Norjan klassikkokisassa "katastrofin" ainekset – hiihtovalmentaja pelkää naiskilpailijoiden puolesta: "Se on täysin hullu viesti naisille"

MTV:n MM-kisatiimi paketoi: Viestijoukkue ja Anttola helminä, Iivo Niskaselle pettymys –  "Viimeiset pari kilometriä oli selvää" 3:32
MTV:n MM-kisatiimi paketoi: Viestijoukkue ja Anttola helminä, Iivo Niskaselle pettymys – "Viimeiset pari kilometriä oli selvää"

Viikonloppuna hiihdetään perinteiset Holmenkollenin kuninkuusmatkat, jotka ovat nostattaneet etukäteen reipasta kritiikkiä hiihtoväen keskuudessa. Tuorein touhun hämmästelijä on Italian hiihtomaajoukkueen päävalmentaja Markus Cramer, joka pitää suunnitelmia terveysriskinä urheilijoille.

Holmenkollenilla nähdään viikonloppuna poikkeuksellinen kilpailu, kun sunnuntaina hiihdettävä naisten kuninkuusmatka on ensi kertaa saman pituinen kuin miesten lauantainen reitti eli 50 kilometriä.

Vapaalla taivallettavan kisan kuormittavuutta lisää entisestään se, että vain viikkoa aiemmin Planican MM-hiihdoissa kilpailtiin raastavat päätösmatkat, 30 kilometriä naisten sarjassa ja 50 kilometriä miesten puolella.

Naisten distanssikisojen välissä on kahdeksan päivää, miesten kuninkuusmatkoja erottaa vain kuusi päivää.

– Mielestäni tämä on katastrofaalista, Italian hiihtoluotsi Markus Cramer lataa NRK:lle.

Lyhyen palautumisajan lisäksi Crameria sapettaa naisten matkan pidentäminen 50 kilometriin. Hän kritisoi ajatusmallia, jonka mukaan naiset ja miehet hiihtäisivät järjestään yhtä pitkiä matkoja tulevaisuudessa maailmancupissa.

Crameria huolestuttaa matkojen pidentymisen ja reittien vaikeutumisen seuraukset naishiihtäjille. Matkojen kasvaessa ja mäkiosuuksien lisääntyessä naisurheilijoille kasvaa paine pudottaa painoa, uskoo Cramer.

–  Siitä tulee vain isompi ja isompi ongelma, kun miehet ja naiset hiihtävät samoja matkoja. Tätä vastaan puhuu moni seikka, Cramer sanoo.

Cramerin mukaan myös Planicassa hiihdettiin kisareitillä, joka korostaa kevytrakenteisten urheilijoiden etua.

– 30 kilometrin kisassa oli jopa kahdeksan minuuttia nousua alimmasta pisteestä huipulle. Tietenkin urheilijat ovat yhä vahvempia ja heidän suksensa ja voiteensa ovat parempia, mutta meidän on kannettava myös huolta heidän terveydestään.

Painonpudotusasia on Cramerin mukaan herättänyt huolta ja keskustelua Italian maajoukkueessa.

– Meillä on ollut riittävästi tapauksia, jossa tytöt ajattelevat, että heidän on oltava laihempia päästääkseen kovempaa. Pidemmillä matkoilla tyttöjä pusketaan jälleen siihen suuntaan. Minusta se on täysin hullu viesti naisille, Cramer jylisee.

"Toivon, että he näkevät tämän olevan väärä päätös"

NRK on haastatellut myös Kansainvälisen hiihtoliiton kilpailujohtajaa Michal Lamplot'ta, joka on luonnollisesti eri mieltä Cramerin kanssa.

– En rehellisesti tiedä, mistä Markus saa näitä käsityksiä, että radat muuttuvat vaikeammiksi. On paljon vaihtuvuutta, en sanoisi, että radat ovat vaikeampia.

Lamplot myöntää, että on tärkeää kantaa huolta myös urheilijoiden terveydestä.

– En kuitenkaan usko, että ratamme puskee urheilijoita suuntaan tai toiseen. Keskustelut siitä, millaisia ratoja meillä pitäisi olla, jatkuvat tästä ikuisuuteen.

– Me yritämme osallistaa asiantuntijoita ja tästä kiinnostuneita ihmisiä suunnitteluun ja myös herättää keskustelua. Se on ilman muuta asia, jota pidämme silmällä.

Lamplot'n mukaan päätös Holmenkollenin distanssimatkan pituuden lisäämisestä ei ollut yksin hänen tai pienen ryhmän FIS:n sisällä, vaan asiasta äänestettiin liiton maastohiihtoneuvostossa.

Maailmancupin ja arvokilpailujen matkojen yhdenmukaistamista naisten ja miesten sarjoissa aiotaan käsitellä Lamplot’n mukaan keväällä.

– Me sanoimme jo heti alussa, että arvioimme vielä, miten muutokset ovat toimineet, ja päätämme, mitä matkoja meillä pitäisi olla MM-kisoissa, olympialaisissa ja maailmancupissa, Lamplot summasi.

Cramer sanoo pelkäävänsä, että nyt alulle pantua kehitystä ei enää pysäytetä.

– Toivon, että he näkevät tämän olevan väärä päätös.

– Nuorten urheilijoiden kannalta tämä on täysin väärä suunta, Cramer korostaa.

Lue myös:

    Uusimmat