Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Nämäkin "ajajan autot" pomppaavat autonomiatasolle 2 – onko "helppous" muka tällaisten kiesien myyntivaltti?

1:38Tältä näyttävät Alfa Romeon uudet tehomallitTältä näyttävät Alfa Romeon uudet tehomallit.Alfa Romeo
Julkaistu 15.05.2020 05:53

MTV UUTISET – KAUPPALEHTI

Alfa Romeon tehomallit saavat nipun ajoavustimia.

Alfa Romeota kuvaillaan usein sanaparilla ”ajajan auto”. Määritelmän kulmakivinä tavataan pitää muun muassa tarkkaa ja tunnokasta ohjausta, hyvää tietuntumaa ja tehokasta moottoria.

Nyt italialaisvalmistaja tiedottaa luvassa olevan ”helpompaa ajamista”, sillä Giulian ja Stelvion Quadrifoglio-tehoversioiden päivityksen yhteydessä autot siirtyvät autonomisen ajamisen tasolle 2.

Lue myös: Alfa Romeo kokeili kepillä jäätä Kiinassa: Rahtilaivallinen autoja myytiin loppuun 33 sekunnissa

Kyse ei ole autopilotista, vaan lukuisten eri ajoavustinten yhdistelmästä. Vastaavia järjestelmiä on käytössä jo varsin monissa uusissa autoissa. Tasolla 2 kuljettajan on pidettävä kätensä ohjauspyörällä ja auto hallinnassaan.

Kattava paketti avustimia

Alfoissa ajamista helpottaa yhdessä Boschin kanssa kehitetty Advanced Driver Assistance Systems, ADAS, ja se koostuu lukuisista ajoavustimista.

Kaistavahti varoittaa, jos auto siirtyy tahattomasti pois kaistalta.

Active Blind Spot Assist seuraa takana olevia sokeita pisteitä eli kuolleita kulmia, ilmoittaa lähestyvistä ajoneuvoista ja tarvittaessa myös korjaa suuntaa törmäyksen välttämiseksi.

Nopeudensäädin on aktiivinen, eli se pitää etäisyyttä edessä ajaviin ajoneuvoihin.

Yhdessä liikennemerkkien tunnistusjärjestelmän kanssa tekniikka säätää nopeutta sallituissa rajoissa. Järjestelmä käyttää ajoneuvon kameraa, tunnistaa liikennemerkit, ilmoittaa niistä näytöllä ja muistuttelee kuljettajaa voimassa olevasta nopeusrajoituksesta.

Liikenneruuhka-avustin ja maantieajoavustin täydentävät aktiivista vakionopeudensäädintä tarkkailemalla auton sivuttaissuuntaa. Avustimet pitävät auton kaistallaan esimerkiksi moottoritiellä.

Huomioavustin tarkkailee kuljettajan vireystilaa ja antaa tarvittaessa hälytyksen.

Suomeen syksyllä

Giulia ja Stelvio Quadrifoglioiden 2,9 V6 Bi-Turbo -moottoreissa on tehoa 510 hevosvoimaa ja vääntöä 600 newtonmetriä. Autot ovat nelivetoisia, ja vaihteisto on kahdeksanpykäläinen automaatti.

Sisätiloissa keskikonsoli on muotoiltu uusiksi. Ohjauspyörä ja nahkaverhoiltu vaihdekeppi ovat uusia. Tietoviihdejärjestelmä on sekin uusittu, ja kosketusnäytön koko on 8,8 tuumaa.

Suomeen Stelvio ja Giulia Quadrifoglio saapuvat syksyllä.

Lue myös: Audi-kuski hinasi Alfa Romeota moottoritiellä – vauhtia hurjat 180 km/h

Lisää aiheesta:

Katso kuvat hurmaavasta vauhtipedosta – sporttimerkin ensimmäinen täyssähkö on pian myös SuomessaHierovat penkit, tuulilasinäyttö ja aina online: Tunnistaako täysin uusiksi pistettyä kansansuosikkia enää Skodaksi?Porsche esitteli legendan uuden sukupolven – uusi 911 on tehokkaampi, nopeampi ja digitaalisempi kuin koskaan ennenKoeajossa kuljettajaa avustava Nissan Qashqai – ProPilot hoitaa vauhdin säätelyä ja auton ohjaustaKoeajossa Lamborghini Urus – paikkansa ansainnutVuoden 2015 mullistavimmat autokeksinnöt listattu
AutotUrheiluautotAlfa RomeoLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Autot
  • 16:55
    Liikenneturvallisuus

    "Sehän lähti ihan lapasesta" – Sanna testasi, kuinka vaikea on saada auto hallintaan liukkaalla kelillä

  • ke14:54
    Politiikka

    Eduskunta äänesti: romutuspalkkio tulee voimaan ensi vuoden alusta

  • ke14:12
    Tulipalot

    Hybridi-Audi leimahti kesken latauksen – Tampereen parkkihallipalo teki valtavaa tuhoa

  • ti16:55
    Moottorikelkat

    Omistatko moottorikelkan? Varmista yksi asia – muuten vaarana "huomattavat kulut"

  • ma10:29
    Liikenneturvallisuus

    "Yleinen harhakuva" lisää jopa ketjukolarin riskiä – autoilijat unohtavat liikenteessä tärkeän perusasian