Digi- ja väestötietoviraston palvelujen täyteen digitalisoimiseen kuluu vielä vuosia – virastoa syytetään palvelujen kohtuuttomista viivästyksistä

Palvelujen kohtuuttomista viivästyksistä syytetty Digi- ja väestötietovirasto (DVV) arvioi, että palvelujen täyteen digitalisoimiseen kuluu vielä vuosia.

Virasto perustelee viivästyksiä sillä, että asiointi tapahtuu tällä hetkellä puoliksi sähköisesti ja puoliksi paperilla, mikä hidastaa toimintaa osassa palveluita.

– Meillä on hyvin suunniteltu vuosille jaoteltu suunnitelma, miten kaikki palvelut digitalisoidaan. Se ei yksinkertaisesti ole nopeata toimintaa, painottaa viraston viestintä- ja markkinointijohtaja Liinu Lehto.

Digi- ja väestötietovirasto aloitti toimintansa viime vuoden alussa, kun yhdeksän maistraattia, maistraattien ohjaus- ja kehittämisyksikkö sekä Väestörekisterikeskus yhdistettiin.

Lehto korostaa, että kaikki viraston palvelut eivät ole ruuhkautuneita. Ruuhkaa on vain osassa palveluita kuten edunvalvonta-asioissa ja perukirjoissa.

Entinen kansanedustaja Simon Elo kertoo, että kuolinpesän hoitajana hän toimitti DVV:lle asiakirjoja viime kesäkuun lopussa. Prosessi on edelleen kesken.

– Yksi perinnönjakoon liittyvä osapuoli kyseli jo sitä, että missä vaiheessa voisi ruveta kyselemään oikeusasiamieheltä tai joltakin taholta, mikä on kohtuullista viranomaistoimintaa, Elo kertoo.

Päätöksen viivästymisen vuoksi perinnönjako seisoo. Asiaan liittyy edunvalvontakysymys, sillä perijöiden joukossa on alaikäinen.

Elo on perussuomalaisten ja puoluehajaannuksen jälkeen sinisten entinen kansanedustaja. Tällä hetkellä hän istuu kokoomuksen edustajana Espoon kaupunginvaltuustossa ja -hallituksessa. Hän on ehdokkaana kesäkuun kuntavaaleissa.

"Olemme äärimmäisen pahoillamme"

Lehdon mukaan tiettyjen palvelujen hitaus on ollut virastolle yllätys.

Lähtötilanne oli, että suuri osa maistraattien asioiden käsittelystä tapahtui vielä paperilla. Niitä joudutaan nyt skannaamaan, mikä on osoittautunut hitaaksi puuhaksi.

– Olemme äärimmäisen pahoillamme, mikäli asiakkaillemme aiheutuu haittaa ruuhkautuneista käsittelyajoista. Ymmärrämme hyvin, että esimerkiksi sukuselvitysten viivästyminen saattaa hankaloittaa kuolinpesän asioiden hoitamista, Lehto sanoo.

Elon mukaan DVV ei vastannut viime syksynä ja tämän vuoden tammikuussa yhteydenottoihin.

Huhtikuun alkupuolella hän otti yhteyttä turvasähköpostin kautta. Nyt on ilmennyt, ettei viraston turvasähköposti ole välttämättä toiminut.

– Aavistelin, että aika solmussa asiat ovat, kun vastauksia ei tule, Elo sanoo.

Hän arvioi, ettei digitalisaatio ole DVV:ssä sillä tasolla kuin sen pitäisi olla. Näin vaikka viraston tehtävänä on edistää digitalisaatiota. Hän kertoo ymmärtävänsä kuitenkin, että saranavaiheessa tiettyjä ongelmia tulee.

Keskeisin painopiste ruuhkien purkaminen

Lehto kertoo, että muissa palveluissa on saatu ratkaisuja aikaan.

Muun muassa väestötietojärjestelmästä tilattavien otteiden eli niin sanottujen virkatodistusten automatisointi on kehittynyt, ja osan otteista saa nykyisin täysin itsepalveluna, jolloin otteen saa heti.Myös kirkosta eroamisen tai liittymisen voi hoitaa itse sähköisessä palvelussa. Nimenmuutoksen hakeminen onnistuu myös verkossa.

– Viraston vuoden 2021 keskeisin painopiste on ruuhkien purkaminen. Kuluvana ja tulevina vuosina panostamme kaikki liikenevät resurssimme suunnitelmallisesti sähköisen asioinnin kehittämiseen. Priorisoimme tässä edunvalvonta-asioita, Lehto tähdentää.

Tavoitteena yhdenvertainen palvelu

Uudistuksen tavoitteena on, että virasto palvelee yhdenvertaisesti kaikkialla Suomessa, ja kaikkia asiakkaita palvellaan samassa aikataulussa alueesta riippumatta.

Lehto kertoo, että alueellisesti toimineiden maistraattien asiankäsittely- ja ratkaisukäytännöt poikkesivat toisistaan.

DVV on iso 850 henkilön virasto. Lehdon mukaan oli selvää, että käynnistysvaikeuksia tulisi. Viraston organisointi ja henkilöstön sopeutuminen uuteen tapaan toimia ottaa aikansa.

STT pyysi haastattelua viraston pääjohtajalta Janne Viskarilta. Lehto vastasi hänen puolestaan.

Lue myös:

    Uusimmat