Nämä brändit menestyvät Suomessa
Suomalaisuus jyrää tänäkin vuonna Markkinointi & Mainonnan teettämässä arvostetuimpien brändien listassa. Brändiasiantuntija Lisa Sounio kertoo, mitä ajatuksia lista hänessä herättää.
Kun puhutaan brändeistä, puhutaan aina myös tunteista; erityisesti kotiin ja ihmisen elämään liittyvistä. Siksi Lisa Sounio ei ylläty, että listan kärkipaikkoja hallitsevat Fazerin Sininen sekä emobrändi Fazer.
− Kyseessä on mielihyvätuote. Se, että laitamme jotain makeaa suuhun, me haemme sillä rakkautta ja hyvää oloa, Sounio kuvaa.
Tunneperäiset mielikuvat liittyvät kiinteästi myös muihin listan menestyjiin. Esimerkiksi monien meistä lapsuudenkodissa ruoka nautittiin Arabian astioista.
− Arabia saa ihmiset ajattelemaan äidin tai tädin maitokannua, josta hän muistaa lapsuuden kesät. Tänä päivänä Arabian vanhat tuotteet ovat ylipäätään arvokkaampia kuin uudet.
− Fiskarsin tuotteet ovat taas miehekkäitä. Niissä on suorituskykyä ja pientä teknisyyttä, ne vetoavat suomalaiseen mentaliteettiin. Brändit kertovat kansallisista arvoista ja kansanluonteesta, Sounio lisää.
Menestysbrändin rakennuspalikat
Onnistuneen brändin rakentamisessa vaikuttaa vahvasti myös viestintä. Sounion mukaan amerikkalaiset ovat oivaltaneet, että puolet menestymisestä on viestintätaitoja.
− Googlella on valtava viestintäosasto, joka toitottaa kekseliäästi, että Google on hyvä työpaikka. Siellä on tietoisesti rakennettu monella tapaa kiinnostava yritys, Sounio kuvaa listan menestyjää.
Viestinnän ohella menestyksen taustalla on oikea ajoitus. Suomen lippulaiva Nokia älysi hyödyntää telelupien vapautumisen 1980−1990-lukujen taitteessa.
− Nokia oli hemmetin hyvä 1990-luvun markkinoinnissa. Nyt ajat ovat toiset. Suuryrityksen tulisi näyttää paikalliselta, sympaattiselta ja kokoaan ihmisläheisemmältä. Nokian kaltaisten suuryritysten pitäisi satsata naisten mukaanottamiseen tuotteiden suunnitteluun, sillä naiskuluttajat käyttävät 85 prosenttia maailman kulutustavarakaupan euroista, Sounio sanoo.
Sille Sounio ei näe mitään estettä, etteikö Suomesta voisi nousta jatkossakin Nokian kaltaisia menestyjiä.
− Tänä päivänä netti on mullistanut brändinrakennuksen. Kulut ovat painuneet nollaan. Mutta siinä ei ole kyse vain siitä, miltä brändi näyttää, vaan oikeasta ajoituksesta!
Jokainen meistä on brändi
Kuluttajan osalta brändien suhteen on tärkeää tunnistaa, milloin kyseessä ovat vain markkinoinnin luomat pyhät lupaukset ja milloin oikeasti hyvä tuote.
Perinteisesti markkinoinnissa luvataan hieman enemmän kuin mitä tehdään. Nykyään ihmiset hakevat netistä suosituksia hyvistä tuotteista sekä myös valittavat huonoista − markkinointia tämäkin!
− Nähkää lupausten lävitse ja tunnistakaa laatu, millä on oikeasti arvoa. Brändit kaappaavat helposti epävarmat persoonat. On hyvä pitää mukana terve maalaisjärki brändejä arvottaessa ja listattaessa.
Sounio korostaa, että jokainen ihminen, oli sitten kuinka tavallinen tahansa, on jo itsessään brändi. Tämä on hyvä tiedostaa esimerkiksi töitä hakiessa.
