Mainos

Nyt on taksimatkalla hintaa! Mikon kyyti Espoosta 45 kilometrin päähän lentokentälle maksoi pöyristyttävät 236 euroa: "Jos ulkomailla takseissa tuntee itsensä välillä huijatuksi, nyt tuli samanlainen olo"

1:30
Kuuntele haastattelu: Näin Kovanen selitti kuskin kömmähdystä

Matka tilataksilla Espoosta naapurikaupunkiin Helsinki-Vantaan lentokentälle maksoi kaveriporukalle 236,5 euroa viime viikonloppuna. Yksi taksimatkalaisista kertoo MTV Uutisille, että jopa taksikuski pahoitteli korkeaa hintaa, mutta kyydistä jäi huijattu maku.

Espoolainen Mikko* lähti lauantaina kaveriporukkansa kanssa lomareissulle Portugaliin. Porukka päätti, että ottaisi taksin, joka noukkisi kunkin kotiosoitteestaan. Matka kävi ensin Kaitaalle, sitten Haukilahteen ja Niittykumpuun ja lopulta Koskelontien kautta lentokentälle. Matkaa kertyi 45 kilometriä.

Loppusumma pöyristytti

Miehet pöyristyivät pahemman kerran perille päästyään, kun taksimittari näytti lentokentällä jopa 236 euroa.

– Jos ulkomailla takseissa tuntee itsensä välillä huijatuksi, niin nyt tuli samanlainen olo, Mikko sanoo.

Miehet olivat menossa golf-reissulle ja koska kaikilla oli matkassa mailat ja suuret golfbägit, tarvittiin tilataksi. Siitä huolimatta hinta tuntui kovin korkealta.

– Kävimme pitkän keskustelun asiasta ja taksikuski pyyteli koko ajan anteeksi ja pahoitteli korkeaa hintaa.

Hinnassa sekä matka-aika että matkan pituus

Kuski esitteli miehille hinnoittelutaulukkoa ja sanoi, että vielä viikko sitten hinta olisi ollut 130–150 euroa, mutta sen jälkeen, kun matkoja on hinnoiteltu pelkästään matka-ajan tai matkan pituuden sijaan näiden summalla, hinnat ovat kaksinkertaistuneet.

Miehet matkustivat Kovasen taksilla ja Kovasen toimitusjohtaja Topi Simola kiistää, että viikko sitten olisi muutettu hintoja.

– Tuollainen hinnoittelumuutos on tehty jo jonkin aikaa sitten ja meillä on samanlainen hinnoittelu käytössä kuin esimerkiksi Taksi Helsingillä, Simola sanoo.

– Normaaliksi tilataksitilaukseksi Espoosta lentokentälle tuo kuulostaa kyllä korkealta. Aina on mahdollista, että on tapahtunut virhe, Simola lisää.

Yrityksen mukaan kyse oli virheestä

MTV Uutiset hankki Kovaselle matkan tiedot. Pian yrityksestä soitettiin ja kerrottiin, että kyseessä on ollut virhe.

– Kuljettaja on tehnyt virheen taksamittarin kanssa, ja se reissu on ollut poskettomasti liian kallis, Topi Simola kertoo.

Inhimillisen virheen vuoksi matka on ollut ainakin noin 90 euroa liian kallis. Simolan mukaan tämä johtui siitä, että kuljettaja oli käyttänyt väärää hintaluokkaa. Simolan mukaan matka tullaan hyvittämään asiakkaalle.

"Yleensä näin hirmuinen virhe tulee ilmi"

Simolan mukaan tällaiset virheet eivät ole yleisiä, ja kahden viime vuoden aikana niitä on ollut heillä muutamia. Hänen mukaansa kuljettajaa ei ole vielä puhutettu, mutta asia tullaan käymään hänen kanssaan läpi.

– Yleensä näin hirmuinen virhe tulee ilmi, kun asiakkaat reagoivat tavalla tai toisella. Heti jos epäilee, että matka on selkeästi liian kallis, niin ilman muuta yhteys meihin, Simola toteaa.

Mikko ihmettelee taksifirman vastausta, he kun olivat käyneet kuljettajan kanssa tarkkaan läpi kuitin ja tämän esittelemän hinnaston. Pitkästä keskustelusta huolimatta mitään tällaista virhettä ei ollut käynyt ilmi.

– Toivottavasti [toimitusjohtajan kertoma] pitää paikkansa. Saimme heiltä tosi huonoa asiakaspalvelua, Mikko toteaa.

Hinnoittelumuutos syy taksimatkojen kallistumiseen?

Moni taksiyritys – Kovasen ja Taksi Helsingin lisäksi myös Lähitaksi – on taksiliikenteen vapautumisen jälkeen ottanut käyttöön hinnoittelun, jossa matkan hintaan vaikuttaa sekä matka-aika että matkan pituus.

Helsingin Sanomat on nostanut hinnoittelumallin yhdeksi yleistä taksien hintojen nousua selittäväksi tekijäksi. Taksien hinnat ovat nousseet liikenteen vapautumisen jälkeen koko maan tasolla seitsemän prosenttia.

– Voi spekuloida, onko hintojen nousussa kyse siitä, että on huomattu, että kuluttajat eivät kilpailutakaan matkojaan. Tämä on tietenkin vielä aikaista sanoa ja arvailla, mutta näin voi spekuloida, Nordean vanhempi analyytikko Sanna Kurronen kommentoi hintojen muutosta jo maaliskuussa.

Ainakin espoolaisen lomaseurueen taksinkäyttötottumuksiin yllätyslasku kyllä vaikutti.

– Päätimme kaikki, että jos 15 vuoden ajan olemme kaikki melko aktiivisesti käyttäneet Kovasta, niin enää emme käytä.

*Mikon nimi on muutettu.

Lisää aiheesta
    Mainos
    Mainos

    Uusimmat

    Mainos
    Mainos

    Käytämme evästeitä parantaaksemme käyttökokemusta. Jatkamalla hyväksyt niiden käytön. Tutustu tietosuojakäytäntöömme.

    Sivusto ei tue käyttämääsi selainta. Suosittelemme vaihtamaan tuettuun selaimeen. Lisätietoja