F1

F1

Formulakausi käynnissä!

Koko kausi suorana C Moressa

Katso lisää

Niki Lauda käytti Keke Rosbergia apurina sopimusneuvotteluissaan – tämä ei ollut uskoa korviaan: "Eihän, valehtelet!"

4:31
Niki Lauda oli syksyllä 2017 kaimansa Niki Juuselan haastattelussa F1-varikolla Singaporessa.

Niki Laudan ja McLaren-pomo Ron Dennis riitelyn kärjistyminen F1-kauden 1984 aikana pakotti itävaltalaislegendan vetämään myös kilpaveljensä mukaan sopimusjuonitteluihinsa.

Keväällä 2019 menehtyneen Laudan uran viimeisistä ajovuosista kerrotaan värikkäästi pian suomeksi ilmestyvässä F1-toimittaja Maurice Hamiltonin kirjassa Niki Lauda – Formulalegendan elämäkerta.

Kaksi mestaruutta tuohon asti voittanut Lauda oli saanut kaudeksi 1984 tallikaverikseen nousevan ranskalaistähden Alain Prostin, jonka matala palkkapyyntö oli saanut kovia ansioita McLarenilla nostaneen Laudan hankalaan tilanteeseen.

Lauda kävi vielä neuvotteluita vuoden 1985 sopimuksesta McLarenin kanssa, mutta törmäsi tallipäällikkö Ron Dennisiin vastahakoiseen suhtautumiseen palkkapyyntöään kohtaan.

– Minulla oli kiva pikku riita Ronin kanssa sopimukseni uusimisesta kaudelle 1985, aiempi sopimukseni oli päättymässä. Pyysin häneltä neljää miljoonaa dollaria, ja hän raivostui. Hän sanoi hankkivansa (Keke) Rosbergin ja (Nelson) Piquet’n ajamaan McLareneita, Lauda kertoo aiemmin tehdyssä haastattelussa.

Lauda ei aikaillut seuraavassa liikkeessään.

– Niinpä menin Piquet’n juttusille ja sanoin: ”Nelson, tiesithän, että pyyntöni on neljä miljoonaa?” Hän vastasi: ”Oikeasti, niin paljon? Hyvä tietää.”

– Sitten menin kertomaan saman Rosbergille, joka ei ollut uskoa korviaan: ”Eihän, valehtelet!” Vastasin: ”Keke, pyydä neljää miljoonaa, älä tee asioista monimutkaisia – äläkä estä minua saamasta palkkaani.”

Neljä miljoonaa dollaria oli 1980-luvulla jättimäinen tienesti urheilijalle.

Ron Dennis sai äkkilähdön Ibizan-lomalta

Jumiutuneet neuvottelut haittasivat jo Laudan keskittymistä käynnissä olleeseen MM-taisteluun. McLarenin auto oli selvästi nopea, mutta Prost ajoi legendaa todella koville. Lauda päätti vauhdittaa neuvotteluita ja kutsui Dennisin ja tämän tyttöystävän Lisan lomailemaan Ibizalle.

– Hain heidät lentokoneellani, lensimme saarelle ja kävimme syömässä jotakin. Sitten Lisa makoili auringossa ja minä menin Ronin puheille: ”Puhutaan nyt kuin miehet ja selvitetään ongelmamme.”

– Se oli kaksituntinen keskustelu, haukuimme toisiamme vuorotellen rumilla nimillä ja hautasimme sitten sotakirveet. Sanoin: ”Nyt kun olemme taas ystäviä, keskustellaanpa sopimuksestani”, Lauda muistelee.

Dennis oli kuitenkin taipumaton neuvottelukumppani eikä suostunut tulemaan piiruakaan vastaan.

– Silloin Ron sanoi minulle: ”Nyt minun täytyy vaihtaa lähestymistapaani. Olen pomosi. Maksan sinulle ensi kaudesta puolet siitä, mitä saat nyt.”

– En sanonut enää sanaakaan, vein heidät takaisin veneelle ja sanoin hyvästit. Ron ihmetteli: ”Miten niin hyvästi?” Vastasin: ”Olen vaihtanut lähestymistapaani, olen kyllästynyt. Katsotaan, miten pääsette takaisin kotiin!”, Lauda jatkoi.

Renault-neuvottelut karahtivat kiville

Lauda aloitti seuraavaksi neuvottelut Renault’n kanssa. Hän paljasti saamansa tarjouksen yksityiskohdat – palkkatietoja lukuun ottamatta – italialaislehti La Gazzetta dello Sportin toimittajalle Pino Allieville.

Renault’n hallitus joutui kuitenkin ammattiliittojen kanssa vaikeuksiin huhutuista palkkasummista, ja sopimusneuvottelut raukesivat. Dennis oli taas niskan päällä ja saneli Laudalle ehdoiksi puolet aiempaa pienemmän palkan tai lähdön muualle.

Lopulta Lauda sai tupakkasponsori Phillip Morris puuttumaan peliin, mikä takasi hänelle hiukan McLarenin lupaamaa paremman palkan.

– Edelleenkään ei puhuttu Laudan haluamista neljästä miljoonasta dollarista, mutta koska Lauda oli saanut kaudella 1984 muhkeaa palkkaa ja koska hän halusi edelleen tavoitella tosissaan maailmanmestaruutta, McLaren ja Lauda löysivät yhteisymmärryksen ja kautta 1985 koskeva sopimus allekirjoitettiin – joskin Lauda raapusti nimensä paperiin varsin vastahakoisesti, Maurice Hamilton kirjoittaa.

Lauda ajoi lopulta kaudella 1984 uransa kolmannen maailmanmestaruuden kukistettuaan Alain Prostin historiallisesti puolen pisteen erolla. Puolikas piste oli peräisin olosuhteiden takia kesken jätetystä Monacon GP:stä, josta jaettiin vain puolet täyden kisan pistepotista.

Kaudella 1986 Rosberg otti Laudan paikan McLarenilla.

Lue myös

    Uusimmat

    Sivusto ei tue käyttämääsi selainta. Suosittelemme vaihtamaan tuettuun selaimeen. Lisätietoja