti olen jumissa omassa vankilassani. Miten pääsen paikkaan, jossa näen vankilani ja ymmärrän, että on myös muita vaihtoehtoja?

Reinstein muistuttaa, etteivät menneet tapahtumat muutu koskaan. Niiden merkitys voi kuitenkin muuttua.

– Sisälläsi kaikki asiat ovat. Myös ne, joita et kykene päästämään mieleesi, koska se on liian vaikeaa. Kun alamme nähdä kokonaisuuden selkeämmin, voimme ymmärtää elämää ja elämämme tapahtumia eri tavalla. Tapahtumat eivät muutu, mutta suhteemme niihin voi muuttua suuresti. Se on yksi sisäisen maailmamme mahdollisuuksista, Reinstein sanoo.

Joinain päivinä itseään on helpompi ymmärtää kuin toisina. Jokainen meistä kokee hetkiä, joilloin keskittyminen ja vaikkapa meditointi on helppoa. Seuraavassa hetkessä mielen tyhjentäminen tuntuu jo mahdottomalta.

– Kyseessä on prosessi, ei yhtäkkinen ymmärrys. Meissä on olemassa korkeampi tietoisuuden taso. Jos pääset kosketuksiin tämän tietoisuuden kanssa, jotakin avautuu.  Ei pidä ajatella, että voit korjata kaiken, jos vain opit päästämään irti. Kyseessä on paljon suurempi prosessi, Ketcham sanoo.

– Siksi Bob (usein) sanoo, ettei asioita voi ilmaista sanoin. Sanat ovat heikko esitys todellisuudesta.

Reinsteinin mukaan on olemassa kaksi maailmaa, jotka elävän rinnakkain. Ihmiskehossa henkinen ja fyysinen kuitenkin tulevat ainutlaatuisella tavalla yhteen. Näiden kahden osan välille täytyisi rakentaa suhde.

“So he whose intellect dominates his sensuality is higher than the angels, and he whose sensuality dominates his intellect is lower than the beasts.”

– Lainaus teoksesta Islam at the Crossroads: On the Life and Thought of Bediuzzaman Said Nursi

 – On olemassa suufien sanonta: kun eläimen luonto dominoi toista luontoamme, ihminen on eläintä alempana, koska eläimet eivät voi valita. Jos taas toinen luontomme dominoi eläimen luontoa, ihminen on korkeammalla kuin enkelit, koska nekään eivät voi valita. Mahdollisuuksiemme kirjo on valtaisa.

Gurdjieffin opetuksiin ja omaan itseen tutustuminen on Ketchamin mukaan lisännyt arvostusta elämää kohtaan.

– Tämä on vastaukseni tässä hetkessä, tunnin kuluttua tai huomenna vastaus voisi olla erilainen. Sanoisin, että arvostan enemmän sitä, että saan olla elossa. Elämä on minulle yhtä suuri mysteeri kuin 50 vuotta sitten, mutta minulla on suurempi tunne sen arvosta, ongelmineen kaikkineen, Ketcham kertoo.

Lue myös:

    Uusimmat