Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota
Urheilu
F1
F1
Etusivu
Kuljettajien pisteet
Valmistajien pisteet

Niki Juuselan kommentti: Mercedes haastajana Monzaan

Julkaistu 29.08.2018 17:55
Toimittajan kuva

Niki Juusela

Voimasuhteissa on tapahtunut valtava muutos vuoden takaiseen, kun formula ykkösten kausi jatkuu viikonloppuna yhdellä kalenterin klassikkoradoista Italian Monzassa. Nyt on Ferrarin paikka iskeä.

MAINOS

F1-kausi suorana C Morella – Italian GP viikonloppuna

Perjantai: Harjoitukset klo 11.55 ja 15.55
Lauantai: Harjoitukset klo 12.55, aika-ajo klo 15.55
Sunnuntai: Italian GP klo 16.00, ennakkotunnelmat klo 14.30!

Kaikki F1-kauden ajojaksot suorina C Morella.

C Moren sivulle pääset tästä

LUE MYÖS: Hamilton vertasi Ferrari-taistelua korttipeliin: "Bluffata voi vain muutaman kerran"

Mercedeksen tallipäällikön Toto Wolfin ilme on Belgian osakilpailun jälkeisessä lehdistötilaisuudessa aavistuksen huolestunut. Kisan päättymisestä on kulunut aikaa vajaa tunti. Lewis Hamilton, vielä MM-sarjan kärjessä ajava britti on tuonut hopeanuolen ruutulipulle toisena. taisteli maaliin neljäntenä vaikeista lähtökohdista. Vielä vuosi sitten Span kisa oli avannut Mercedeksen voittoputken, joka päättyi vasta kolmen kisan jälkeen Malesiassa. Spa vaatii voimaa, nyt sitä ei ollut riittävästi. Wolff tiesi tämän.

Valtteri Bottas

Kisa-data Belgian kisasta kertoo kaiken oleellisen siitä, kuinka Ferrari on ajanut vuodessa tylysti Mercedeksen ohi rataosioilla, jotka vaativat puhtaasti voimaa ja ovat niin sanottuja täyden kaasun osuuksia. Näillä kyseisillä osuuksilla Mercedes hävisi Belgiassa Ferrarille noin puoli sekuntia kierroksella!

Ero on valtava. On selvää, että juuri nyt Ferrarilla on etu moottoritehoissa ja moottorin kokonaisvaltaisessa tehontuotossa Mercedekseen verrattuna. Tämän tunnusti myös Wolff ja nosti esiin muitakin mielenkiintoisia seikkoja. Ferrarilla osataan valjastaa juuri nyt uusiutuvasta energiasta saatava voima Mercedestä paremmin ja osa eroista selittyy ohjelmoinnilla ja monilla muilla pienellä yksityiskohdilla, joihin kilpailijoilla ei ole luonnollisesti ole mahdollista perehtyä.

Myös Shellin Ferrarille kehittämä polttoaine on noussut yhdeksi tekijäksi, kun arvioidaan voimasuhteiden muutosta vuoden takaiseen. Rypyt Wolffin otsassa on helppo ymmärtää.

LUE MYÖS: Ferrari ja Mercedes eri linjoilla – Italian viikonlopun rengasvalinnat julki

Viikonloppuna ajetaan jo Monzassa ja kaikki tietävät mitä se tarkoittaa. MM-sarjan nopein rata huutaa voimaa. Voimaa, jota Mercedeksellä tuntuukin nyt olevan liian vähän. Vielä viime kaudella Ferrari tuskaili kotikissassaan Mercedeksen ylivoimaa vastaan ja nyt vaikuttaa, että tilanne on muuttunut tylysti.

Vuoden 2017 Italian GP oli suorastaan nöyryytys Ferrarille. Nyt se lähtee viikonloppuun ennakkosuosikkina. Toki pienet marginaalit on edelleen syytä muistaa, mutta Ferrari on juuri nyt edellä.

On hyvin mielenkiintoista nähdä mihin Mercedeksen vauhti riittää, kun se pääsee ajamaan pienemällä siivellä. Vielä Belgiassa Mercedes käytti Ferraria enemmän siipeä, mutta moottoritehoista ei ole enää kompensoimaan lisääntynyttä ilmanvastustusta viime vuotiseen tapaan.

Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.

Kausi 2018 on tarjonnut ikimuistoisia hetkiä jo 13 ensimmäisen kisan aikana. Kutkuttava asetelma kahden suuren välillä varmistaa myös sen, ettei tiimeissä voi ottaa vapaapäivää, vaan se, joka pystyy kehittämään autoaan aivan kalkkiviivoille saakka, tulee viemään niin kuljettajien kuin valmistajien mestaruuden. Tasaisuus varmistaa myös se, ettei kuskeilla ole varaa virheisiin. Nyt on ajettava autoa radalla, kuin huomista ei olisi. Paineet vain taitavat tällä hetkellä pistejohdosta huolimatta olla tiimillä, jonka autot on maalattu hopeisilla siveltimen vedoilla.

LUE MYÖS: Vettel varoittaa Hamiltonia: Automme on vahva kaikkialla

Lisää aiheesta:

Analyysi: Valtteri Bottas teki hämmentävän havainnon Max Verstappenin autosta – Mercedeksen haavoittuvuus on löytynytLewis Hamilton aloitti räikeän politikoinnin – yrittää pedata itselleen uuden asemanNäkökulma: Sisäinen turvallisuus ainoa uhka Mercedekselle – Ferrarin poppakonstit jo vähissäValtteri Bottaksen ongelmille löytyy muovipussia parempi selitys – raastaako Mercedes taas Ferrarin kyydistään pitkäjänteisellä työllä?Kommentti: Ferrari jo pakkovoittojen edessä – ongelma silti enemmän Vettelin kuin RäikkösenNiki Juuselan kommentti: Kiinassa pitää tapahtua
F1Urheilu

Tuoreimmat aiheesta

F1
  • ke10:54
    Urheilu

    F1-sarjan kiusallinen miljoonakanne eteni oikeuteen – ratkaisun hetket käsillä

  • ke10:15
    Urheilu

    Häikäilemättömät miljoonakaupat: Bernie Ecclestone kertoo ainoasta ystävästään

  • ti17:43
    F2

    Tästä se lähtee! Kalle Rovanperä hyppäsi F2-auton rattiin – "Raskasta"

  • ti11:45
    George Russell

    F1-tähti paljastaa: Sopimukseen kirjattiin Max Verstappenilta suojaava pykälä

  • ma12:17
    Lewis Hamilton

    Lewis Hamilton avautui vääryydestä: "Melko hullua"