Tulevaisuuskuviensa kanssa kipuilevalla rallin MM-sarjalla on ratkaistavanaan monitahoinen ongelma. Kuljettajien, muun muassa maailmanmestari Kalle Rovanperän, esittämät ehdotukset ovat tervetulleita, sillä ne osoittavat, että aiheeseen on havahduttu lajin ytimiä myöten, mutta nekään eivät ratkaise perimmäistä ongelmaa, kirjoittaa MTV Urheilun Mikko Hyytiä.
LUE MYÖS: Kalle Rovanperältä tiukka viesti FIAlle: ”Tuntuu pahalta"
Rovanperä puhui kesäkuun alussa ajetun Sardinian MM-rallin aikana ja sen jälkeen virkistävän suorasanaisesti siitä, miten tympeitä kisojen päätöspäivät tätä nykyä ovat. Tavaksi on tullut, että sunnuntain ensimmäiset pätkät säästellään renkaita, ja ne, joilla niitä vielä on jäljellä, tekevät – jos uskaltavat – vielä yhden iskun kisan päättävällä, MM-lisäpisteitä tarjoavalla Power Stage -erikoiskokeella.
– Ei se ole kivaa faneille eikä meille itsellekään. Siihen pitää löytää ratkaisu.
– Ongelman saisi korjattua niin helposti, että antaisi kaikille neljä uutta rengasta Power Stagelle. Ei se paljoa vaatisi. Silloin kaikki voisivat ajaa myös aamun pätkät kunnolla ja katsojilla olisi jotain katsottavaa.
Ehdotus kuulostaa siltä osin kannatettavalta, että näin poistettaisiin ainakin yksi syy ajella sunnuntaiaamuisin "mummoa kirkkoon".
Mutta vielä suurempi ongelma on se, ettei kuljettajilla nykyään ole enää sunnuntaiaamuisi mitään syytä ajaa muuten kuin varmistellen.
Vuosina 2017–2023 kilpailua johtavan ja toisena olevan kuljettajan ero on lauantain jälkeen ollut keskimäärin 21,5 sekuntia, toisena ja kolmantena olevan 17,0 sekuntia ja kolmantena ja neljäntenä olevan 24,6 sekuntia.

