Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota
Urheilu
F1
F1
Etusivu
Kuljettajien pisteet
Valmistajien pisteet

Niki Juuselan kommentti: Unkari näyttää loppukauden suunnan

Mercedes on ollut viime kisoissa niskan päällä.
Mercedes on ollut viime kisoissa niskan päällä.2017 Getty Images
Julkaistu 27.07.2017 07:26
Toimittajan kuva

Niki Juusela

Vaikka usealla työssäkävijällä alkaa kesäloma olla jo takana, F1-kuljettajilla se on vasta edessä. Unkarin jälkeen kuskit suuntaavat hetkellisesti vetämään henkeä kesälaitumille ja kausi on kutakuinkin puolivälissä. Lepo ja tauko tulevat ennen kaikkea henkisesti tärkeään paikkaan.

MAINOS

Unkarin F1-viikonloppu
C Morella!

Perjantai: Harjoitukset klo 10.55 ja klo 14.55 
Lauantai: Harjoitukset klo 11.55, aika-ajo klo 14.55
Sunnuntai: Unkarin GP klo 14.55, ennakkotunnelmat klo 13.30!

Kaikki F1-ajojaksot suorana C More Maxilla ja C More -suoratoistopalvelussa!

Tilaa C More ja aloita katselu vaikka heti.

Tarkalleen ottaen kauden puolimatka ylitettiin jo viime kisan jälkeen Englannissa. Ison-Britannian GP näyttikin olevan käänteentekevä myös kahden kärkitallin välillä.Tarkemmin se tuntui kiteyttävän sen kehityssuunnan, mitä kohti ollaan edetty viimeisten kilpailuiden aikana. Mercedeksen erinomainen vauhti aika-ajovaiheessa on ollut tiedossa läpi kauden, mutta Silverstonen perinteikkäällä asfaltilla koettiin kisavauhdissa, nimenomaan sen voimasuhteissa, murros Mercedeksen pahimpaan kilpailijaan eli Ferrariin nähden.


Siinä missä Kimi Räikkönen, tai ennen kaikkea Sebastian Vettel on kuluvalla kaudella onnistunut kisavauhdillaan laittamaan hopeanuolet ahtaalle, etenkin radoilla, jotka eivät vaadi autolta äärimmäistä tehoreserviä, oli Englannissa tilanne jokseenkin hälyttävä loppukauttakin silmällä pitäen. Vaikka lopussa tekniikkamurheet, tarkemmin sanottuna rengasrikot söivät lopullisesti Ferrarin mahdollisuudet, oli totuus kuitenkin karumpaa luettavaa ja katsottavaa. Todellisuudessa Ferrari ei missään vaiheessa pysynyt Mercedeksen vauhdissa.

Kaava on toistanut itseään viime kisoissa. Monacon jälkeen, siis neljään kisaan ei Ferrarille ole kirjattu ainuttakaan voittoa. Toki tulosten taakse pitää nähdä ja muistaa muuttujat ja tapahtumat yksittäisissä osakilpailuissa, mutta se ei muuta sitä tosiseikkaa, että Mercedes on onnistunut ottamaan noista neljästä kilpailusta kolme voittoa ja kolme kakkossijaa. Valtteri Bottas on muuten kuskeista kerännyt tuona aikana lihavimman pistepotin.

Ferrarilla tiedetäänkin tulevan viikonvaihteen merkitys. Rataprofiili Unkarissa on sellainen, joka ainakin kauden alun mittapuuta käyttäen sopii Ferrarille. Perinteisesti siellä ei tarvitse olla sarjan tehokkain auto voittaakseen ja myös ketteryydestä, mitä Ferrarilla eittämättä piisaa on vain hyötyä. Unkari on siis koko kauttakin silmällä pitäen ratkaisevassa asemassa. Jos Ferrari jää viimeisessä kilpailussa ennen kesälomaa yhtä pahasti Mercedeksen jalkoihin kilpailuvauhdissa, kuin mitä nähtiin vajaa kaksi viikkoa sitten Silverstonessa, tulee Maranellon insinööreille ankea ja työntäyteinen tauko ennen sarjan seuraavaa osakilpailua, joka ajetaan juuri fanaattisten Tifoosien silmien edessä Monzassa.

Totuus mikä kuultiin Valtteri Bottaksen suusta jo ennen kauden alkua: MM-sarjan voittaa tiimi, joka pystyy kehittämään autoa kaikkein parhaiten, on ehdottoman totta. Tälläkin kertaa vaikuttaa, että tuo kehitystyö, huolimatta tasaisimmista lähtökohdista kuin vuosiin, osataan taidokkaimmin Mercedeksen kotipesässä.

Toki kausi on vasta puolessa välissä. MM-sarjan jännittävyyden ja seurattavuuden nimissä on toivottava, että voimasuhteet heittelevät vielä kauden toisella puoliskolla yhtä herkullisesti, mitä kauden alussa nähtiin. Upeasti alkanut F1-kausi ansaitsee myös yhtä makean jälkimmäisen puoliskon.

Lisää aiheesta:

Näkökulma: Sisäinen turvallisuus ainoa uhka Mercedekselle – Ferrarin poppakonstit jo vähissäNiki Juuselan kommentti: Mercedes haastajana MonzaanKommentti: Ferrari jo pakkovoittojen edessä – ongelma silti enemmän Vettelin kuin RäikkösenNiki Juuselan kommentti: Bottaksella edessään uransa suurin ja raadollisin haasteNiki Juuselan kommentti: Bottakselta vaaditaan nyt ammattimaisuutta ja kypsyyttäNiki Juuselan kommentti: Kiinassa pitää tapahtua
F1Urheilu

Tuoreimmat aiheesta

F1
  • ke10:54
    Urheilu

    F1-sarjan kiusallinen miljoonakanne eteni oikeuteen – ratkaisun hetket käsillä

  • ke10:15
    Urheilu

    Häikäilemättömät miljoonakaupat: Bernie Ecclestone kertoo ainoasta ystävästään

  • ti17:43
    F2

    Tästä se lähtee! Kalle Rovanperä hyppäsi F2-auton rattiin – "Raskasta"

  • ti11:45
    George Russell

    F1-tähti paljastaa: Sopimukseen kirjattiin Max Verstappenilta suojaava pykälä

  • ma12:17
    Lewis Hamilton

    Lewis Hamilton avautui vääryydestä: "Melko hullua"