Alfa Romeon tehomallit saavat nipun ajoavustimia.
Alfa Romeota kuvaillaan usein sanaparilla ”ajajan auto”. Määritelmän kulmakivinä tavataan pitää muun muassa tarkkaa ja tunnokasta ohjausta, hyvää tietuntumaa ja tehokasta moottoria.
Nyt italialaisvalmistaja tiedottaa luvassa olevan ”helpompaa ajamista”, sillä Giulian ja Stelvion Quadrifoglio-tehoversioiden päivityksen yhteydessä autot siirtyvät autonomisen ajamisen tasolle 2.
Lue myös: Alfa Romeo kokeili kepillä jäätä Kiinassa: Rahtilaivallinen autoja myytiin loppuun 33 sekunnissa
Kyse ei ole autopilotista, vaan lukuisten eri ajoavustinten yhdistelmästä. Vastaavia järjestelmiä on käytössä jo varsin monissa uusissa autoissa. Tasolla 2 kuljettajan on pidettävä kätensä ohjauspyörällä ja auto hallinnassaan.
Kattava paketti avustimia
Alfoissa ajamista helpottaa yhdessä Boschin kanssa kehitetty Advanced Driver Assistance Systems, ADAS, ja se koostuu lukuisista ajoavustimista.
Kaistavahti varoittaa, jos auto siirtyy tahattomasti pois kaistalta.
Active Blind Spot Assist seuraa takana olevia sokeita pisteitä eli kuolleita kulmia, ilmoittaa lähestyvistä ajoneuvoista ja tarvittaessa myös korjaa suuntaa törmäyksen välttämiseksi.
