Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Nordea verkkopankin häiriöistä: "Hyökkäyksiä tulee ympäri maailmaa"

1:47Nordea kertoo, että sen verkkopankin viimeviikkoiset ongelmat ovat helpottaneetKatso uutisraportti: Ongelmat verkkopankin kirjautumisessa ovat kiusanneet Nordean asiakkaita päiväkausia.
Julkaistu 25.09.2024 20:11
Toimittajan kuva

Joonas Turunen

joonas.turunen@mtv.fi

Nordea kertoo, että sen verkkopankin viimeviikkoiset ongelmat ovat helpottaneet. Ongelmien taustalla olivat verkkopankin huoltotyöt ja samanaikainen, laaja palvelunestohyökkäys. Korvaushakemuksia on tullut noin 300 asiakkaalta.

Toistuvia häiriöitä verkkopankin kirjautumisessa ja joukko ärtyneitä kuluttajia. Näin voi kiteyttää Nordean viime viikon ajan jatkuneet ongelmat. Osa asiakkaista on ihmetellyt pankin hidasta tiedottamista asiassa. 

Lue myös: Nordea sanoo palvelunestohyökkäysten jatkuneen, mutta tilanteen olevan parempi

Nordea oli vielä viime viikolla hyvin niukkasanainen verkkopankin ongelmien avaamisessa. Nyt henkilöasiakasliiketoiminnasta vastaava johtaja Jani Eloranta kommentoi tilannetta MTV Uutisille

Mikä häiriöiden syistä tiedottamisessa on kestänyt?

– Häiriöistä tiedottaminen aloitettiin välittömästi. Tärkeintä on kertoa asiakkaille, että missä on ongelmia ja miten heidän tulee toimia. Heti kun oli tietoa laajemmin ongelmien taustasyistä ja nähtiin, että se on turvallista viestiä eteenpäin, niin näin on tehty.

Nordean sosiaalisen median kanaviin on tullut palautetta pankin tiedottamisesta. Olisiko häiriöistä pitänyt tiedottaa vielä kattavammin?

– Varmasti aina voi tehdä laajemmin. Me ollaan tosiaan näissä palveluissa, missä häiriöitä on ilmennyt, kerrottu asiakkaille heti siinä sisäänkirjautumissivuilla. Sen lisäksi meidän avoimilla sivuillamme on ollut tietoa, asiakaspalvelun jononauhoilla ja sitten eri sosiaalisen median kanavissa. Tietysti myös median kautta asiakkaat ovat saaneet tietoa. Uskoisin, että häiriöstä itsestään on ollut tietoa riittävästi.

Millä perusteella on päätetty, missä vaiheessa verkkohäirinnästä kerrotaan asiakkaille?

– Palvelunestohyökkäyksen ollessa kyseessä pitää harkita sitä, antaako se viestintä lisäaseita hyökkääjälle, ja sehän olisi kaikkein vihonviimeisintä mitä me haluttaisiin, että hyökkääjä hyötyisi jotenkin meidän tiedottamisesta.

Mitä pankissa tiedetään palvelunestohyökkäyksen tekijöistä?

– Me tietysti näemme, mistä palvelunestohyökkäyksiä tulee. Ja sen perusteella voi tehdä jonkinlaisia johtopäätöksiä, mutta niitä hyökkäyksiä tulee ympäri maailmaa.

Nordean mukaan tilanne on tällä viikolla normalisoitunut, ja verkkopankki on toiminut normaalisti. Yleisesti verkkohyökkäykset ovat pankeille nykyisin arkipäivää, mutta suurin osa niistä saadaan torjuttua. Eloranta korostaa, että asiakkaiden tiedot tai varat eivät ole olleet uhattuina. Pankki on kuitenkin saanut asiakkailta korvaushakemuksia taloudellisesta haitasta.

– Viimeksi kun tarkistin, niin niitä on tullut noin 300, ja ne ovat kaikki käsittelyssä.

Lue lisää aiheesta: Syyt Nordean verkkopankkiongelmiin selvisivät

Lisää aiheesta:

Nordean johtaja lyhytsanainen ongelmista: "Tietysti olemme tietoisia viranomaisohjeistuksesta"Mikä aiheutti S-Pankin valtavan tietoturvamokan? Tässä ovat suurimmat kysymysmerkit – ja näin pankki vastaaNordea tilisotkuistaan: Yhteydenottoja asiakkailta on tullut satoja, mutta vain pieni osa on kärsinyt taloudellisia tappioitaNäin Kuluttajaliitto ohjeistaa Nordean tilisotkuista kärsiviä asiakkaita – mukana yllättävä vinkki!Nordean palvelukatkos vaikutti asiakkaisiin vielä tiistaina – kuluttaja-asiamies huolestui asiakkaiden pärjäämisestä, vaikka katkosta tiedotettiin etukäteenTietomurron kohteeksi joutunut Psykoterapiakeskus Vastaamo ei kerro tietoturvansa aiemmasta tilasta: "Nyt on turvallista asioida"
PankitNordeaKyberturvallisuusTalous

Tuoreimmat aiheesta

Pankit
  • 28.10.07:30
    OP

    OP:n nimi muuttuu

  • 17.10.06:10
    Talous

    Yrittäjät kokevat lainavaikeuksia pankkien kanssa – Nordea sanoo haluavansa enemmän riskiä

  • 12.10.17:03
    S-pankki

    S-Pankin verkkosivuilla häiriöitä, syynä palvelunestohyökkäys

  • 10.10.05:47
    Talous

    Uusi pankkiominaisuus astui voimaan – testasimme, loukkaako se yksityisyydensuojaa

  • 8.10.12:51
    Matkailu

    Vakuutusyhtiö listasi yleisimmät matkatavaravahingot – tietyt iPhonet korostuvat tilastoissa