− Lue ajan merkkejä ja uudistu ajan hengessä. Ei tarvitse mennä kauneusleikkaukseen tai ostaa kallista kelloa, vaan herättää olemuksellaan sellaista innostusta, että ihmiset haluavat työskennellä kanssasi. Tätä vaaditaan sekä taviksilta, poliitikoilta että jopa kunnilta, kyliltä ja kaupungeilta.
Arvostetuimmat brändit 2010 TOP10 |
1. Fazerin Sininen |
2. Fazer |
3. Fiskars |
4. Joutsenlippu (alkuperämerkki) |
5. Joutsenmerkki (ympäristömerkki) |
6. Hackman |
6. Google |
8. Abloy |
9. Arabia |
10. Kalevala Koru Lähde: Markkinointi & Mainonta |
Studio55/Jenni Kokkonen
Uusimmat
-
12:03
Tv-katsojille ei paljastunut, millaisessa myllerryksessä Alma Hätösen elämä oli syksyllä – lähti kuvauksista suoraan sairaalaan
-
11:58
Suuhygienisti kertoo, onko hammasharjan lainaaminen "sallittua"
-
11:25
NHL-seura ei aio käyttää sateenkaaripaitoja – haluaa suojella venäläispelaajiaan: "Ei ole meidän käsissämme"
-
11:13
Seksikäs-Suklaa paljastaa, mistä taiteilijanimi on peräisin – kiitos kuuluu vuosia sitten Valintatalossa asioineelle rouvalle
-
10:58
Voiko bensa pilaantua lataushybridin tankissa, jos autolla ajetaan aina sähköllä? – "Ei ole järin viisasta"
-
10:54
Venäjän hyökkäys Bahmutiin on pitkälti pysähtynyt, arvioi brittitiedustelu – MTV seuraa sotaa
-
10:51
Nelostie on avattu Pihtiputaalla liikenneonnettomuuden jäljiltä – henkilöauton kuljettaja kuoli nokkakolarissa rekan kanssa
-
10:38
Dominik Hasek ei sulattanut Valko-Venäjän tennistähden avautumista – "Yritä kuvitella, jos joku ampuisi lapsesi jalat irti"
-
10:31
Lady Gagaa ja Rita Oraa vaatettanut muotisuunnittelija kuoli 35-vuotiaana – joutui henkirikoksen uhriksi
-
10:28
Raju takaa-ajo Varpaisjärvellä: Poliisi kiilasi piikkimattoon ajaneen kaahailijan lumipenkkaan
-
10:00
Toto Wolff täräytti kovan lausunnon Lewis Hamiltonin tulevaisuudesta – brittimestari joutui paikkailemaan
-
09:54
YK syyttää sekä Venäjää että Ukrainaa sotavankien teloittamisesta – Ukraina ei hyväksy syytöksiä
-
09:43
Älä koskaan tee näin paistinpannulle
-
09:35
Juulia Turkkila ja Matthias Versluis uran parhaaseen sijoitukseen MM-kisoissa
-
09:30
Poliisi pyytää havaintoja Turussa kadonneesta miehestä
-
09:25
Laulaja Sanni näytteli 17-vuotiaana pääosaa elokuvassa – tästä syystä näyttelijänura jäi
-
09:22
Video näyttää: Tätä on luolakoiratestien karu todellisuus – "Koira huutaa kuin sitä tapettaisiin"
-
09:03
Lähestyvätkö Suomen vaalit Ruotsin mallia? Hallituskumppanien poisrajaaminen on Suomelle omintakeinen tapa, arvioi tutkija
-
09:02
Matilda Castren loistoiskussa Yhdysvalloissa – takoi hurjan nousun
-
08:32
Katri, 33, on elänyt vuosia itsetuhoisten ajatusten kanssa väsyttyään äitiyden vaatimuksiin: "Olen vain kellunut mustassa mönjässä"
-
Lataa lisää