Nämäkin "ajajan autot" pomppaavat autonomiatasolle 2 – onko "helppous" muka tällaisten kiesien myyntivaltti?

1:38
Tältä näyttävät Alfa Romeon uudet tehomallit.

Alfa Romeon tehomallit saavat nipun ajoavustimia.

Alfa Romeota kuvaillaan usein sanaparilla ”ajajan auto”. Määritelmän kulmakivinä tavataan pitää muun muassa tarkkaa ja tunnokasta ohjausta, hyvää tietuntumaa ja tehokasta moottoria.

Nyt italialaisvalmistaja tiedottaa luvassa olevan ”helpompaa ajamista”, sillä Giulian ja Stelvion Quadrifoglio-tehoversioiden päivityksen yhteydessä autot siirtyvät autonomisen ajamisen tasolle 2.

Kyse ei ole autopilotista, vaan lukuisten eri ajoavustinten yhdistelmästä. Vastaavia järjestelmiä on käytössä jo varsin monissa uusissa autoissa. Tasolla 2 kuljettajan on pidettävä kätensä ohjauspyörällä ja auto hallinnassaan.

Kattava paketti avustimia

Alfoissa ajamista helpottaa yhdessä Boschin kanssa kehitetty Advanced Driver Assistance Systems, ADAS, ja se koostuu lukuisista ajoavustimista.

Kaistavahti varoittaa, jos auto siirtyy tahattomasti pois kaistalta.

Active Blind Spot Assist seuraa takana olevia sokeita pisteitä eli kuolleita kulmia, ilmoittaa lähestyvistä ajoneuvoista ja tarvittaessa myös korjaa suuntaa törmäyksen välttämiseksi.

Nopeudensäädin on aktiivinen, eli se pitää etäisyyttä edessä ajaviin ajoneuvoihin.

Yhdessä liikennemerkkien tunnistusjärjestelmän kanssa tekniikka säätää nopeutta sallituissa rajoissa. Järjestelmä käyttää ajoneuvon kameraa, tunnistaa liikennemerkit, ilmoittaa niistä näytöllä ja muistuttelee kuljettajaa voimassa olevasta nopeusrajoituksesta.

Liikenneruuhka-avustin ja maantieajoavustin täydentävät aktiivista vakionopeudensäädintä tarkkailemalla auton sivuttaissuuntaa. Avustimet pitävät auton kaistallaan esimerkiksi moottoritiellä.

Huomioavustin tarkkailee kuljettajan vireystilaa ja antaa tarvittaessa hälytyksen.

Suomeen syksyllä

Giulia ja Stelvio Quadrifoglioiden 2,9 V6 Bi-Turbo -moottoreissa on tehoa 510 hevosvoimaa ja vääntöä 600 newtonmetriä. Autot ovat nelivetoisia, ja vaihteisto on kahdeksanpykäläinen automaatti.

Sisätiloissa keskikonsoli on muotoiltu uusiksi. Ohjauspyörä ja nahkaverhoiltu vaihdekeppi ovat uusia. Tietoviihdejärjestelmä on sekin uusittu, ja kosketusnäytön koko on 8,8 tuumaa.

Suomeen Stelvio ja Giulia Quadrifoglio saapuvat syksyllä.

Lue myös

    Uusimmat

    Sivusto ei tue käyttämääsi selainta. Suosittelemme vaihtamaan tuettuun selaimeen. Lisätietoja