Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Oikeusasiamies: Digitalisaatiota edistävä Digi- ja väestötietovirasto on itse kompuroinut digitalisaatiossa – "Paradoksaalista"

Oikeusasiamies Petri Jääskeläinen
Oikeusasiamies Petri JääskeläinenMTV
Julkaistu 18.12.2022 17:38

MTV UUTISET – STT

Oikeusasiamies Petri Jääskeläinen on moittinut Digi- ja väestötietovirastoa (DVV) edunvalvonta-asioiden käsittelystä. Hänen mukaansa lukemattomat palveluita tarvinneet ovat kärsineet kohtuuttoman pitkistä käsittelyajoista.

Edunvalvontatarpeen arvioiminen on voinut kestää virastossa reilusti yli puoli vuotta. Se on vaarantanut Jääskeläisen mukaan edunvalvonnan palveluita tarvitsevien oikeusturvan. Pitkät odotusajat eivät ole johtuneet asioiden monimutkaisuudesta vaan pitkistä jonoista.

Oikeusasiamiehen kansliaan on kanneltu vuosien 2020 ja 2021 aikana noin 40 kertaa edunvalvonnan pitkistä käsittelyajoista virastossa.

– Saamieni selvitysten perusteella katson, että Digi- ja väestötietoviraston ja valtiovarainministeriön menettelyssä ei ole osoitettavissa sellaisia yleisiä laiminlyöntejä, joihin oikeusasiamiehellä laillisuusvalvojana olisi perusteita puuttua, Jääskeläinen kirjoittaa päätöksessä.

Päätös on annettu 12. joulukuuta.

Edunvalvonnan käsittelyajat ovat lyhentyneet vuosien 2021 ja 2022 aikana, mutta tavoiteaikoihin ei ole päästy. Holhoustoimeen on rekrytoitu lisää henkilökuntaa, mikä on nopeuttanut käsittelyä.

Valtiovarainministeriö (VM) toteaa oikeusasiamiehelle antamassa lausunnossa, että virasto suoriutuu edunvalvontatehtävistään tällä hetkellä kohtuullisesti. VM:n tehtävänä on ohjata ja valvoa viraston toimintaa.

Oikeusturva kyseessä

Digi- ja väestötietovirasto toimii holhousviranomaisena, jonka tehtävänä on hoitaa edunvalvonta-asioita. Se muun muassa selvittää henkilöiden edunvalvonnan tarpeen ja tarvittaessa määrää edunvalvojan.

Toisen henkilön voi valtuuttaa edunvalvontavaltuutuksella tekemään esimerkiksi talouteen ja terveyteen liittyviä päätöksiä tilanteessa, jossa oma toimintakyky on heikentynyt. Toimintakyky voi heikentyä esimerkiksi vakavan sairauden, onnettomuuden tai vaikkapa muistisairauden myötä.

Edunvalvontavaltakirja tehdään aina ennakkoon ja vahvistetaan virastosta vasta toimintakyvyttömyyden sattuessa.

Jääskeläinen korostaa ratkaisussaan, että holhousviranomaisen toiminta vaikuttaa ihmisten oikeusturvaan.

VM: Tavoitteet saavutetaan tulevaisuudessa

Oikeusasiamies toteaa päätöksessään, että holhoustoimen tehtävät ruuhkautuivat ja käsittelyajat pitenivät, kun Väestörekisterikeskuksen ja maistraattien tehtävät yhdistettiin yhteen virastoon vuoden 2020 alussa. Jääskeläinen pitää digitalisaatiota merkittävänä syynä käsittelyaikojen venymiseen.

–  On paradoksaalista, että Digi- ja väestötietovirasto, jonka tehtävänä on edistää yhteiskunnan digitalisaatiota, on itse kompuroinut holhoustoimen palveluiden digitalisaatiossa, oikeusasiamies toteaa päätöksessä.

VM arvioi, että ruuhkautuminen johtuu useista eri tekijöistä, kuten asiakasmäärien kasvusta, vaikeuksista uudistaa toimintatapoja ja tietojärjestelmäuudistuksesta. Ministeriön mukaan virastojen yhdistäminen parantaa yhdenvertaisuutta ja tehostaa toimintaa, mutta tavoitteet saavutetaan vasta tulevaisuudessa.

Lisää aiheesta:

Eduskunnan oikeusasiamies: Esitutkintojen tilanne on hyvin huolestuttava – voi heikentää luottamusta poliisiinViiveet passien ja henkilökorttien saamisessa saattaneet vaarantaa perusoikeuksien toteutumisenMTV Uutiset selvitti: Avit ottaneet valvontaan kymmeniä kuntia hoitotakuun ylitysten takia – "Koko elämään vaikuttavat seuraukset"Holhottavaksi joutuneiden vanhusten asuntojen myyntiluvat viipyvät kuukausitolkulla – "Järkyttävä tilanne"Avi antoi Helsingin yliopistolle huomautuksen lain vastaisesta toiminnasta, Sisu-järjestelmässä vakavia saavutettavuuspuutteitaDigi- ja väestötietoviraston palvelujen täyteen digitalisoimiseen kuluu vielä vuosia – virastoa syytetään palvelujen kohtuuttomista viivästyksistä
DigitalisaatioYhteiskuntaKotimaa

Tuoreimmat aiheesta

Digitalisaatio
  • 17.10.14:36
    VR

    VR laseroi junien ikkunat sitkeän ongelman poistamiseksi

  • 16.10.09:33
    Vanhukset

    Ensi vuonna tulee muutos, joka koskee kahta miljoonaa suomalaista – osalle todellinen haaste

  • 8.10.19:20
    Viranomaisoikeudet

    Uusi lompakkosovellus jättää muovikortit historiaan

  • 26.9.18:26
    Raha

    Mitä hyötyä pankkikonttorin palvelusta on? Asiakkailta suora mielipide

  • 26.9.18:08
    Talous

    Pankkikonttoreita on kadonnut Suomesta yli 2 000 – nyt tapahtui käänne