Tanska on ottanut Itämerellä käyttöön uudenlaisia tiedonkeräysdrooneja, kertoo brittilehti The Guardian.
Kymmenmetriset miehittämättömät ”saildronet” eli purjehdusdroonit on kehitetty keräämään tietoa sekä meren pinnalta että sen alta.
Tanska otti käyttöön alukset Itämerellä vahvistaakseen merivalvontaansa Venäjän hybridihyökkäysten varalta ja suojellakseen merenalaista infrastruktuuria.
Purjedroonit kokoavat informaatiota useiden antureidensa, kameroidensa ja tutkiensa avulla tuottaakseen satelliitteja yksityiskohtaisempaa kuvaa merellä tapahtuvasta toiminnasta, kertoo Guardian.
Purjehdusdroonien avulla voidaan tunnistaa esimerkiksi sellaista epätavallista liikehdintää, joka voi viitata putkistojen tai datakaapeleiden merenalaiseen sabotaasiin.
Tanskan asevoimat sijoittaa Itämerelle ensi alkuun neljä purjekonetta.
Lue myös: Uusi ilmiö pesiytyi Suomenlahdelle – merenkulkujohtajalta huolestuttava arvio
Alukset tulevat Yhdysvalloista
Kymmenmetriset Voyager-purjehdusdroonit valmistaa yhdysvaltalainen Saildrone-yhtiö.
Yhtiö on tehnyt aiemmin yhteistyötä Yhdysvaltain laivaston kanssa. USA:ssa Saildronen aluksia on käytetty huumekaupan ja laittoman kalastuksen torjunnassa.
Tämä on ensimmäinen kerta, kun Saildronen tuotteita käytetään puolustustarkoituksiin Euroopan vesillä.
– Saildronen tarkoitus on antaa silmät ja korvat sinne, missä niitä ei ole aiemmin ollut, Saildronen toimitusjohtaja Richard Jenkins sanoo Guardianin mukaan.
Kalifornialaisen Saildrone-yhtiön tulo on herättänyt Tanskassa myös kritiikkiä.
– Amerikkalaisten yritysten ongelma on se, että niiden on noudatettava amerikkalaista lakia ja toteltava amerikkalaista presidenttiä. Hän voi vaatia tietoja ja sulkea tilin milloin tahansa, ohjelmistoinsinööri ja yrittäjä David Heinemeier Hansson sanoi Tanskan yleisradioyhtiölle DR:lle.
Tanskan kyberturvallisuusneuvoston johtaja Jacob Herbst vaati puolestaan harkitsemaan amerikkalaisten toimittajien valintaa tämänhetkisessä kansainvälisessä tilanteessa hyvin tarkkaan.
Saildronen miehittämättömät purjealukset voivat käyttää diesel-, tuuli- ja aurinkoenergiaa ja olla merellä yli vuoden. Niiden keskimääräinen käyttöaika on 100 päivää.
Koko Itämeren kattamiseen tarvittaisiin Guardianin mukaan 10–20 purjehdusalusta.