Näyttelijä ja professori Elina Knihtilä ei näe syytä, miksi harjoitella raiskausta  –  "Mitä siitä voisi oppia?"

Näyttelijä ja professori Elina Knihtilä ei ymmärrä, miksi varsinkaan lukioikäisten pitäisi harjoitella raiskausta.

–  En ymmärrä, mihin sen kaltaisen kohtauksen harjoittelulla on tähdätty. En teetättäisi sellaista harjoitusta.

Knihtilä viittaa helsinkiläisessä Kallion lukiossa opiskelleiden naisten kertomuksiin yhden miespuolisen teatterin lehtorin harjoituksista, joilla naisten mukaan harjoiteltiin usein raiskaamista.

Opettaja sanoo STT:lle, että hän on tehnyt raiskausharjoitteen "ehkä kerran".

–  Silloinkaan en ollut hyökkäävänä osapuolena, mies sanoo.

Opettaja myöntää ohjanneensa ennen tavalla, joka on voitu kokea hyökkääväksi, mutta tämä on hänen mukaansa loppunut 15–20 vuotta sitten.

Knihtilä: Vääränlaista vallankäyttöä

Raiskausharjoituksista on kertonut STT:lle ainakin kolme naista, jotka ovat opiskelleet vuosien 1999 ja 2007 välillä.

–  Tuntitilanteet olivat todella ahdistavia. Seksuaalisesti virittyneitä ja pahimmillaan väkivaltaa. Tappeluita ja raiskauksia näyteltiin toistuvasti. Ei hirveästi mistään omista rajoista ja suojelusta ollut kysymystä, kertoo eräs Kallion lukiossa 2000-luvun alkupuolella opiskellut nainen, nykyinen näyttelijä ja ohjaaja.

Muutamia vuosia myöhemmin lukiossa opiskellut nainen kertoo opettajan osallistuneen raiskausharjoitukseen, jossa nainen itse esitti uhria. Opiskelijapoika piti edestä kiinni ja opettaja oli takana näytellen raiskausta, nainen kertoo.

Knihtilä kyseenalaistaa raiskauksen harjoittelemisen teatterissa ylipäätään.

–  En itse näe, että mitä sillä tavoiteltaisiin tässä ajassa. Mitä siitä voisi oppia?

Opettajan osallistumista harjoitukseen Knihtilä pitää kummallisena ja vääränlaisena vallankäyttönä.

Hän lisää, ettei ole kertaakaan teettänyt omilla opiskelijoillaan Teatterikorkeakoulussa raiskausharjoitusta. Oman uransa aikana hän on harjoitellut sitä kerran.

Orgasmirinki ja lattian panemista

Raiskauksen lisäksi tunneilla harjoiteltiin haastateltujen mukaan muun muassa orgasmeja.

–  Ringissä on pitänyt tehdä sellaista, tavallaan näytellä orgasmia, ja on pitänyt kasvattaa sitä, kertoo 2000-luvun lopulla Kallion lukiossa opiskellut nainen.

Kokemuksia orgasmiringistä on myös aivan viime vuosilta. Naisen mukaan harjoitukselle ei kerrottu mitään syytä.

–  Maattiin lattialla selällään, ja pari nosteli meidän lattialla makaavien käsiä. Kuiskailtiin, melkein voihkittiin meidän repliikkejä. (Opettajan nimi) otti tuolin meidän viereen ja istui siinä ihan hiljaa ja katsoi, kun toiset hiplasi meitä. Tuli mieleen, että tämä on aika likaista.

Knihtilä sanoo, että näyttelemiseen kuuluu hurmostilan hakeminen, muttei ymmärrä, miksi sitä harjoiteltaisiin näin.

–  En itse lähtisi hakemaan sitä jollain oudolla simulaatiolla, jossa opettaja määrittää, miltä orgasmin pitäisi näyttää tai tuntua. Todella vaarallinen. Todella henkilökohtainen alue.

Orgasmin tavoin tunneilla harjoiteltiin lattian panemista ja sen voimistamista, yksi naisista kertoo. Knihtilän pitää harjoitusta järkyttävänä.

–  En pysty tuohon edes oikein enää kommentoimaan.

Uusimman tapauksen kertoo viime vuoden abi. Teoriatunnilla, jolla normaalisti istuttiin pulpetissa ja kirjoitettiin, opettaja halusi yhtäkkiä demonstroida metodia, johon kuuluu voimisteluliike. Opettaja pyysi luokasta pojan luokseen.

– Se ohjasi pojan aika lähelle haaroväliään ja vielä pojan pään lähelle sepalustaan.

Harjoitusten syytä ei kerrottu

Entisten opiskelijoiden kertomuksissa toistuu se, ettei seksin tai raiskausten harjoittelua koskaan pohjustettu etukäteen tai purettu jälkeenpäin. Harjoituksia perusteltiin sillä, että näyttelijällä ei saa olla rajoja.

–  Sitä yritti kaikin tavoin rikkoa niitä. Oli niin nuori, että yritti todistaa sitä, ettei ole niitä rajoja. Jälkeenpäin ajateltuna se on ollut nuoruuden, kokemattomuuden ja aseman hyväksikäyttöä, yksi naisista sanoo.

Knihtilän mukaan omien rajojen tutkiminen sekä pelon ja häpeän kohtaaminen on osa näyttelijän työtä. Hän kuitenkin huomauttaa, että harjoitukset ja niiden tarkoitus kuuluu myös käydä läpi ennakkoon ja jälkeenpäin harjoitukset pitää purkaa.

–  Kun se on määritelty ja sovittu etukäteen tarkasti, silloin se muuttuu enemmän fiktioksi.

Knihtilä lisää, ettei ole vielä koskaan törmännyt harjoitukseen, jossa ahdistuksesta tai pahasta olosta olisi hyötyä.

–  Jos pienikin tällainen vire syntyy, olen todella huolissani pedagogisista lähtökohdista.

STT haastatteli 18:aa opiskelijaa ja kahta opettajaa, jotka kertovat miesopettajan epäasiallisesta käytöksestä vuodesta 2000 tähän vuoteen asti. Kaikkien opiskelijoiden aikana ei ollut harjoiteltu raiskausta tai seksiä, mutta lähes kaikki kertoivat kummallisesta, seksuaalisesti virittyneestä tunnelmasta opettajan läheisyydessä.

Lue myös:

    Uusimmat