Saksalainen autoteollisuuden komponenttitoimittaja Continental sekä ranskalainen Valeo ovat liittyneet Mercedes-Benzien valmistajana tunnetun Daimlerin sekä Bury Technologiesin jatkoksi Euroopan unionin kilpailuviranomaisille EU-komissiossa jätettyihin valituksiin Nokian toiminnasta.
Autoteollisuusyhtiöiden mukaan Nokia ei suostu lisensoimaan patenttejaan yhtiöille asianmukaisella tavalla.
Autot ovat kasvava mielenkiinnon kohde Nokian viestintäteknologioita kattaville patenteille autojen älykkyyden lisääntyäessä kehittyneempien navigointijärjestelmien, autojen välisen viestinnän sekä itseajavien robottiautojen yleistyessä.
”Syy tälle valitukselle on uskomuksemme, että Nokia ei noudata reiluja käytäntöjä väitettyjen standardeille välttämättömien patenttien lisensoinnissaan”, kommentoi Continental uutistoimisto Reutersille.
Toisin kuin älypuhelimissa, autoalalla ei ole vielä vakiintuneita käytäntöjä viestintäteknologian essentiaalipatenttien eli viestintästandardien toiminnan kannalta välttämättömiä ratkaisuja koskevien patenttien lisensoinnin osalta. Kiista kulminoituu siihen, että Nokia haluaisi lisenssin perusteeksi katsottavan koko auton ja sen arvon, kun taas autoalalla lisenssin perusteeksi haluttaisiin pelkät viestintäteknologiaan liittyvät komponentit.
Nokia kommentoi asiaa aiemmin Daimlerin valituksen tultua julki. ”Vaikka tarjoamme laajan joukon vaihtoehtoja autonvalmistajille, mukaan lukien heidän tärkeimpien alihankkijoiden kautta, Daimler on vastustanut lisensoimasta Nokian keksintöjä, joita se jo hyödyntää”, . ”Daimlerin syytökset valituksessa EU:lle ovat yksinkertaisesti viimeisin keino yrittää välttyä lisenssin hankkimiselta.”

